AlltsÄ man sÀtter ju ribban sjukt snabbt.
I senaste modellen av Tesla Model 3 Ă€r det en liten skĂ€rm i baksĂ€tet som frĂ€mst ersĂ€tter manuella reglage för ventilation/vĂ€rme, men givetvis gĂ„r det att kolla pĂ„ bĂ„de Netflix och YouTube dĂ€r, under körning alltsĂ„. Lite av en gimmick, men min sjuĂ„ring Ă€lskar ju det. Hennes kompisar med. SĂ„ mycket att nĂ€r kompisens pappa fick hem sin flĂ„ng nya Model Y blev hon helt knĂ€ckt för att just denna funktion inte finns i dagens Model YâŠ. ![]()
Vad Ă€r drivkraften till att göra detta (jag vet, jag borde lyssna pĂ„ avsnittetâŠ) Ăr det en miljöfrĂ„ga? Att lĂ€mna Ă€nnu mer pengar till efterlevande?
Jag Àr ledsen men jag förstÄr inte varför man skulle vÀlja en mer obekvÀm vardag (cykla nÀr det regnar, vÀnta pÄ taxi etc) nÀr ni, som jag antar, med rÄge har rÄd att ha bra bil som ni verkar ha uppskattat.
Vad gör det sÄ viktigt för er att spara nÄgra tusen extra per mÄnad? Eller Àr detta snarare en contentfrÄga? ![]()
Jag skyller helt och hĂ„llet pĂ„ @skogstomten (forumets bilexpert) som istĂ€llet för âBestĂ€ll en ny Teslaâ sa:
Ni kan inte tÀnka er avvakta 2-3 mÄnader för att se vad som hÀnder pÄ bilmarknaden dÄ den Àr stressad?
Jag som gillar en bra affÀr, gillar ny teknik (ev. vÀnta ut ny Tesla Model Y) och gillar experiment som fÄr en att tÀnka / kÀnna efter sÄg det som en utmaning. ![]()
SÄ ja, vi har rÄd, men ser det mest som nÄgot spÀnnande nu under en period. Lite omvÀxling. Sedan Àr min mamma helt inne pÄ ditt spÄr - hon bara tycker vi Àr lite dumma i huvudet som hÄller pÄ.
![]()
Kan absolut tĂ€nka mig att det kommer göra succĂ© hos 6-Ă„ringen hĂ€r hemma. Kanske till och med mindre slagsmĂ„l med storasyster om vem som ska sitta i framsĂ€tet med stora skĂ€rmenâŠ
Jag har iofs nÀra till alla de stÀllena som jag behöver till vanligtvis. Har ocksÄ rÄd med bil men valt bort det. För egen del har det varit win-win-win-win. Sparar pengar, slipper krÄngel, fÄr motion och umgÄs med barnen under promenaderna/cykelturerna.
Stora skĂ€rmen kan inte anvĂ€ndas till videounderhĂ„llning under fĂ€rd. Men man kan ju alltid styra pruttljudenâŠ
Hade lÀtt betalat nÄn tusing extra för att radera vissa funktioner ![]()
Haha, exakt⊠Det har mest varit slagsmÄl om Spotify⊠Lillasyster pÄ stora skÀrmen och storasyster med telefonen i baksÀtet som styr ljudet i bilen.
NĂ€sta avsnitt: âHela livet Ă€r en alternativkostnadâ? ![]()
Tack för uppdatering! Jag förstĂ„r verkligen det hĂ€r med oro över att barnen ska ta sig hem sjĂ€lva sent pĂ„ kvĂ€llen. En emotionell âkostnadâ. Hade det inte funnits nĂ„got alternativ sĂ„ hade man antagligen bara accepterat lĂ€get, men dĂ„ man tagit ett aktivt beslut att inte ha bil sĂ„ blir det annorlunda. Sen Ă€r det ocksĂ„ intressant detta med att vĂ€nja sig vid en viss standard och hur svĂ„rt det Ă€r att backa tillbaka.
TÀnker ocksÄ pÄ det hÀr med barnens övningskörning. Det borde vara dags för Freja snart? Vi övningskörde mycket till vardags, och det fungerade vÀldigt bra. Varje övningstillfÀlle behöver inte vara en lektion utan det gÀller att bygga upp en förtrogenhet. Det blir inte av pÄ samma sÀtt om man inte har bil hemma. Vill man dessutom inkludera manuell vÀxellÄda i körkortet, sÄ mÄste de ju öva och köra upp med en sÄn bil. En aspekt till i bilfunderingarna kanske?
Menar Elsa min bil hon hatar?![]()
![]()
![]()
![]()
Man kan aldrig vinna mot sina barn. ![]()
Haha, nej det var en Volvo XC40 som vi hyrde. Hon nÄdde inte panelerna frÄn framsÀtet och det fanns inte Spotify som pÄ teslan med hennes spellista. ![]()
AlltsÄ.
NĂ€r kommer âdet inte kĂ€nnas bra i magenâ för Freja att cykla sjĂ€lv 10-15 minuter hem frĂ„n en kompis? Jag menar, hur gammal ska hon vara för att det ska âkĂ€nnas braâ?
Ăr det inte samma sak som âhur mycket pengar behöver jag ha pĂ„ kontot för att kĂ€nna mig trygg?â?
