K37. Utan barnen hade vi klarat oss utan bil... đŸ€” | Kortpodd om 14 dagar utan Teslan

Som nĂ€r vĂ„ra barn var smĂ„ och de frĂ„gade “-hur lĂ„ngt det var kvar?”

Svar: “3 DVD-filmer” varpĂ„ de sa “toppen!”

11 gillningar

Jag bor ocksĂ„ pĂ„ landet och har bil pga. jobb. De sakerna du nĂ€mner Ă€r ju dock sĂ„nt jag tĂ€nker mig att man kan köpa in tjĂ€nster för, t ex Tiptapp för att slĂ€nga ÅVC och hemleverans av virke.

Jag har sjÀlv t ex köpt virke pÄ blocket och fÄtt det levererat med Tiptapp för en larvigt lÄg summa om man tÀnker pÄ arbetet med att lasta upp och av pÄ takrÀcke, sÀkra lasten osv.

Jag har 4 km till nÀrmaste buss som gÄr 1 gÄng i timmen men skulle gÀrna göra nÄgot slags experiment att vara utan bil

1 gillning

Tack för roligt avsnitt! :smiley:

Nu ska V70n ut och rastas. Den hÀr gÄngen har den bara stÄtt still en vecka. Hoppas hon inte blir stressad.

3 gillningar

Haha, ja förmodligen en lite enklare situation Ă€n för kompisen som startade frĂ„n Jönköping och skulle bila till södra Spanien pĂ„ 90-talet. Fick frĂ„gan frĂ„n ungarna redan i Vaggeryd (c:a 3 mil): “Är vi framme snart?” :smile:

1 gillning

Ja, klockade det hÀromdagen. 7 minuters promenad till ICA, 7 minuters promenad till skolan, 7 minuters promenad till gymmet etc (olika riktningar :rofl:).

Det sjukaste Ă€r att jag upptĂ€ckte att ganska mĂ„nga andra stĂ€llen tog lika lĂ„ng tid pĂ„ cykel enligt Google Maps som med bil
 T.ex. ikvĂ€ll skulle jag med Ă€ldsta dottern pĂ„ förelĂ€sning om kost och trĂ€ning pĂ„ Baltiska hallen. Google Maps för bil: 10 minuter för cykel 9 minuter.

Att du grÀnsade till en liten varning i ditt svar till Helena, @tankespjarn. :see_no_evil:

4 gillningar

Minns du nĂ€r jag cyklade till indiska reston pĂ„ Bergsgatan medan du och nga till tog Teslan för nĂ„got Ă„r sedan? Vi kom fram typ samtidigt
 :flexed_biceps:
Det e ju delar av charmen att Malmö inte Àr större Àn att det inte Àr sÄ stor skillnad, om man hÄller sig under 5-6 km Ätminstone.

:person_biking:t2:

5 gillningar

Jag förnekar all kÀnnedom. Teslan vann alltid. :1st_place_medal:

7 gillningar

Hahaha, jag brukar sÀga att det Àr som att Äka i ett tevespel. :sweat_smile::+1:

VĂ€lkommen till verkligheten! :wink:

Jag cyklade till sonen pÄ Kirseberg och tillbaka igÄr (passerade typ din bror pÄ vÀgen @janbolmeson ). Det var jobbigare hem i motvinden men hÀlsan fick mÄnga poÀng och att köra in, parkera dyrt och passivt bara sitta Àr ju mycket sÀmre. Bor man mitt i stan Àr cykel verkligen guld.

4 gillningar

Haha, brukar jag sÀga om min brumrbum! :blush:

4 gillningar

Ja, absolut ganska centralt :sweat_smile:

Fast det blir ÀndÄ rÀtt stor skillnad mellan villakvarter och bostÀder nÀrmare centrum. Vi har tex fyra mataffÀrer inom 500 m, tre olika busslinjer samt tvÄ olika bilpoolsföretag inom ett par hundra meter. Gör ju livet lite enklare utan bilÀgande tÀnker jag :man_shrugging:

3 gillningar

Tipp tapp finns nog inte hÀr tror jag. Dock sett att ungdomar med EPA kan köra bort en del skit men de kan vÀl inte ha slÀp? Problemet med att bestÀlla frÄn bygghandeln Àr dels frakten pÄ 1500 och man fÄr de flesta skitbitarna.

Ja vi har 2km till tÄget som jag brukar pendla med till kontoret. Men det Àr dyrare Àn bilen om vi Àr flera, stannar inte dÀr vi behöver det samt ganska jobbigt att ta sig till stationen med dubbelvagn, otaliga vÀskor osv. Sen vet man ju inte om tÄget kommer heller sÄ behöver gott med fika och klÀder till barnen. NÄn bildelningstjÀnst finns inte. Taxi finns men man fÄr rÀkna med 15-30 min innan den kommer sÄ man fÄr vara förberedd och planera mer utan bil.

