Att ha behov av bil för jobb eller något annat “kritiskt” är för mig en icke-fråga. Det det konkret handlar om är:
Vissa vänner bor i villor på ställen med sämre kollektivtrafik.
Vissa naturplatser ligger lite off och går betydligt fortare att ta sig till med bil.
Vissa bra loppmarknader ligger avigt till och är inte lätta att ta sig till med kollektivtrafik alls.
Barnen kan ha fritidsaktiviteter som börjar specifika tider där 30 minuter extra restid spelar roll.
Det blir svårare att göra bra husbyten utan egen bil.
Sedan har jag i dagsläget små barn och åka kollektivt överallt med dem är lite opraktiskt. Det kommer dock att ändras på några års sikt och det är den perioden den här tråden konkret handlar om.
Sålde min bil 2019 och allt har blivit bättre sedan dess.
Sparar ca 5 000 :- per månad.
Beställer nästintill allt på nätet idag. Beg. köper jag inte längre utan köper nytt.
Vid behov har vi hyrt bil.
Cykel och promenader = bra för kroppen, bränner kcal och du blir vältränad
Nästa gång vi köper bil blir det en fin Tesla tänkte jag.
Men det är när vi har kommit upp i livet och blivit mer “framgångsrika” och bilkostnaden inte är ett problem på samma sätt. Jag ser det lite som en belöning för det hårda arbete vi lägger ner nu.
Tesla Model Awesome med allt lyx, tänkte jag
Poängen är:
Uppoffringar nu + fokus på det du ska göra = frihet senare.
Jobba hårt nu, grind hard as hell och ta ut belöningen långt senare.
När du t.ex. har en portfölj som täcker upp allt inkl lyx kan du köpa en fin bil istället!
Eller så tänker jag i alla fall.
Keep hustlin’ and stop buying s**t
Sist,
Du hjälper även klimatet genom att inte ha bil Mkt bra. Och det känns faktiskt bra också. På det sättet. Allt som hjälper liksom.
Jag skaffade bil först vid typ 32 års ålder. Blev först när barnet kom som det blev svårt att passa busstider med en unge som gärna raketbajsade i overallen precis när man klätt på honom . Vi hyrde bil vid behov men hade ju också familj i stan som hade bil att låna. Detgick jättebra. Bil är asnajs men ett jefla pengahål.
Hej!
Jag har levt utan bil i drygt ett år nu. Jag är ensam med tre barn i lägre skolålder. Det har funkat jättebra!
Nu bor jag någorlunda centralt, (3 km till stan, 800 m till Willys och busshållplats 100 m).
Barnen cyklar till skolan och jag till jobbet.
Jag har en thule cykelkärra som numera är den bästa handlingsvagnen när barnen är för stora.
Många tycker jag är konstig, men jag sparar mycket pengar på detta. Vi åker tåg om vi ska längre sträckor.
Hade jag haft en sambo hade det helt säkert varit svårt med övertygelse. Fördel med att vara själv, jag kan bestämma😄
Jag är miljövänlig, jag och mina barn får bra vardagsmotion och frisk luft varje dag, jag får ekonomin att gå runt, och jag slipper oroa mig för stora oväntade utgifter på en bil som plötsligt får något fel.
Fråga på om du vill!
Ett tips är att ha en extracykel ifall man får plötslig punktering eller nåt.
Bor i lägenhet, mitt i stan. Har gett bilen till exsambon då jag inte behöver den. Cykel och gångavstånd till allt. Om jag behöver någon annanstans kan jag alltid ta kollektivtrafik. Fungerar hur bra som helst. Motion, frisk luft, avkoppling.
Bor på skaraslätten (så “nära till inget” man kan komma i södra sverige) och tycker att det faktiskt går med elcykel (eller vanlig on du är löjligt vältränad) för det absolut mesta.
Jag jobbar hemma i egen verkstad och kan tänka mig att det är betydligt svårare om man ska in till samhället kl 7. På morgonen. Där skulle jag nog uppdatera min skåpbil från 1980-talet till nåt nyare.
Samtidigt går de runt och ojar sig över att klimatet kommer gå åt helvete. Ibland önskar man att fler skulle våga vara ”konstiga”, men det går väl emot de mer primitiva delarna av människans natur.
Jag undviker bilen på ett sånt sätt att jag klarar vardagsbestyren utan bil, men fritiden skulle bli otroligt lidande. Att inte spontant kunna hälsa på vänner som bor avsides, åka ut i naturen eller ens åka till en sjö och bada.
Allt handlar om läge tänker jag och vad man är beredd att ge upp för att inte ha en egen bil. Vi hade inte bil väldigt länge och det var lite befriande på sitt sätt. En bil ta en massa plats, både fysiskt, mentalt och ekonomiskt.
Vi har idag två barn och även om vi har bil idag används den högst en gång till veckan känns det som. Vi har fortsatt cykla och åka buss för det mesta. Barnen får ingen skjuts till skolan utan de får cykla.
Bilen är en säkerhet för oss. Om vi behöver den för längre resor eller om något akut händer så finns den där, men för vardagen behövs den inte.
Det funkar för oss där vi bor, lite i utkanten av en större stad, men vi drömmer samtidigt om ett hus i framtiden och då blir nog bilen mer av ett krav, tyvärr.
