Vägledning för En (o?)händig man

Hej allihopa!

För en tid sedan flyttade jag till villa. Hyggligt skick, men inget nytt hus så det finns alltid lite saker att fixa med.

Jag ser inte mig själv som händig, men tycker om att prova nya saker och tycker mig där märka att saker ofta inte är så svåra som man först tror. Åtminstone om resultatet bara behöver duga, men inte hålla världsklass. Det är kul att klara av saker själv och skönt att slippa betala hantverkare.

Varje gång jag åker på att fixa något konstaterar jag dock att min verktygslåda är otillräcklig. Det gör att projektets största uppgift ofta är att jaga rätt på lämpliga verktyg. Vissa prylar inser man att man bara kommer ha användning för någon enstaka gång och andra prylar inser man att man borde köpa rejält från början. Köper man allt som ”kan vara bra” får man ju inte plats att bo i huset…

Om ni skulle ranka verktyg - vilka tycker du att man som villaägare borde äga och vilka bör man nöja sig med att låna in vid behov? Vissa jobb kanske man rent av inte borde göra själv? Strategier kring detta? Vad är ett lämpligt ”starter-pack”?

Bonus: Någon som har tips på var man hittar prisvärda begagnade verktyg utöver klassiska begagnatsiter och kronofogden?

Exempel på verktyg att tänka kring:

Slagborr, skruvdragare, gersåg, rörtång, tapetverktyg, grensåg, slipmaskin, elementnyckel, multimeter, polygrip, hylsnyckelsats, polermaskin, ångtvätt, högtryckstvätt, våtdammsugare, cirkelsåg, tigersåg, plåtsax, tving, kompressor, bläster, färgspruta, cykelpump, mutterknackare, vinkelhake, kofot, planhyvel, svarv, bandsåg osv osv…

1 gillning

Som boende i villa är det rätt vettigt att ha, i fallande ordning:

• skruvmejslar och bitsats
  • skruvdragare modell ”liten och bra” (köp en från valfritt vettigt märke typ Dewalt/Makita/Hitachi/Milwaukee etc som är liten nog att vara smidig att skruva småsaker med, men ändå stark nog att palla ett helt altanbygge)
  • hammare
  • fogsvans
  • hylsnyckelsats

Sen finns det såklart ingen övre gräns på hur man kan nörda ner sig i verktyg, men ovanstående tror jag de flesta får användning för rätt frekvent.

3 gillningar

En aspekt är om du har betongväggar i huset eller andra behov av att borra i betong. I så fall är en borrhammare bra att ha. Olika borrar, både olika storlekar och sorter, är också bra att skaffa. Jag skulle även i övrigt titta specifikt på husets egenskaper och anpassa verktygsinnehavet till det. Jag har en vindstrappa som tenderar att ramla sönder och för att hålla ihop den är en tving oundgänglig. Något annat behov av tving har jag inte haft under de tio år jag bott i huset.

En notering är att elverktyg med batteri är mindre lyckade om du inte har “hemmafixande” som hobby. Batteriet i de flesta verktyg tar slut på några år medan elverktyg av bättre kvalitet med sladd ofta kan lämnas i arv till barnen.

Minst två skiftnycklar av olika storlekar borde läggas till listan ovan.

3 gillningar

Här finns billiga verktyg

2 gillningar

Om du ska riva ner lister, brädor eller panel så rekommenderar jag en liten kofot, en liten spikutdragare och även ett multiverktyg. Ångrar fortfarande att jag inte hade ett multiverktyg när jag rev i mitt gamla torp. Hade underlättat mycket när stora spikar och konstiga vinklar gjorde det jobbigt att komma åt.

Sen för lite mer ”piff” i lägenheten eller sommarstugan, så använder jag ofta följande.
En skruvdragare på batteri.
En miniskruvdragare till att främst montera möbler, men även där det är svårt att komma åt.
En slagborr med sladd, en per släkt räcker oftast, lätt att låna och låna ut.
En manuell snickerisåg.
En sticksåg.
Slipmaskin, jag har en liten modell med batteri.
Tänger och en polygrip.
Minst en bra bitsats, med olika borr och bits.

Men mycket beror på projekt, har säkert 30+ fler småverktyg som används mer sällan.

Tips är att låna eller hyra verktyg som används mer sällan och köpa det som behövs mer ofta. Lånar själv ofta av familj och vänner, då många har villor sen länge. Kom ihåg att lämna tillbaka bara! :blush:

2 gillningar

Mitt tips är att lägga ner den här övningen och bara göra smarta köp av och när du speciellt behöver något. Det har funkat för oss.:sunglasses: Planering är a och o.

