saker/upplevelser man köpt som lämnade i garderoben efter en använding.
Skivspelare och ett gäng vinylplattor. Det var kul ett tag, sen började jag streama igen.
Fasen pågick inte alltför länge så jag hann inte göra av med några större summor, tack och lov.
Drönare med tillbehör. Blev en hel del tusenlappar som nu bara ligger i en byrålåda.
VR-headset och bilratt för PC.
Men någon gång om året orkar jag koppla ihop allt för att drömma mig bort i Euro Truck Simulator och Dirt
Det blev inte ens en användning…. Köpte för några år sen, i något slags övermod (o bristande självinsikt), ett par skor med ”halvhög” klack.
Men det räcker att vara 180 cm lång.
Det här forumet skulle behöva större hårddisk om jag skulle lista allt …
För några månader sen hittade jag en NAS med 100TB som jag faktiskt glömt bort.
Tror dock det mest värdelösa var en typ av bitcoin miner som när jag väl fick hem den hade ersatts av en annan modell som var 100 ggr så snabb…
Har också en elektriskt grill som jag använt en gång.
Elgrill är en av mina bästa prylar. Från början köpte jag den för att kunna förlänga grillsäsongen. Den stora poängen med den har dock istället blivit att kunna ta med den på semester. Istället för att grilla en gång går det att grilla varje dag.
Bör jag ens skriva här?
Nåja.
Under något år sydde jag mycket.
Numera äger jag
Två symaskiner
En overlock
En coverlock
Hade en brodyrmaskin med, men sålde den.
En vinylskärare för de behövs ju så man kan göra tryck.
Åh en heatpress (den är aldrig använd)
Ca 10 flyttkartonger med tyg
Sedan ville jag sticka
Så har en plastlåda med garn…
Just ja hundträning var superkul.
Tre plastlådor
Måla/rita
Två tre plastlådor
Gjuta i betong, måla sagda figurer.
Gjutformar till förbannelse.
Längdskidor x2 (dock återupptagit detta)
Rullskidor
Trainer till cykeln… en av dem då jag har 5. (Ska dock cykla mer snart)
De finns säkert mer saker som min tillfälliga hobby fått mig att köpa.
Min tillfälliga hobby just nu har bara krävt en limpistol + limstift, samt en förpackning med färgblandningsstickor från biltema.
Kajakpaddling gick lite fort för mig. Kajakpaddling är ett mycket trevligt nöje igentligen men när jag hittade sporten blev en kajak väldigt snabbt tre. Några Kolfiberpadlar en torrdräkt och diverse specialutrustning PRB, GPS m.m. så försvann lite över en hundring snabbt. Jag har inte paddlat på tre fyra år en av kajakerna har jag inte äns provpaddlat trots att den tillhör en av de två som köptes sprillans nya.
Ångrar mig inte ändå, gett mycket glädje och hoppas kunna återuppta nöjet någon gång. Kajakerna ligger o skräpar under huset
Träningsredskap.
Just det här är jag lite rädd för så jag drar mig ofta för att “börja” med nya hobbys. Har jag väl köpt utrustningen kan det kännas som att jag måste använda den och då känns det mer krav- och ångestfyllt.
Men även jag har trillat dit. T.ex. modellbygge. Byggde rätt intensivt under några år och det blev både en, två pch tre airbrushar. Grejerna kom definitivt till användning även om några färgburkar fortfarande är oöppnade, men sen tappade jag suget fullständigt. Hoppas verkligen att inspirationen ska återkommer en dag.
Foto också. Köpte systemkamera och en del objektiv för en massa år sedan som också bara användes intensivt ett tag. Objektiven är det inget fel på men kamerahuset är tekniskt omsprunget av vilken mobilkamera som helst så det är lite svårare att komma igång igen utan att behöva investera i ny hårdvara.
Skulle gärna vilja ha en 3d-printer, svets, svarv och alla möjliga verktyg men jag vet inte hur mycket användning de faktiskt skulle se, så jag drar mig.
känner igen mig, taggad som “fan” i början och sen avtar det. man vill jue ha det bästa med…“ingen skit”
Jag tillhör skaran idioter som kan lägga timmar och åter timmar för att forska fram den “ultimata Abborre-klingan” för att sedan låta fiskespöet samla damm i en garderob. tre turer senare… Spöet kanske är 0,5% bättre en ett spö för 33% av priset.
