Hmm, utan barn behöver man inte bil, utan barn jag man lÀtt rÄd att ha bil, har jag förstÄtt det rÀtt ![]()
Hela den hĂ€r trĂ„den tycker jag illustrerar âMore money less problemsâ. Ăr man rik pĂ„ riktigt sĂ„ behöver man inte ens fundera pĂ„ om det Ă€r vĂ€rt upp till 10 000 kr/mĂ„n att Ă€ga en Tesla.
Hyr man bil sÄ skippar man att ta bilder, sjÀlvrisken Àr ÀndÄ pÄ max fjuttiga 30 000 kr, och om hyrbilsfirman krÀver en pÄ skadereglering sÄ skickar man sin family office jurist att jÀvlas med dom. För skojs skull sÄklart, för pengarna Àr inget problem.
för att ni som barnfamilj i villa testar att leva utan bil. Inte mÄnga som gör det. Ingen jag kÀnner sÄ ![]()
Sen tror jag i och för sig att ni kanske skulle uppleva bilfrÄgan annorlunda om ni ocksÄ Àndrade pÄ boendet som ni funderat pÄ till en schysst lÀgenhet mer centralt.
-
Dels Àr mycket mer tillgÀngligt runt hörnan sÄ att sÀga dvs transport utan bil Àr noll problem oftast. Tex man behöver inte veckohandla och slÀpa hem en massa kassar utan man kan handla nÀr man behöver vilket tar bort ett vanligt framfört behov av bil.
-
Dels Àr bekymret med att Àga bil (som @Kalle var inne pÄ ofta glöms bort) större med centralt boende mht tex parkering, skadegörelse, jÀmfört med garage/parkering pÄ ens egen tomt
SÄ tycker ni att det blir för svÄrt med barn och hus, köp en enkel bil att ha nÀr ni behöver. Inte svÄrare Àn sÄ ![]()
Det Àr vÀl 50/50 vÀgen omman inte kan bestÀmma sig. En billig bil för halva Tesla kostnaden som ÀndÄ gör jobbet för era behov just nu.
Ja Àr det stora skador (bucklor) som inte gÄr att missa sÄ Äker man sÀkert dit. Men smÄskador i lacken Àr svÄra att bevisa vem som gjort skulle jag sÀga. Och jag som hyrt korttid runt 75 ggr kan sÀga att vi fotat en ny skada kanske fem gÄnger. Har heller aldrig fÄtt nÄgra klagomÄl pÄ skador i efterhand. SÄ kan med erfarenhet sÀga att Ätminstone Kinto inte jagar sina kunder pÄ det sÀttet.
Det Àr inte ens ett problem med etablerade rena hyrfirmor.
Man behöver fota eller filma noga men det tar 30 sekunder. Varje gÄng nÄgot har kommit upp har bilderna fungerat för mig. Glöm inte fÀlgar och backspeglar.
Jag har gjort ca 15-20 hyr Àrenden senaste Ären, nÀr vi behövt tvÄ bilar. Aldrig nÄgon försÀkring eller sjÀlvrisk reducering.
Personligen skulle jag aldrig avstÄ min Tesla för att tjÀna 10000kr i mÄnaden. Den enkelhet och frihet det innebÀr i vardagen att alltid ha en modern elbil tillgÀnglig Àr definitivt vÀrt pengarna.
NÀr jag tÀnker efter har jag nog samma erfarenhet som du. Foto/film sÄ Àr man nindre nervös.
Men sen för mig handlar det om ifall man vill att de ska lÄsa upp sÀg 1200⏠eller 300⏠pÄ kortet.
I de lÀgena vÀljer jag det dyrare alternativet, alltsÄ högre pris för reducerad risk och bara 300⏠lÄst.
Haha. Jo, sant. För mig handlar det vÀl delvis att utforska just vad som Àr viktigt för en sjÀlv. Lite som i somras dÄ vi tackade nej till en resa för att det lÄg inte i linje med det som var rikedom för oss.
Experimentet nu lÀr ju utvisa 1) om vi behöver eller villhöver bil (sannolikt ja) och 2) vilken typ av bil och hur viktigt det Àr.