Och visst, det är oftast förberedelserna (och efterarbete/byggstädning och liknande) som både tar tid och kostar. 80% av tiden när jag målar något är inte själva målningen :grinning:

2 gillningar

Nu vet jag inte var du bor, men kan rekommendera att du kikar på hygglo för att slippa köpa verktyg som du kanske bara har användning för vid enstaka tillfällen.

7 gillningar

En tanke kan väl vara att hyra alla verktyg som inte är självklara att du behöver, och sedan istället köpa dem när du spenderat säg 50% av vad det skulle kostat att köpa dem istället. Då har du ju bevis på att du använder dem tillräckligt ofta att det kommer vara värt det att köpa eget, förutsatt att du har plats för förvaring såklart. Kanske inte värt att krångla till det för en skruvdragare, men för de lite mer nischade artiklarna tänker jag.

3 gillningar

Tack för alla bra tips! Ni kan vara lugna, jag är inte på väg att förköpa mig på verktyg ännu. Mest bara nyfiken på hur ni tänker och om det finns något smart jag missat.

Instämmer i att Hygglo är kanon. Delar också några verktyg med släktingar. Smidigt när man bor nära!

Jag är inte riktigt bekant med multiverktyg, även att jag ser att man säljer sådana ibland. När använder man ett sånt? Om man får tro namnet kanske jag bara behöver ett sådant? :sweat_smile:

1 gillning

Där jag bor har vi en villaförening där vissa verktyg kan lånas/hyras för en symbolisk summa. Sådana som man bara använder någon gång ibland.

1 gillning

Jag hade dålig koll på det också innan, men en kompis tipsade mig. Tyvärr efter jag var färdig med ett projekt. Men hade turen att ett följde med i det verktygskit jag vann nyligen. Så kommer använda det i nya kolonistugan.

Hittade denna video som förklarar rätt bra.

https://youtu.be/sRPrDJ6xZG8

2 gillningar

Fogsvansar suger, köp en japansåg istället.

1 gillning

Hej,
Flyttade själv till ett lite äldre hus nyligen (-69) med en hel del renoveringsbehov och hade innan flytten (från en nyproducerad lägenhet) i stort sett bara en liten ”billig” skruvdragare och en mager verktygslåda med en brokig samling verktyg.

Efter en stor renovering av ca halva huset + diverse små projekt som ständigt avlöser varandra har jag hunnit både köpa och hyra en hel del verktyg. Jag har kommit fram till att följande verktyg var nödvändiga att köpa:

1. En ordentlig skruvdragare med ordentlig bitsats
  2. Sticksåg + en sats med olika blad
  3. Multiverktyg
  4. Vinkelslip
  5. Cirkelsåg
  6. Slagborr (ärvt)
  7. Kryss/linjelaser
    Samt en hel drös med måleriverktyg/gipsverktyg och andra mindre bra att ha verktyg som hålsågssats + hålsökare, stort vattenpass, regelsökare för att nämna några.

Min lilla verktygslåda är i stort sett oförändrad och består av en salig blandning gamla rostiga ärvda tänger, udda skruvmejslar, en och annan hylsnyckel och polygrip. Har fungerat förvånansvärt bra trots att den ser ut som ”kom-och-hjälp-mig” när man öppnar den.
Prylnörden i mig drömmer om en fullfjädrad verktygstavla i förrådet à la slöjdverkstad med en hel vägg av verktyg i fin och prydlig ordning… men det får va så länge.

Som andra redan tipsat om är det toppen att hyra eller låna verktyg som används mer sällan och/eller tar väldigt stor plats.
Har själv hyrt via hygglo.
Bl.a: gipshiss, kakelskärare, jordborr, giraffslip

Samt lånat: grovdammsugare, kap & gersåg, spikpistol, gipsskruvdragare(hade nog köpt en sådan om jag inte hade kunnat låna) m.m.

Jag resonerar många gånger såhär för att motivera vissa dyrare inköp av verktyg:
Vad hade det kostat mig om jag tagit in en hantverkare för detta? Ofta blir svaret att hantverkaren givetvis blir dyrare och jag hade stått utan verktyg efter att arbetet blivit färdigt.
Men jag försöker även tänka ut hur ofta jag i framtiden kommer kunna ha användning för verktygen.
Exempelvis så var en Kakelskärare varken särskilt dyr eller stor att förvara. Men jag kommer förmodligen bara lägga kakel i vår källare EN gång, därav blev det inget köp.

