Läge att köpa hus nu?

Priserna har gått ner en bra bit och det börjar se attraktivt ut på marknaden. Sitter i nuläget i en lägenhet med min sambo. Våra boende kostnader just nu är runt 3000kr. Så att flytta till hus kommer bli betydligt dyrare. Ni som gått från lägenhet till hus. Var det värt prisskillnaden? Förstår det är en personling fråga men kul att höra era tankar. Det jag saknar mest är att kunna ha en egen trädgård.

Ja för satan! :rofl:

Jag har inte ångrat mig en sekund. Inte ens när häcken ska klippas, kylen pajjar och snöskottning står på agendan. Det är en frihet med trädgård, slippa dela trappuppgång, slippa grannar som väsnas vägg i vägg, all extra plats inomhus, kunna styra utgifterna mer osv.

5 gillningar

Se husköpet som konsumtion mer än en investering. Vi fick tillträde till vårt hus för ca 1 månad sen. Tidigare bott på drygt 30m2 och nu ca 200. Ja det kostar mycket mer men friheten det innebär att ha sin egen trädgård, ytan och känslan av en villa är värt kostnaden för oss. Ser många trådar på forumet som handlar om just tajming av bostadsmarknaden , köpläge/säljläge. Boendet ska köpas av andra skäl en som spekulation om framtida värde.

Köp om det är det som ger er värde i livet!

6 gillningar

I vanlig ordning rekommenderar jag lägenhet + fritidshus. Bästa av två världar!

7 gillningar

Deletad för att dölja personlig information

2 gillningar

Deletad för att dölja personlig information

Bo i hus har sina fördelar å lägenhet stort sätt inga alls förutom att man behöver inte göra någe alls med den…
Hus är billigare å bo i än lägenhet för hyran är vanligt vis ganska hög …

Vänta till våren eller nästa senhöst.
När räntan korrigeras så korrigeras priset mot värdet.
Låt dem med överskuldsättning långt utöver värdet svettas och ta hela smällen.

2 gillningar

Ska ni köpa hus för att bo i så finns det inget rätt eller fel tillfälle. Det är alltid rätt oavsett hur marknaden ser ut.

Det viktiga är att ni hittar ett hus ni kommer trivas i.

3 gillningar

Är nog benägen att hålla med, speciellt om det är ett specifikt område/hus som ni är intresserade av. Om ni har ekonomin & förutsättningarna klara så skulle jag slå till.
Sen skulle jag nog säga att generellt så är marknaden lite trögare nu, tycker inte alls vi ser den agressiva/stressiga marknaden som vi upplevde tidigare. Där i princip de flesta hus såldes innan visning till bud en bra bit över utgångspris.

Men helt enig, viktigast att hitta ett hus som man känner att man kommer trivas i.

Att göra kalkyler på hus som inte inkluderar underhåll är att lura sig själv. Dessutom brukar budgeten för krattor, grillar, gräsklippare och liknande fanstyg bli klart större än i lägenhet. Fler kvadrat att möblera osv.

Jag menar inte att du inte ska flytta. Gjorde det själv just för att kunna odla på tomten bland annat och ångrar det inte alls.

4 gillningar

Driftkostnaderna är noterbart högre, det får man verkligen inte glömma. Inte ovanligt med dubblerade elkostnader och underhåll av ett småhus är såklart mycket dyrare per person än underhåll av ett flerfamiljshus. Ofta är ju husen större och har fler golv&väggar, fler badrum, mer ytor att möblera osv.

Och så alla verktygen man måste köpa… tiotusentals kronor innan man är “ikapp”.

Men jag tycker nog det är värt den extra kostnaden. Det är jobbigt att kratta löv och så, men jag gillar att ha mer utrymme, kunna grilla när jag vill och hur jag vill, kunna spela kubb på uteplatsen, ingen annan bestämmer när det ska vara städdag, eget garage, inga grannar som kastar barncyklar i rabatten eller stampar ovanför en osv.

Men största skillnaden är mest att man överlag slipper galna grannar som försöker bestämma över en. Flydde själv från en bostadsrättsförening som hade en galen tant som försökte bestämma över allt och alla och blev våldsam om man motsatte sig. Visst, du kan ju fortfarande ha konflikter med grannar, men de har inte alls lika mycket att säga till om och du har ett större fysiskt avstånd till eventuella problem.

En viktig aspekt är att driftskostnaderna i hus kan variera något oerhört. När jag tittade på hus själv 2013 noterade jag snabbt att sådant som värmesystem, ventilation med mera inte verkade påverka priserna något nämnvärt. Att ha en altan i söderläge eller fräscht kök hade däremot stor påverkan.

Jag prioriterade själv dessa tråkiga faktorer och det har ju sedermera visat sig vara bra. Jag gissar dock att marknaden ser annorlunda ut idag och att de tråkiga bitarna är mer i fokus.