Om inte annat Àr det ju en ball historia - vilket ocksÄ Àr en viktig vÀrdering för mig att ha. Hatar nÀr veckorna smÀlter samman och jag inte har nÄgot kul att minnas eller story att berÀtta.
Uh, ni ungdomar och era dopaminbehov ![]()
Visst har ni en lÄdcykel ocksÄ? Funkar inte den rÀtt bra för Àrenden upp till sÀg 5km i Malmö? Malmö Àr ju hyfsat platt och ok / bra cykelvÀgar.
Den springande punkten
. Behöver versus vad du upplever att andra tycker du borde ha för bil. AlltsÄ status frÄgan.
För min del Àr det inte nÄgot problem. Det sker pÄ kredit och utan kostnad. Vi har hög grÀns pÄ kreditkortet, men man kan ju ocksÄ ha flera kort.
Njae⊠status var det nog mer förra gÄngen. Nu Àr det mer hur man viktar Äsikter som:
Caroline i en lĂ„nebil: âAlltsĂ„, vilken avskyvĂ€rd bil. Jag mĂ„ste anstrĂ€nga mig med hela kroppen. I Teslan var allt sĂ„ enkeltâŠâ
6-Ă„ringen i en annan bil: âPappa, jag hatar denna bilen.â
Insikt: skulle aldrig bytt till Teslan och upplevt hur det kan vara⊠![]()
Absolut. DÀrav att t.ex. mathandling och sÄdant inte Àr ett problem. Dvs. att jag och Caroline hade klarat oss utmÀrkt med den och taxi de gÄnger det inte fungerar.
SĂ€kert bĂ€ttre med kreditkort Ă€n debitkort men man stĂ„r ju Ă€ndĂ„ en risk att hyrbilsfirman vill behĂ„lla de dĂ€r 1200âŹ.
Jag har f.ö. en historia frÄn San Antonio Är 2014. Inte hyrbil men hotell.
Hotellen reserverar ju ofta lite pengar för âincidentalsâ. Mitt sĂ€llskap hade totalt tre rum⊠Hotellet reserverade $1500 tre gĂ„nger pĂ„ min vĂ€ns kort som sĂ„klart blev spĂ€rrat av hans bank dĂ€refter⊠~40k SEK upplĂ„st.
RÀtt saftigt med tanke pÄ att vi bara bodde en natt dÀr.
Det tog nÄn vecka innan de slÀppte pengarna. Han var fly förbannad och vi andra fick betala för honom resten av resan.
Ja det Àr den risken man fÄr betalt för om man agerar försÀkringsbolag sjÀlv. För oss har det lönat sig vÀldigt bra
jag tror försÀkringsbolaget bara köper den risken om de vet att de kommer tjÀna pengar med god vinstmarginal pÄ den.
Den risken man inte vill köpa Àr ju trafikförsÀkring och grundförsÀkring för skada pÄ annan part, men det ingÄr ju alltid enligt lag (i EU iaf). Den ligger alltid pÄ hyrfirman.
NĂ€ det var nog misstaget men jag tror en skĂ„nsk vinter pĂ„ lĂ„dcykel kan Ă€ndra pĂ„ instĂ€llningen. âGud sĂ„ skönt att bilen har bĂ„de tak och vĂ€rmeâ ![]()
HÄll i. HÄll ut ![]()
Surt, men det Ă€r ju fiffigt att ha ett extra kort med. Ă
t minstone ett kreditkort, ett debit kort och nÄgra virtuella. ![]()
Bra lÀge att krÀva gratis runda drinks. ![]()
⊠via olika banker. Men ja, man lÀr sÄ lÀnge man lever. ![]()
Hedonisk anpassning. Ni kommer snart ha en ny, mer ekonomisk baseline igen. AnstrÀngningen Caroline upplever kommer vara som att flyga pÄ moln jÀmfört med att Äka kollektivt eller boka nÄgot.
Det svÄra hÀr Àr ju inte sjÀlva kalkylen i sig eller att stÀlla upp siffrorna, utan att uppskatta de luriga posterna vÀrdeminskning (för nyare bilar) och reparationskostnader (för Àldre bilar).
Sen verkar ju gemene man ha duktigt svĂ„rt att skilja pĂ„ utgift och kostnad sĂ„ man fĂ„r nog börja med detâŠ