Kanske har vi någon diagnos, men vi har i alla fall kul en kvart eller två…
Trösten kan i bland komma fem år senare när man blir taggad igen och skall ut, man plockar fram fin-spöet och berör det med fingrarna och grymtar, Nu Jävlar! 5sekunders extase kan betyda mycket för själen…
Härligt med en tråd där personer bjuder på sig själva och erkänner sina tveksamma faser. Anar några RT-medlemmar som aldrig kommer skriva i denna tråd…
Själv har jag haft följande faser som ej fullföljts:
-språkkurs i mandarin (gick två ggr)
-köp av DJ-set (för proffs, har aldrig lyckats lära mig)
-köp av ca 70 olika domännamn (de flesta har jag jag inte förlängt)
-materiel för att måla tavlor (färg, penslar, duk, staffli. Målat ett par ggr)
-landställe (som såldes inom ett år)
-hemgym (tränar på externt gym istället)
-gitarrkurs (gick inte alls)
-avbokat ett par resor utan återbetalning (för jag ångrade mig)
Numer försöker jag tänka till lite djupare innan jag går in i något nytt. Undrar vilken diagnos jag har.
Utrustning för hemmagym. Tänkte att det skulle vara oerhört praktiskt och spara mycket tid. Insåg sen hur tråkigt det är att träna själv hemma så det samlar damm i förrådet och jag går till ett vanligt gym. Ganska säker på att jag inte hann spendera mer än 10 000 dock och det borde gå att sälja.
Kom på en till: gamingdator. En klassiker när du jobbar och plötsligt har en del pengar. Äntligen kan du slösa pengar på datorn du hade velat ha när du var ung. Den samlar nu mest damm pga ett tilltagande ointresse för spel. Är glad att jag köpte något ganska modest trots allt.
Just ja. Jag kan lägga till lite saker…
Har även en våtdräkt. Så jag kunde simma vansbro, simmade till första bryggan o slet av mig dräkten i vattnet. Kasta upp skiten på bryggan och simmade vidare.
Tog tyvärr med den hem igen.
I en period fick jag för mig att odla. Hyrde då ett hus och köpte ett sexmeterlångt växthus! Tre meter brett…
De hann stå uppe en sommar, sedan var de dags för flytt.
Men jag hann iallafall köpa på mig sjukt mycket odlingssaker.
Allt byttes mot nötkött av den lokala bonden vid flytten.
Sedan äger vi en 3d printer, som jag knappt använder men sambon finner mer intressant.
Vår senaste (jo sambon är med impulsig) sak är en lasermaskin.
I garaget står alltså en stor jäkla pjäs på ett skrivbord, som kan gravera och skära ut saker i trä. De tyckte vi var lämpligt att ha.
Som vi forskade, åh väntade, i flera månader på maskinen!
Förväntan var ENORM.
Sedan den byggdes ihop har den kanske gått 10h.
Homeassistant och massa ”smart hem”-grejer. Kom i början av året på att jag hade en gammal Raspberry Pi liggandes så installerade HomeAssistant och köpte en hel drös med sensorer, lampor etc. Köpte även en surfplatta som jag skulle sätta upp som kontrollpanel på väggen. Satt massa kvällar och läste och satte upp automationer.
Har inte rört det sen februari. Har dock installerat och konfigurerat allt utom att sätta upp surfplattan så det mesta fungerar fint.
Har dock fortfarande inte fixat en lösning så att vi kan komma åt HomeAssistant utanför vårt nätverk.
Får se om jag orkar göra ett ryck till i höst/vinter eller om jag bara stänger ned allt.
Låter ju som jag ! Känns skönt att inte vara ensam
. Jag går all in med det mesta jag får för mig. Jag ska ta tag i det till hösten och försöka sälja av allt som bara står och samlar damm.
Men ja detta.
Ibland undrar jag om det är forskandet i sig som ger kicken, istället för prylen.
Är dock ofta nöjd med att inte köpa skit. Utan mer rejäla saker, då funkar dem den dagen man får en avag bris av intresse igen.
kanske är du något på spåren! men självklart är det i många fall kapitalförstöring för många tekniskt. Jag vet inte hur många hundringar jag plöjt ner i de´verse “intressen” om man skulle kolla på timkostnad effektivt så blir det väldigt konstigt. kan ibland kan det överstiga 15k i timmen. ej inräknat själva forskandet då som kan pågå i månader. aldrig tänkt så långt, tack för idén, finns nog något här…