Hej allihopa!
För en tid sedan flyttade jag till villa. Hyggligt skick, men inget nytt hus så det finns alltid lite saker att fixa med.
Jag ser inte mig själv som händig, men tycker om att prova nya saker och tycker mig där märka att saker ofta inte är så svåra som man först tror. Åtminstone om resultatet bara behöver duga, men inte hålla världsklass. Det är kul att klara av saker själv och skönt att slippa betala hantverkare.
Varje gång jag åker på att fixa något konstaterar jag dock att min verktygslåda är otillräcklig. Det gör att projektets största uppgift ofta är att jaga rätt på lämpliga verktyg. Vissa prylar inser man att man bara kommer ha användning för någon enstaka gång och andra prylar inser man att man borde köpa rejält från början. Köper man allt som ”kan vara bra” får man ju inte plats att bo i huset…
Om ni skulle ranka verktyg - vilka tycker du att man som villaägare borde äga och vilka bör man nöja sig med att låna in vid behov? Vissa jobb kanske man rent av inte borde göra själv? Strategier kring detta? Vad är ett lämpligt ”starter-pack”?
Bonus: Någon som har tips på var man hittar prisvärda begagnade verktyg utöver klassiska begagnatsiter och kronofogden?
Exempel på verktyg att tänka kring:
Slagborr, skruvdragare, gersåg, rörtång, tapetverktyg, grensåg, slipmaskin, elementnyckel, multimeter, polygrip, hylsnyckelsats, polermaskin, ångtvätt, högtryckstvätt, våtdammsugare, cirkelsåg, tigersåg, plåtsax, tving, kompressor, bläster, färgspruta, cykelpump, mutterknackare, vinkelhake, kofot, planhyvel, svarv, bandsåg osv osv…