Inte nödvändigtvis för att spara enbart pengar utan även för att spara på miljön och den allmänna konsumtionen. Vad är era bästa tankar kring att få saker att hålla länge? Tänker att det här blir en bred tråd. Jag börjar med ett exempel.
Köpte för nu 4(tror jag) år sedan Iphone 11 helt ny nästan precis när den kom ut. Kostade hiskeliga 20 000. Så anledningen till just den telefonen var följande.
Bäst batteri på marknaden då vad jag kunde hitta, en vanlig anledning till att en vill byta telefon är dåligt batteri.
Den hade både sladd och trådlös laddning, en annan anledning jag bytt telefon för är att laddkontakten går sönder. Jag jobbar med dammigt, skitigt och blött jobb så ladduttagen brukar ta stryk även om jag har skal så slits oftast locket till laddhålet ut först.
En Iphone är den vanligaste telefonen vilket gör att den har störst chans att ha skal till salu länge vilket jag sliter ut med jämna mellanrum. Hade mindre populära märken tidigare som jag till slut inte kunde få tag i skal till och därmed fick de så småningom sin död.
500 GB minne för att aldrig någonsin få en för full telefon.
Den är snabbtänkt även om jag inte behöver det så kommer det fortsätta vara det många år framöver för mina behov.
Har nu efter 4 år en telefon ständigt försluten i ett vattentätt skal som inte har en enda repa, laddar utan problem, minnet är inte ens nästan fullt, batteriet håller utan problem, den klarar allt jag behöver.
Så tillbaka till ämnet vad är eran bästa “historia/tanke” för att få era prylar/kläder att hålla livet ut om vi drömmer oss så långt som nollvision.
Den tekniska utvecklingen är en faktor att beakta när det handlar om livslängdsförlängning.
Om ett gammalt kylskåp har hög elförbrukning kan det vara läge att byta ut det även om det fungerar.
Gamla mobiler som det ej längre går att uppdatera operativsystem på kommer så småningom sakna stöd för viss funktionalitet, nyligen var det väl bankId som slutade fungera på vissa gamla mobiler.
Om du går mycket i skor… Använd helst inte samma skor två dagar i rad. Låt dom torka upp ordentligt mellan tillfällena genom att ha två par skor som du växlar mellan. Min upplevelse är att de håller sig fräscha längre. Att 1+1 blir 3.
Jag har fallit helt för visible-mending-fenomenet och mina tre par jeans som jag lappar och lagar om och om igen är mitt bästa exempel. Älskar dem. De är unika och vackra. När jag bär dem blir jag glad när jag upptäcker ytterligare ett ställe som är slitet så jag behöver ta ett tag till med nål och tråd.
Teoretiskt sett kan jag använda dessa jeans till den dag jag dör eftersom jag kan laga på lagningar in absurdum. Och det är inte omöjligt att det är precis så det blir just för att jag älskar dem (och min förmåga att på frihand skapa skönhet som jag uppskattar).
Sen lagar o lappar jag annat med. Yllestrumpor t ex, som liksom byxorna lagas ovanpå gamla lagningar till dess de är olagbara eller… har inte kommit dit än.
Det betyder i klartext att jag inte köpt några jeans på många år och inte nya yllestrumpor heller. (Använder mestadels yllestrumpor ist för bomull eller andra material.)
Så är det ju helt klart, vissa saker har haft sin tid och ska återvinnas för att få nytt liv. Men tror det är ytterst få personer som når läget att telefonens operativsystem inte går att uppdatera även om det såklart händer. Ytterligare en anledning att jag valde Iphone och inte köpte en äldre modell, störst chans att operativsystem uppdateras över tid med ett större bolag jag tror kommer överleva.
Skulle tipsa om Fairphone. Tillbaka till tiden när det gick att byta delar/batteri och underhålla en telefon. Där det inte är designat för att hålla en viss tid innan konsumenten behöver en ny.
Bra jobbat endå köpte du den ny när den kom ut? hur länge hade du den?