Det Àr inte hennes Älder det handlar om, eller om det kommer vara snö eller regn⊠pÄ samma sÀtt som det inte handlar om mÀngden pengar, för oron/Ängesten bor i dig. Eller?
SjĂ€lv Ă€r jag ju lyckligt billös sedan 2015, dĂ„ var kidsen 11 och 16, sĂ„ de klarade sig alldeles ypperligt - inte minst för att vi redan innan dess inte var skjutsa-kidsen-överallt-förĂ€ldrar. SĂ„ vi hade redan övat oss pĂ„ att âslĂ€ppa ivĂ€g demâ (eller cykla med dem!) och lĂ€ra oss hantera âmagklumpenâ.
Oaktat det sĂ„ uppskattar jag att du landat i insikten att âhade det bara varit jag o Carro hade vi lĂ€tt klarat oss utan bilâ. Den du! Den sĂ„g du inte komma - eller hur?! ![]()
SjÀlv Àlskar jag - ofta - att cykla, för att jag ser det som rörelse i vardagen och det behöver jag mer av! Och som nÄgon annan skrivit, Malmö Àr en ypperlig cykelstad. Med undantag för de vÀrsta blÄsdagarna och blankis-dito. DÄ kanske jag lÄnar grannfruns bil, tar buss eller stannar hemma.
Funkar oftast ypperligt det med.
Det finns absolut familjer/personer som verkligen inte klarar sig utan bil, men jag tror verkligen det Àr bra att göra som ni gör nu, dvs ger er en chans att rekalibrera och kanske sÀtta en ny baseline för vad som Àr möjligt/görligt. PÄ temat Testa hellre Àn Tro!
Ser fram emot nÀsta avsnitt i denna följetong!
![]()
Jag fick igen ( som sÄ mÄnga gÄnger innan i den hÀr följetongen) ett stigande blodtryck
nÀr jag lÀst dina rader om Freja och hennes cyklande som du tycker att det borde vara helt Ok. Att cykla i regn -t.ex. - Àr inte ngt konstigt / svÄrt. Jag sjÀlv har gjort det i mÄnga Är ( exakt 16) nÀr jag jobbat i stan utan möjligheten till nÄgon parkeringsplats för bilen. Dock Àr jag vÀldigt glad över att varken Jan och Caroline tycker om att hon skulle cykla nÀr det Àr mörkt frÄn och till sin trÀning. DÀr har du helt fel nÀr du tycker att det borde vara OK bara för att dina barn har gjort det. Malmö Àr , som nÄgon skrivit , en platt stad men den Àr ,tyvÀrr, inte alltid den tryggaste staden.
Trodde aldrig att jag skulle behöva moderera mamma i trÄden. Verkar kÀnsligt Àmne det hÀr tydligen. ![]()
![]()
Intressant avsnitt! Tack!
Vi bor en relativt kort bit utanför Stockholm, för 8 Är sedan prövade vi, med smÄ barn, att vara billösa genom tvÄ vintrar. Helt underbart! Att umgÄs och cykla med barn var det bÀsta med perioden. Att cykla genom 3 kommuner med olika snöhantering, kanske inte sÄ charmigt⊠det gör ont ocksÄ. Speciellt pÄ vÄren nÀr isen smÀlter.
Men tillslut försakade vi för mycket, nĂ€rmsta hyrbil vid det lĂ€get lĂ„g mer Ă€n 5km bort. Och vi gick tidigt in i TeslatrĂ€sket. HahaâŠ
Kan definitivt relatera till barn och Tesla, det Àr inte en bil du kör, det Àr en spel och musikdator.
Nu har staden kommit nĂ€rmare och hyrbilsfirmorna och transporterna Ă€r bĂ€ttre. Ăr sugen pĂ„ att Ă„tergĂ„ till att vara billös igen.
Vi har rÄd med bil, men det Àr ocksÄ rÀtt skönt att slippa bilen.
Det hĂ€r inlĂ€gget handlade inte alls om min Ă„sikt om att ha och icke ha bilen - hĂ€r var inte en bil huvudfrĂ„gan utan min oro om Frejas trygghet. Förresten : vad menas med att â behöva moderera â nĂ„gon?
Har för mig Bolmesson bosatt sig sÄ att de har 1km till det mesta om jag inte minns fel.![]()
Skulle nog inte sjĂ€lv orka ha bil i en större stad. Men vi som bor pĂ„ mindre ort/landet blir det ju ett nödvĂ€ndigt ont. Visst jag kan ju cykla till Ă VC 15 gĂ„nger en lördag och slĂ€nga hĂ€ckklipp, eller köpa 30 trallbrĂ€der och ha dem över axeln kanske? Eller lĂ€gga 3h pĂ„ att resa kollektivt till slĂ€ktingar eller köra 30 minâŠ
Jag tÀnker vÀl mer att man helst inte har barnen ute i Malmö sjÀlv nÀr det börjar bli mörkt. PÄ mindre ort eller landet sÄ kvittar det ju.
Memories! Same same men med en annan teknik för snart 25 Är sedan. Hur lugna och fina lÄngresorna blev nÀr man köpt en portabel DVD-spelare med tvÄ skÀrmar man kunde hÀnga runt nackstöden! Dödstyst i baksÀtet hela resan⊠![]()