Vi hade klarat oss utan bilen, men det blir ett extremläge med tanke på barnen som vi inte är bekväma med. Det är nog bara du som kan avgöra detta, men börja utan bil och fundera om du verkligen saknar den efter ett tag.
Jag hade ett decennium där min enda bil var en hobbybil modell “sommarbil” som dels då var avställd vintertid, dels bara hade två säten och nästan ingen plats för bagage. Detta då som ensamstående, boendes mitt i en mellanstor stad och med måttliga bilbehov - jobbet och de flesta butiker finns på gångavstånd.
Under tiden använde jag en kombination av kollektivtrafik, “riktiga” hyrbilar och bilpooler, främst den som nu heter Volvo On Demand. Jag tog ut en bil kanske en gång varannan månad under denna tid.
Hur väl det funkar beror säkert på ditt liv. Billigare än att äga eller leasa en någorlunda ny bil var det ju men det var inte fritt från nackdelar. Bäst funkade de där längre tripparna när jag tog ut en riktig hyrbil. Då kom man till en nytvättad och tankad bil och kunde fokusera på resandet. Nackdelen är ju pris, hämtning och lämning.
Grundprincipen med bilpoolen var bra och i början var jag helnöjd. Bilpoolen funkade dock sämre och sämre med tiden. Det fanns nästan alltid bilar tillgängliga, men det var ofta knöligt placerade bilar, bilar som var skitiga när jag hämtade dem och där kundtjänsten ofta var … mindre än perfekt. De vänner som fortsatt använda dem efter att jag slutade berättar att det nu efter skiftet till elbilar är rätt ofta man kommer till en oladdad bil med bagagen fylld av en drös trasiga laddkablar. Inte en bra upplevelse helt enkelt.
En sak som kan gå åt båda hållen är väl psykologisk - med en bilpool eller hyrbil blev varje resa tydlig i kostnaden varje gång. En egen bil står ju mer och kostar värdeminskning när den står still - inte lika synligt. Det gör att man kanske får olika beteende i de två fallen. Om det tilltalar dig är väl upp till dig.
Äh. Bara parasitera på de andra föräldrarna så löser det sig…
Vi hade faktiskt en lång och stundtals hetsig debatt på ett föräldramöte i grabbens klubb sist.
Några föräldrar hade grava orättviseproblem med att just de fick skjutsa andras ungar i sina sjusitsiga suvar hela tiden.
Jag känner mer att det är kul att kolla grabbarna spela, synd om barnen som aldrig har med sina föräldrar.
Håller med. Jag ser typ alla matcher också för att jag vill vara med. Så mig spelar det inte så stor roll att jag är en av dem som alltid kör, men är fascinerad av hur man löser just en sådanhär grej utan bil och om det skulle vara värt det.
Well byggmax tar 1495 för hemleverans och då får man säkert de fulaste bitarna också. Är knepigt att ta 4meter trall på cyckeln. Har handlat på byggmax var och varannan vecka denna sommar så hade inte riktigt funkat utan bil.
Alla släktingar och svärföräldrar bor på platser utan kollektivtrafik. Inte för att vi besöker så ofta men hade blivit betydligt färre gånger utan bil.
Köra till tippen med möbler på cykeln?
Tror inte ens vi har någon biluthyrning på orten vi bor i så då hade man först behövt åka buss/tåg till närmsta hyrbil.
Om det sker en olycka är det bra att kunna köra till sjukhus som ligger 45 min bort också.
Men bor man i en stad i lägenheten så kan man säkert klara sig utan bil för det mesta. Men det är betydligt svårare som husägare på landet.
Jag tänker att träningarna ska ju kidsen ta sig till själva efter några gånger. Matcher osv. antar jag att man kommer överens med andra föräldrar om, alltså att de som aldrig skjutsar på något vis ersätter de som alltid gör det. Sen finns det alltid undantag med föräldrar som har riktigt risig ekonomi etc.
Ett alternativ som åtminstone delvis löser ovanstående är ju att fånga ett riktigt bra privatleasingerbjudande på elbil när det dyker upp. Jag gjorde det 2021 på en e-2008 när de hade kampanj på 2599kr/mån inkl 1500 mil, vilket gett mig otroligt billigt bilinnehav i tre år, Just nu kör Hedin Bil några aggressiva kampanjer, och framåt kommer något annat.
På så sätt behöver man inte bekymra sig om värdeminskningen om det är nåt som håller en vaken om nätterna, och man får en mycket mer förutsägbar TCO.
Det handlar inte bara om att köpa elcykel och kärra, det handlar om lite om andra livsval också:
Att bo/handla/jobba inom cykelavstånd, vilka fritidsintressen man väljer osv. Några kommuner har en “cykelkarta” där man kan se cykellederna genom staden. Annars kan det gå med att välja cykel-läget för openstreetmap.
Jag levde såhär några år på grund av fattigdom, jag hade också små barn. Allt går att lösa! Men januari blev det en del buss istället.
Elbil får vara för min del, har redan haft en och tyckte inte det var något speciellt. Hade faktiskt ingen bil under några år i Sverige utan hyrde en då jag absolut behövde. Det fungerade utmärkt, jag sparade många slantar och slapp en massa besvär.