Jag fattar att en del investerar mycket i sina förråd och högar med verktyg, men jag har bott här i snart 20 år och det är inte mycket jag köpt. Gräsklippare, häckdito och snöskyffel… några penslar, en ny kvast m m. Jag får säkert ihop till 10k, men inte är det tiotusentals kronor.

Men visst, “måste” man ha robotgräsklippare, jordfräs och miljarder andra saker är det en annan sak. Detsamma gäller verktyg. En laddning med hammare, fogsvans, bitmejselsats, borrmaskin och lite annat smått och gott får man för 5k och det varar ju en livstid.

Det som jag personligen kan tycka är lite jobbigare är väl i så fall det här med att en panna kan ge upp mitt i jullledigheten, en packning går sönder och kranen läcker. Men så’nt fixar man ju ganska lätt och mycket lär man sig efterhand. Underhåll på huset sköter man till 90% själv och är ganska terapeutiskt. Övriga 10% får man ju ha buffert till.

Jag har löjligt låga driftkostnader här. Det finns ingen hyresrätt i Sverige som skulle rymma både mina prylar och den ekonomin. Ska jag ändå köpa bostadsrätt så är det likadant med avgiften och även om man köper billigare än huset kostar är det svårt att få nå’t likvärdigt i samma område och spara mycket pengar.

Var inte rädd säger jag. Köp hus om det lockar och kalkylerna håller. :smiley:

1 gillning

Mjo, du har nog rätt, jag överdriver nog lite. Jag flyttade in i år, och grejerna jag köpt i år som jag kommer ihåg är:

• Spade 500 kr
  • 2 krattor för totalt 700 kr
  • Penslar för 600 kr
  • Kittningsverktyg för 400 kr
  • Sandningsmaskin 1000 kr
  • Skottkärra 500 kr
  • Lövkorg 200 kr
  • Häcksaxar (med förlängningsskaft) och trädvårdsprytar för 1600 kr
  • Rejäl stege 1000 kr (har några höga träd och prioriterar att inte dö…)
  • Snöskyffel för 500 (kommer nog köpa snöslunga också, mest för att det verkar kul…)
  • Grästrimmer inkl. batteri för 1000 kr

Nu när jag lägger ihop allt så ser jag att det bara blir 8000 kr, och då har jag överlag köpt kvalitetsprylar som jag tror håller länge. Jag tror det som gör att min “husfixarbudget” lyser röd i mitt excelark är nog förbrukningsvaror som färg, kitt, målartvätt och liknande (tusentals kronor) :slight_smile:

Det låter rimligare och eftersom du är nyinflyttad får du ju räkna med ett snabbt sjunkande verktygskonto nu. Jag fick med lite blandat jox här när jag köpte huset, men bortsett från det så har jag ingen skottkärra, inga kittningsverktyg etc. Min grästrimmer är väl ute en eller två gånger om året och den går på nätström.

Allt handlar ju om vad man verkligen behöver och vad man villhöver. :slight_smile: Har man grannar i krokarna så kan man ju med fördel fråga om man får låna så’nt man kanske använder en gång om året. Jag lånade grannens garagedomkraft de första åren här när jag bytte däck på bilen.

Det är ju vad tråden handlar om :wink: Nästan ingen behöver ett eget hus. Det är en lyxvara som är svindyr, ineffektiv och dålig för miljön. Det råkar bara vara så vanligt och har förekommit så länge att folk är vana vid det och tror att husägande är en naturlag. Jag lägger en rejäl slant av min inkomst på lyxprodukten hus i ett visst kvarter för att jag VILL bo nära stan och slippa människor och bråk. Jag hade haft typ 30000 kr mer i fickan varje månad om jag bodde i en hyresrätt i ett problemområde mitt ute i ingenstans.

1 gillning

Hus är dyrt.
Ränta: 9000kr
Amortering: 6000kr
Bil: 5000kr
El: 4000kr
VA/Sopor: ca 500kr/mån
Drift/saker som går sönder, kanske 2000kr/mån.
Flyttar du dessutom från lägenhet så är det mycket möbler, verktyg och maskiner som behövs. Gräsklippare, häcksax etc.

Åh andra sidan tycker jag det är väldigt roligt och man får lära sig oerhört mycket om allt möjligt. Pannor, krypgrund osv

2 gillningar

Mer känslomässiga argument än ekonomiska kanske men…

Att bo i radhus är ett bra sätt att få uppsidan med tomt och större utrymme men minska nedsidan med stort underhåll och höga kostnader. Det finns väldigt olika typer av radhus både när det gäller storlek och läge. Att man inte vill ha en fyrkantig minitomt med fem andra tomter direkt intill och full insyn från alla håll ser jag som självklart.