Vi har en billig bil och tÀnkt ha den i 10-15 Är. SlÄr man ut kostnaderna sÄ blir det bara runt 1500-2000kr i mÄnaden och det tycker vi definitivt att det Àr vÀrt. Att varenda resa blir ett projekt Àr inget vi vill ha i vÄra liv. Hade gÀrna sluppit bil, tycker det Àr makalöst trÄkigt att köra.

1 gillning

Finns det nÄgon data pÄ att det Àr farligare nÀr det Àr mörkt? TrafikmÀssigt absolut, men brottmÀssigt? Spontant Àr det ju fÀrre mÀnniskor man kommer i kontakt med, och överfall av helt okÀnda Àr rÀtt ovanligt ÀndÄ. Jag skulle inte bli jÀtteförvÄnad om det vore farligare att vara hemma hos nÄgon Àn att fÀrdas dit/hem.

1 gillning

Vet inte hur det Àr i Malmö men bor i centrala Stockholm och har barn. Det man kan ta sikte pÄ Àr att nÄnstans mellan 14-16 Ärs Älder kommer de vilja vara ute pÄ egen hand pÄ kvÀllstid. Man kan inte alltid följa med och skjutsa överallt, de vill inte det. SÄ bÄde förÀldrar och barn bör gradvis vÀnja sig vid att barnen tar sig runt för egen maskin, att de klarar att Äka lokaltrafik och att de vet vilka vÀgar som Àr bÀst att ta nÀr det Àr kvÀll nÀr de Àr ute pÄ egen hand. Man mÄste alltsÄ slÀppa barnen tÀnker jag. Lite som Ronja, de mÄste fÄ öva pÄ att klara sig.

5 gillningar

Oj, vi har lĂ€ngre till allt och det enda av de “vanliga” Ă€renden vi anvĂ€nder bilen till Ă€r veckohandling. Freja 1.5 Ă„r har ocksĂ„ lĂ€rt sig att gĂ„ till förskolan (Ă€ven om det ibland blir vagn eller att man bĂ€r henne).

2 gillningar

Det Àr motvind 80% av turerna oavsett riktning nÀr man cyklar i Malmö. Embrace it. :slight_smile:

9 gillningar

Vi Ă€r ocksĂ„ bilfria, tvĂ„ barn under 5Ă„r och ett (rad)hus. Vi sticker ut i omrĂ„det om man sĂ€ger sÄ TyvĂ€rr inte lika nĂ€ra till allt som Bolmessons. NĂ€ra till jobb och förskola dock. Jag upplever dock ett visst stigma kring att inte ha bil, att man liksom förvĂ€ntas ha en nĂ€r man vuxen? En av anledningarna till att vi valt bort bil Ă€r ocksĂ„ att vi Ă€r ovana/dĂ„liga förare vilket ocksĂ„ kĂ€nns pinsamt

Hur gjorde ni med övningskörning nÀr det blev dags för det?

4 gillningar

AngÄende extremt billig taxi: Sluta dricksa för att nÄgot Àr billigt. Annars hamnar vi snart i samma fÀlla som USA. DÀr affÀrsmodeller och lönenivÄer Àr beroende av dricks och man betraktas som ett as för att man inte betalar mer Àn vad som stÄr pÄ prislappen. AffÀrsmodeller som Àr trasiga SKA krascha. Och personligen vill jag inte stötta tjÀnster som Àr ekonomiskt gÄngbara bara genom att köpare skuldbelÀggs emotionellt.
Ge dÀremot gÀrna dricks för exceptionell service och extra gott bemötande om du kÀnner att du har rÄd.

15 gillningar

Har enormt fina vÀnner som vi fick lÄna manuellt vÀxlad bil med under övningskörningsperioden med Àldsta - som Àr den ende av de tvÄ som har körkort. Dessutom fick man övningsköra med Sunfleet som det hette dÄ och det funkade fint det med ett par gÄnger. Men mest var det goda vÀnners bil. Men sÄ Àr jag bra pÄ att be om hjÀlp oxÄ - och jag kan sÀga att de var enormt glada att fÄ hjÀlpa till, sÄ dÀr som de flesta Àr!

Edit: AlltsĂ„, vi bor nĂ€ra sĂ„ vi cyklade o lĂ„nade bilen för övningskörningstillfĂ€llena. Det var inte sĂ„ att vi lĂ„naden den i tre mĂ„nader liksom. Ifall det kunde misstolkas

2 gillningar

Nu cyklade jag ju iofs mest utsnför Malmö. Kirseberg Ă€r i ”rĂ€tt Ă€nde” för min del. :rofl:

I övrigt Àr ju iakttagelsen rÀtt. :repeat:

2 gillningar

NÀr du Ät sushi med din dotter och sa att vi kan Àta sushi varannan dag, dÄ det kostar lika mycket som Teslan - kÀnns lite orealistiskt i praktiken. Om ni vill göra det har ni vÀl rÄd med bil eller utan? Why not both bil och sushi :sushi:

Som du ofta Àr inne pÄ Àr nog rikedom vad man gör med sina pengar. Tror inte du fÄr mer glÀdje att lÀgga utan mer pengar (tolkar jag det som som har lyssnat pÄ typ alla avsnitt).

4 gillningar