Vilka prylar ger upplevelser

Hej!

Vad gäller icke nödvändig konsumption får man ofta höra “köp upplevelser istället för prylar”.

I denna tråd önskar jag höra vilka prylar du köpt och varför de ger dig positiva upplevelser.

Jag börjar med två exempel:

1. HiFi-utrustning. Min stereo ger mig upprepade fantastiska upplevelser där jag kan njuta av min favoritmusik och upptäcka ny musik.

2. Kamerautrustning. Jag älskar att fånga det där ögonblicket/händelsen som jag vill “föreviga”.

…och alltså jag skulle kunna lägga till hur mycket prylar som helst. Mitt liv hade varit väldigt mycket fattigate utan min campingutrustning exempelvis.

11 gillningar

Mina löparskor har tagit mig på upplevelser som sträcker sig över hundratals mil. Är det skorna eller löpningen som är värdefulla?

Visst, ibland förgyller prylen upplevelsen. Men om jag var tvungen att välja så vinner upplevelsen framför prylen :slight_smile:

5 gillningar

Beror på ens egna förutsättningar. Jag har dåliga knän sedan födseln och pronerande löpsteg så utan mina väl utvalda löpskor hade jag förlorat upplevelsen.

Samma sak med dålig stereo och frustrerande dålig kamerautrustning, upplevelsen hade inte blivit densamma.

Men jag förstår vad du säger. Ett par löparskor som ligger oanvända i kartongen dom levererades i ger inte 100-tals mil av upplevelser.

Listar några grejer och ståpälsfaktor: Skala 1 = låg ståpälsfaktor 5 = mest ståpälsfaktor.
-Segelbåt och segla ute skärgården Betyg 5/5
-55" TV med Neo Q-led, Kul medans man packade ur den ur kartongen sedan hände inget med mig Betyg 2/5
-Fredagslunch, några tior dyrare än vanligt Betyg 4/5
-Långfärdskridskor, Betyg 4/5 jobbigt men kul
-Kajak Betyg 4/5
-Jacka i hög kvalite’. Betyg 4/5
-Ny bergvärme Betyg 2/5
-Snörasskydd på taket på huset Betyg -5/5

Slutsatsen blir då att det som ger mest positiv upplevelse ger högst betyg och det är ju individuellt.

Mest pang för peng får jag av det lite billigare friluftsaktiviterna.

AirPods Pro och Apple Watch har gett mig bra upplevelser under mina promenader och gymträningen.

Tre saker enligt min åsikt

Robotdammsugare. Som exempel hittade gamla skor där sulan imploderade totalt. 13 år gammal mbt skor. Ett tryck på telefonen och hallen blev ren och moppad på 8 minuter.

En riktig bra tv.
Jag uppskattar berättelser i alla former. Både riktig och tecknat. Är för mig som böcker är för bokmalar.

X antal vinter jackor och rockar för alla väder. Inget slår att vara lika bekväm ute som inomhus. Både i regn och minus grader med 11 sekund meter vind

De 3 ger mìg mest upplevelse i vardagen. Om man inte räknar in speciella upplevelser.

2 gillningar

Projektor + surrondsystem. Att verkligen
leva sig in i en riktigt bra film är nåt av det bästa jag vet. Men jag kan aldrig slappna av och njuta fullt ut på bio med en massa folk.

Verktyg/utrustning och färger för modellbygge. Väldigt kreativ och stimulerande hobby.

Motorcykel? Är det en pryl?

Mountainbike? Är det en pryl?

Klänningar, helt klart. Smickrande för figuren och de får mig att känna mig feminin. Och ja, de kan definitivt leda till “upplevelser” av allehanda slag.

6 gillningar

Hmmm, okej… :thinking: :bulb:

1. Ljudanläggningen: Jag har samlat skivor sedan tonåren, så vettiga grejer för både ljud i rummet och ljud direkt i öronen är viktigt för mig. Att lyssna på en bra platta från start till slut är vardagslyx! De flesta delarna är över 20 år och snittpriset per timme är därför löjligt lågt.

2. Hemmabioanläggningen: Jag gillar bio, men jag gillar inte små skitsalonger med dåligt ljud och idioter med mobiler och prassliga påsar. En rejäl duk, eget surroundljud och en bra projektor spöar alla dessa biobesök med råge. Dessutom slipper jag matcha bussar eller att köra själv… :beer: :point_left: :joy:

3. Mina musikinstrument/min studio: Visst, timpriset är lite högre, men det är en glädje att skapa själv och det kan inte ersättas med något motsvarande på bra sätt. Att vara inne i egenskapade ljudlandskap är bättre än att resa fysiskt, tycker iaf jag.

4 gillningar
  • Bra köksredskap och köksknivar
3 gillningar

Har du tips på bra knivar. Jag slipar mina nästan 2 gånger i månaden

1. Alpinutrustning.
  2. Bra promenadskor.
  3. Bra hörlurar.
  4. Bra arbetsverktyg till hobby.
  5. En liten men bra uppsättning kläder för sociala tillställningar.
  6. En bra cykel. Frisk luft och slippa bil/kollektivtrafik till jobbet.

Jag är väldigt nöjd med mina globalknivar. Visst, de är varken de bästa, lyxigaste eller dyraste knivarna men absolut tillräckligt bra, och bättre än många andra “billigare” knivar jag har provat.

Men jag slipar mina ofta jag också, jag vill ha dem väldigt vassa hela tiden. Används de ofta, så behöver de slipas oftare.

3 gillningar

Jag tänker att spelkonsoler och speldatorer i allra högsta grad ger en slags upplevelse till användaren.

2 gillningar

Böcker! Det är min största villhöver-post. Förutom kanske fritidshuset då… :blush:

5 gillningar

Motorcykeln

Hemmabion

Biljardbordet

Sängen

Prylar för att slippa upplevelser

Robotdammsugare

Robotgräsklippare

1 gillning

Kul någon mer tänkte på dataspel! :grinning::robot:

1 gillning

Bryn dem med keramiskt bryne innan varje användning så har du supervassa knivar länge utan att behöva slipa dem.

1 gillning

Elcykel med vagn till barnen :bike:

Mina gitarrer :guitar:

Växthus :cherry_blossom:

Bil :red_car: (finns inget som ger frihet som en bil även om det är fasligt dyrt)

Nintendo Switch :video_game: (ser fram emot 2:an!)

2 gillningar

Trådlösa hörlurar, mobil, garn och virknål. Sköna lakan. Bra ryggsäckar.

2 gillningar