Jag tänker nog likadant med kläder, köper i princip inget begagnat då det också sponsrar de som shoppar mycket eftersom de kan sälja sina kläder(finns mycket fördelar med begagnat också såklart) Alla kläder ska slitas ner till åtminstonde ett hål i sig och helst ha flera användningsområden för att öka slitaget på varje klädesplagg. Tror fler kläder slängs pga att bäraren ändrar kroppsform eller livsstil av något slag än att de just slits ut. Men det beror ju på livssituation.
Använd trälim när man monterar ihop Ikea-möbler. Kan göra stor skillnad med tiden, särskilt stolar och möbler man ofta flyttar på.
Skruva åt saker som sitter löst. Ett löst gångjärn till köksluckan kommer förr eller senare förstöra gängorna i skåpet och lossna, och då krävs en ordentlig reparation. Ett vrid med skruvmejseln i förebyggande syfte är alltid värt det.
Detta gäller alla typer av reparationer egentligen. Den där silikonfogen i köket som tar 10 min att laga kanske läcker vatten som om några år kommer kräva en ny bänkskiva. Det där lilla stenskottet på bilen som bara behöver en droppe bättringsfärg kanske orsakar ett rosthål om några år. Ny motorhuv eller börja svetsa då?
Ta hand om skinn! Bilinredning, handskar, kängor, jackor och fåtöljer. Tvätt med ändamålsenlig tvål och olja in regelbundet.
Slipaoch olja utemöbler och förvara dem åtminstone torrt under vintern. Mina utemöbler ser näst intill nya ut efter 11 år. Min far köpte utemöbler som inte gick att använda efter 3-4 år pga obefintligt underhåll.
Tänk på att precis allt kräver någon form av underhåll. Smörj cykelkedjan. Slipa saxen, rengör eller byt filtret, justera gräsklipparen.
En dåligt underhållen pryl inte bara håller sämre, men den fungerar sämre och man använder den mindre. Det ultimata slöseriet är ju att köpa något man aldrig använder, som bara står och förfaller.
Och generellt, köp kvalitet. Billiga skor blir dyra i längden om de bara håller en säsong. Och en billig vara kostar i princip lika mycket i klimatpåverkan som en dyr. Lika myclet material, lika många maskiner och lika mycket transport.
Ja underhåll är ju ett fantastiskt sätt att få saker att hålla, som du säger så kan en liten skada med tiden leda till en stor. Vet inte hur många ställen jag vart på i jobbet med hus som saknar hängränna eller en trasig hängränna. En ser att panelen på väggen är bytt pga av vattenstänket och även lagad en gång längst ner. Allt för att ingen ville byta/ sätta upp en hängränna.
Blir ju intressant om en ska ha något så länge som möjligt och du vet att din troligaste orsak till telefondöd är uppdateringar så får en ju köpa efter sina föruttsättningar. Tänker att troligaste orsak till död av en pryl är olika för alla personer så att faktiskt göra en analys när något dör för att förhindra samma scenario igen är ju säkert en viktig aspekt.
Ja att ständigt försöka tänka efter en gång innan en köper gör ju att en slipper sälja eller slänga 5 år senare. Men det där som ligger längst in i förrådet ska ju såklart få en ny ägare/återvinnas.
Haha - det har jag inte gjort, jag lovar! Men framsida lår och skrev är det som slits här, mestadels, lite bakficka också. Promenader och cykling, fån i bakfickan, och… tja, vad vet jag.
Sen är det ju MER lappat/lagat än vad det faktiskt finns hål, så klart, rent estetiskt liksom.
Huh…? Det har hänt mig flera ggr, det är mer regel än undantag. Trots a jag kör Samsung sen många år. Har t.ex. ett device nu m Android 7.0 och den går inte a uppdatera.
*Målarfärg! Måla om när saker slits. Mina arvestolar är inne på tredje lagret nu.
*Självhäftande svettlappar. Finns på apoteket. Jag använder ofta klänning i lite känsliga material, och med såna i armhålorna vid behov slipper man tvätta så ofta och slita på hela plagget, då räcker det långt med vädring.
*Vax till vandringskängorna, samt skokräm etc till andra skor. (Borde även snart köpa om-impregneringsmedel till skaljackan.)
*Ombyte. Att byta från kontorskläder till mjukiskläder när jag kommer hem. Blir även en trevlig ritual som markerar att det är dags för avslappning.