Köper sällan batteriverktyg eller dyrare verktyg begagnat då jag vill ha garanti för att allt fungerar som det ska och inte hanterats hur som helst.

Långt svar, men hoppas det gav något!

Mvh Daniel

3 gillningar

Grymt Daniel!
Lite superdumma frågor. Vad hittar du för bra användningsområden för sticksåg och vinkelslip?

Hur står sig cirkelsåg mot att leta efter kap- och gersåg? Cirkelsågen är ju mindre och kan kapa längre prylar så att säga, men sett till användningsområde.?

1 gillning

En vinkelslip är bra att ha när du vill kapa saker i metall, eller slipa saker väldigt aggressivt. Jag äger en men skulle inte säga att jag använder den särskilt ofta till själva huset. Däremot när man har små hobbyprojekt och liknande för sig. Lite samma sak med en sticksåg skulle jag säga. Jag brukar låna grannens sticksåg med jämna mellanrum, ibland ska man såga till nån plywoodskiva med böjda former t.ex. Hade inte grannen haft en hade jag nog övervägt att köpa en, kanske…

En kap- och gersåg är ju bra om du ska bygga mycket, typ regla om innerväggar med jämna mellanrum eller bygga ut altanen varje vår. Lite samma med en cirkelsåg, bygger du ofta så är det värt att äga en, annars låna. Varannan granne på min gata har en cirkelsåg eller kap- och gersåg liggandes i garaget sen den gången som de byggde en altan och sen inte använt mer.

Saker jag äger och haft stor användning av är:

• Borrskruvdragare
  • Slagskruvdragare
  • Borrhammare - bor i betonghus
  • Vattenpass - hatar när saker inte är i lod eller våg
  • Tänger i många olika former och storlekar - sett till hur lite plats en tång tar upp kan man inte ha för många.
  • Skruvmejslar i diverse storlekar och gärna en bitssats. Ett tips är att ha ett set fina mejslar du vill skruva med och ett set billiga mejslar du kan använda för att bända med och hamra på.
  • Insexsnycklar, skiftnycklar och hylsnyckelsats. Det finns alltid saker att skruva på, om det så är på huset, bilen eller cykeln.
  • Elementnyckel - väldigt avslappnande att gå runt och titta till elementen på hösten.
  • Spänningsprovare - supersmidigt för att kolla så strömmen verkligen är avstängd.
  • Spackelspadar i olika storlekar, framförallt små “japanspackelspadar”, perfekta när du spacklar över tidigare borrhål.
  • Fogspruta
  • Hammare
  • Gummiklubba - ibland vill du ha något mjukare än en hammare att banka med.
  • Fogsvans och en japansåg
  • Roller och penslar
  • Ett par tvingar
  • Vinkelhake
  • Cykelpump
  • Multimeter
  • Spännband, spännremmar och bagagestroppar

Verktyg jag inte äger men haft användning av så pass ofta att det är något jag överväger att införskaffa är framförallt en grovdammsugare. Tyvärr säger ekonomin nej just nu men det kan förhoppningsvis införskaffas innan året är slut. En excenterslip ser jag också nyttan av att äga.

4 gillningar

Kom på en till sak, den jag kanske använt mest sen jag köpte den!

En digital avståndsmätare! :tada:

Helt fantastiskt vad mycket enklare och roligare det blir att mäta, sen så känner jag mig alltid lite som inspector gadget när jag far runt med den lilla röda pricken. :red_circle::blush:

3 gillningar

Krysslaser kan man inte underskatta heller. Underlättar enormt när man ska sätta upp tv, tavlor, hyllor etc! Lild har billig, behöver inget proffsverktyg hemma direkt.

3 gillningar

Kan inte understrykas nog. Jag hatar laddbart som ska laddas mitt i, vad det än är. Jag köpte en billig borrmaskin med sladd för 20 år sedan och den har agerad skruvdragare, slipmaskin, färgblandare m m sedan dess.

@Frikadellens lista är också bra. Bitsmejsel, multimeter och vattenpass är bra till mycket och med på min topp fem också.

2 gillningar

Du kan såga svåråtkomliga lister t ex, ta bort plastmatta på golv, slipa bort spackel etc.
Jag köpte en för många år sedan, jag var lite skeptiskt men säljaren sa ”efter du köpt denna då kommer du undra hur du klarat dig utan en sådan tidigare” och det stämde!
Jag använder den inte dagligen men helt suverän de gånger jag behöver den på flera olika användningsområden.

3 gillningar

Haft min Milwaukee i 12 år och batteriet fungerar fortfarande bra. :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning