Vilken dyr/lyxig produkt har behållt sin glans?

Jag läste nyss igenom Denna underbara tråd om Jans bilköp och noterade att flera nämnde att en dyr bil är rolig i några månader, för att sedan tappa sin glans. Jag kan känna igen mig i detta, samtidigt som jag har åtminstone ett motexempel:

När jag skulle köpa hörlurar för några år sedan satte jag ett tak på 1000kr. Jag sonderade marknaden och köpte ett par lurar med aktiv brusreducering från Philips inom min prisklass. Under min undersökning hade jag dock snubblat över aktiv brusreduceringsflaggskeppen från Sony och Bose. Jag var nyfiken på hur pass mycket bättre deras brusreducering var i jämförelse med Philips och valde att returnera mina Philips (tack Elgiganten med 30 dagars öppet köp!) för att istället köpa Sonys värstingmodell för 3 300kr, med vetskapen att om jag inte var nöjd kunde jag helt enkelt returnera även dessa och köpa Philips igen. Självklart slutade det med att jag behöll Sony-lurarna, som alltså kostade över 3ggr mitt pristak.

Det intressanta är dock att jag fortfarande, efter knappt fyra år, är superglad över det valet. Glansen sitter med andra ord fortfarande kvar och varje gång jag är i en bullrig miljö (typ Göteborgs kollektivtrafik) tackar jag mig själv för att jag inte snålade och behöll Philips lurar.

Har någon annan liknande erfarenheter med någon produkt, eller en teori om vid vilka situationer det lönar sig att gå över budget? Kanske uppskattade jag helt enkelt nyttan av aktiv brusreducering för lågt och satte därmed ett för lågt tak?

8 gillningar

Jag brukar köpa en ny iPhone vartannat år och upplever att de är väldigt bra under hela den perioden.

2 gillningar

Jag har ett par vinterskor från Loake som jag införskaffade vintern 07/08 som fortfarande är stiliga och används. Klackbyte vartannat, vart tredje år.

3 gillningar

Jag ler varje gång jag ser min bil. Den förlorar aldrig sin glans för mig :slight_smile:

3 gillningar

Alltid glad när jag använder brusreducering med mina AirPods Pro.

Alltid glad när jag lämnar min iPhone hemma och ändå kan få grejer gjorde med min Watch med 4G.

Musikinstrument. Jag betalar gärna lite mer för att få något som håller länge.

3 gillningar

Samma känsla för mig, njuter varje gång jag kör min bil.

1 gillning

det också - största investeringarna jag gjort tror jag i förhållande till min dåvarande ekonomi. Och det låter sååååå braaaa

1 gillning

Jag har bytt iPhone ca vartannat år, men min senaste iPhone XS är så snabb och bra att jag istället för att byta ut den, har bytt batteri och tänker ha den i minst 2 år till (om jag inte som vanligt tappar den så att den går sönder) :sweat_smile:

Danska designmöbler från 50-60-talet känns moderna än idag. Klassiker.

3 gillningar

Bra ljud är väl ett av de områden där effekten håller i sig som längst (beror lite på vad man uppgraderar ifrån också), men effekten är fortfarande densamma. Prova att använda ett par lurar som du tidigare skulle klassa som bra. De kommer vara totalt outhärdliga nu.

Ett annat fenomen man behöver se upp med är Diderot-effekten, vilket gärna uppstår just gällande ljud-grejer.

Det beror enbart på att du fortfarande inte exponerat dig för något bättre. Så fort du är exponerad under mer än någon kort period är det kört.

1 gillning

Mina vita Larsen 4 är nu 13 år gamla och låter bättre än någonsin. De kostade 9000 SEK när jag köpte dem och är fantastiska. De är handgjorde i Småland av Larsen själv. Behagligt varmt ljud som fyller varje rum med en fantastiskt ljudscen.
https://www.larsenhifi.com/product/larsen-4/

Jag har generation 1 av de länkade lurarna, Grado GS1000, som jag köpte från den som köpte de original i butik när de kom ut 2007. Jag betalade 6500 SEK för lurarna vilket är halva priset av de nya. De låter också som om de är helt nya, fastän de nu är 14 år gamla. Högsta kvalité rakt igenom och alla lurar från Grado är handgjorda i Brooklyn, New York. Deras ljudbild är lite mot det varma hållet med en fantastisk bas som spelar och inget burr från billigare lurar. Passar utmärkt för all musik med lite bas och tyngd i sig.

Till sist mina Grado PS500e. Jag fick köpa min lokala hifibutiks demoexemplar för ett bra pris, 5500 SEK, där nypris idag är 8000. De har en fullständigt neutral ljudbild och passar utomordentligt till klassisk musik eller tillbakahållen musik där varje ton skall höras i detalj. De är nu 7 år gamla och det märks inte någonstans.

För den som är audiofil finns det massvis med bra märken som gör bra produkter som håller i decennier. Priset är därefter, fördelen är att man kan köpa och behålla. Inget risk att de går sönder, som alla billigare hörlurar jag någonsin haft gjort. Livslängden på de ”in-ear” jag köpt under åren har varit ett halvår på sin höjd. Det är för dåligt.

4 gillningar

Jag håller med er bägge två och vill lägga till att det märks när batteriet lirar på sin sista tid. Bägge mina iPhone 8 dör dagen efter att de laddats fullt, utan att jag använt dem. Fördelen är att om man tar telefonen till sin lokala Apple Store, kan man be dem köra diagnostik på batteriet. Ser de att batteriet har slitits mer än vad det är tänkt byter de ut det kostnadsfritt. Har fått mitt batteri utbytt på både telefoner och datorer genom åren. Heja Apple, men nästa gång … gör att batterierna håller mer än 2 år tack :slight_smile: .

2 gillningar

Allt är ju relativt. Av min första lön på 5050sek efter skatt (man jämkade nog iofs på den tiden) bestämde jag mig för att köpa en stereo. Jag var inställd på förstärkare, cd och minidisc. Högtalare hade jag inte tänkt på.
Säljaren ville inte sälja en kass stereo till en snubbe i de yngre tonåren utan övertalade mig om att skippa minidisc och istället satsa på en förstärkare (Yamaha RX-396RDS) med inbyggd radio, samt en CD-spelare (Yamaha CDX-363). Paketet kostade 4999. Eftersom han vart nästintill tårögd över en tonåring som var villig att spendera hela sin lön på hifi kastade han med ett set golvhögtalare i priset, samt löftet om att om jag inom ett år fortfarande trodde att minidisc hade en framtid så skulle jag få köpa tillhörande spelare för halv priset.
Förstärkaren har fungerat felfritt i alla år. Högtalarna lika så. CD-spelaren hade en kort period av trasig motor för in/utmatning av skivor, men då min svärfar är utbildad radioreparatör lagade han den åt mig så hela paketet används fortfarande än idag. Jag tror att detta köpt hjälpt mig att våga spendera på saker som jag verkligen använder mig av, typ köksredskap, verktyg osv.

7 gillningar

Min första Maserati 3200GT är enligt mig definitionen på tidlös design (av Giugiaro) vad gäller bilar, och karaktären i den Ferrari-konstruerade V8:an med dubbelturbo imponerar lika mycket idag som när bilen köptes för lite mer än tio år sedan.

Det finns definitivt nyare bilar, dyrare bilar, snabbare bilar, säkrare bilar och bättre bilar men ingen annan jag har provåkt eller provkört (och jag har testat en del) förmedlar samma känsla.

Att modellen har börjat uppnå samlarvärde och så sakteligen börjat stiga i pris är inte heller fel om man ser till den ekonomiska aspekten, vilken i detta fall ändå är av sekundär betydelse.

Designen på fälgarna är inte lika tidlös så de har bytts ut sedan dess bilderna togs…

8 gillningar

Min mocca master kaffebryggare. Den är nog drygt 18 år gammal men fortfarande fantastisk på alla sätt.

11 gillningar

Utan tvekan gitarrer. Jag börjar nästan gråta när jag tänker på mina sextio och sjuttiotalare.
Sånt gediget hantverk finns inte bland dagens tillverkning.

Värdet är också oerhört bra och ökar stadigt fortfarande

3 gillningar

Många har nämnt ljudprylar och det fick mig att tänka på mina Dalihögtalre som jag köpte när jag flyttade hemifrån för knappt 30 år sedan. Det var ingen värstingmodell men de var ganska dyra och fungerar fortfarande perfekt och jag har aldrig tänkt tanken att byta ut dem.

2 gillningar

Dyson V11, Macbook Pro från 2013 och även ny från förra året (tyvärr precis innan m1) samt Moccamaster är tre riktigt stabila produkter som jag är nöjd med. Köpte Samsungs dyraste 4k TV för ett år sen som jag också tycker håller måttet och jag är fortfarande riktigt nöjd med.

Crescent 10-vxl Positron 1982. Vilken kvalitet. Som ny fortfarande. Kromet glänser. Lite tung, mockasadeln är hård och bockstyret är obekvämt, men va fan, jag cyklar ändå bara när promillehalten förhindrar bilkörning.

2 gillningar