Vad har ni gjort som är dumsnålt?

Vad har ni gjort eller gör som är riktigt dumsnålt?
Min sambo tycker att jag är dumsnål som återanvänder gamla brödpåsar som vanliga plastpåsar, jag tycker att det är smart och dessutom miljösmart.

24 gillningar

Innan jag fick familj så körde jag lite för länge med slitna bildäck. Det var dumt, och snålt.

11 gillningar

Att jag inte skaffade en extern datorskärm till min laptop tidigare till mitt hemmakontor.

Jag hade pengarna men jag var dumsnål som inte köpte en tidigare och inser nu att jag skulle haft bättre arbetsmiljö under min studietid :expressionless:

Edit: att jag inte investerade tidigare 100 procent globalfonder. Jag var rädd för börsen och jag trodde att det var säkrast ha det i vanlig sparkonto. Detta var ganska hög summa också på ett sparkonto med låg ränta

7 gillningar

Köpte billiga kläder som slets snabbt och satt dåligt (tänk H&M) eftersom jag inte villa lägga så mycket pengar på kläder.

Har lärt mig att det blir billigare i längden för mig med köpa färre plagg av högre kvalitét och av mer tidlöst snitt (tänk klassiskt herrmode).

15 gillningar

Spenderat 24h på en flygplats i Filipinerma för att spara 1000kr.

Åkt buss som skulle tagit 10h men tog 30h för att spara 1000kr på flygbiljett.

16 gillningar

Många dumma grejer har man gjort.

När vi flyttade till hus med 150m infart samt stor parkering valde jag första året att handskotta iatället för att betala traktor.

Skulle sälja en bil med en del rost. Så slipade och lackade den själv. Otroligt dålig timmlön…

6 gillningar

Hittat en fin, kvalitativ, ganska dyr möbel och sen börjat kompromissa och leta billigare alternativ.
T.ex. min relativt nyinköpa soffa.
Hittade en jättefin med recliner på Mio för runt 30.000 kr.
Efter några dagar av “prisjaktande” så slutade det med en “typ likadan” från trademax för 11.000 kr.

Kanske uppenbart för de allra flesta, men den är givetvis skit att sitta i.
Gjort samma grej med TV, lampa, med mera och tycks aldrig lära mig.

I ett fåtal fall gick jag “all out” och de grejerna är en fröjd att nyttja varje dag, i år efter år.

I 9/10 fall, så får man vad man betalar för!

15 gillningar

Köpte en torktumlare med högerhängd dörr istället för vänsterhängd (som tvättmaskinen som den står på) och sparade 500kr. Önskar varje dag att torktumlaren går sönder så jag kan köpa en med vänsterhängd dörr.

22 gillningar

Många torktumlare har en omhängningsbar dörr, så du kanske kan byta sida på gångjärnen istället för att vänta på att den går sönder. Men det har du säkert koll på

11 gillningar

Att som pedant flyttstäda själv.

18 gillningar

Kör runt i split ny model y och stannar för att plocka pantburkar närbjag ser dom! Kan inte låta bli :smile::smile:

9 gillningar

Dumsnålt är att vara snål på ett sett som gör att det kostar mer eller får negativa konsekvenser. Att återanvända brödpåsar kan aldig vara dumsnålt. Möjligtvs om brödet var mögligt och möglet sprider sig.

20 gillningar

Ställ den uppochner.

1 gillning

Låtit bli att köpa nya hårddiskar och tänkt att de gamla säkert fungerar ett tag till.

7 gillningar

Bokat boende på semester som låg lite utanför stan då det var billigare, slutade med att vi betalade mer för taxi och bussar än vad det hade kostat att bara boka ett boende i centrum… Dessutom dyrbar semestertid som vi gärna använt på annat än transport…

12 gillningar

Laddat elbilen till 60 procent för att ev förlänga livslängden på batteriet

Snålade och gick inte med i a-kassa + inkomstförsäkring.

5 gillningar

Samma här i min ungdom.

På slutet av 80-talet krävdes bara 4mån heltid under 12mån för att kvalificera sig för full a-kassan.

Arbetade några månader efter gymnasiet o gick med i facket+A-kassan då men gick ur det efter jag började studera på universitet. Fick dock sommarjobb efter första terminen på universitetet, så hade jag varit kvar i facket så hade jag blivit kvalificerads för full a-kassa.

Somrarna i början på 90-talet var nästan helt omöjliga att få jobb, pga 90-talskrisen så gick ett antal somrar utan jobb. Några få klasskamrater kunde gå på a-kassa på sommarloven fr universitetet, de var på den tiden nästan 3mån.

Så det kostade mig ca 12mån A-kasse-ersättning (när man behöver pengarna som mest, fest- o resglad), att gå ur a-kassan i slutet av 80-talet

1 gillning

Och det sjuka är att man (i alla fall jag) förmodligen går back på det även i kronor för att man måste ta ut extra semesterdagar eller komptimmar.

Jag har börjat försöka sätta en timkostnad på mina resor för att synliggöra hur mycket det faktiskt kostar att försöka spara småslantar och slösa massa tid som kunde ha spenderats på att ha roligt istället.

Summan av: förlorad lön, boendekostnader, transportkostnader etc., de stora fasta posterna.

Att stå och dividera om små skitsaker kostar då flera hundra kronor per timme.

Är man flera personer kan det bli flera tusen kr per timme.

Jag inser i efterhand att jag inte alltid lyckas hålla mig från att vara dumsnål men det har hjälpt en del att försöka tänka enl. ovan.

3 gillningar

Lyckas inte citera men svar på ett inlägg högre upp om brödpåsarna.

Använder själv ofta brödpåsar till soppåsar för plast och metall.

Tänk på att även i de fall om brödet i dem inte var mögligt så är där i regel mögelsporer i påsen, bara det att man hann äta upp brödet innan möglet fick fäste och kunde växa till sig.

2 gillningar