Mögelsporer finns ju överallt, så jag skulle inte vara så orolig…
Wow detta tar nog priset ![]()
Att vi flyttstädade själva när jag var höggravid. Fruktansvärt jobbigt och riktigt dumsnålt när man just köpt en lägenhet när flera miljoner.
Ja! Man kan ju ofta fråga sig i efterhand om det var värt det?
Har inte tänkt på det så men där sa du något, får bli som typ blöjpåsar då!
Ja, flyttstäda är ju redan jättejobbigt, att vara gravid på det också kan ju verkligen inte varit värt pengarna man sparade
Jodå, jag reste runt i 18 månader. Tror min budget va på 160k.. men asien va billigt på riktigt då, 2014 med dollarn nere på 6kr ich jag var i Kambodja där man använder dollar. Minns att 4L beer tower kostade 20kr en hamburgertallrik 12kr. Jag stannade där i 7 månader.
Köpte en billigare variant av skaftdammsugare som komplement till robbon. Det fanns redan då en annan modell som kostade tre ggr mer men vi valde den billigare.
När vi reklamerade ett år senare och fick tillbaka pengarna köpte vi den dyrare varianten. Oj vilken skillnad det var på prestanda ![]()
Kanske har olika definitioner av dumsnålt men i min värld betyder det att man snålar vilket sen skapar huvudbry, merarbete eller kostar mer i längden. Tänker att du återanvänder påsar sparar ju både tiden att se till att andra plastpåsar finns hemma samt kostnaden att köpa nya. Jag hade inte heller bemödat mig att återanvända dessa men måste säga att det känns långsökt att kalla det dumsnålt.
Kommer inte på något på ämnet då jag medvetet sedan många år tillbaka inte letar efter billigaste utan det som är prisvärt (hur mycket man får för pengarna i relation till hur ofta det används). T.ex. skaftdammsugare används bara sporadiskt för att ta hörnor och mindre ytor så där passar budgetval som Andersson bra medan robotdammsugare går i tid och otid över flera år där det är mer värt att satsa på dyrare kvalitetsmärken.
Köpte den billigaste diskmaskinen jag kunde hitta i stan. Den presterar enligt sin prisklass också…
Avrått hustrun från att låta märkesverkstaden byta en vital bildel eftersom hon också tyckte det blev för dyrt, köpte istället en reservdel själv (en kopia, som ändå monteras av vissa icke märkes-verkstäder) eftersom grannen som är mekaniker lovat byta den, för att spara 80% av materialkostnaden och beräknade 15% av monteringskostnaden. Sedan dess är grannen försvunnen. Nu räknar jag veckorna tills bilen kollapsar.
en kompis hade cigg men frågade mig efter en cigg när jag såg att han hade egna cigg tog jag tillbaka en cigg men då sa han ville bara smaka hur din cigg var. kände mig snål som fan efteråt…
Jag köpte en 3 m lång gitarrkabel i stället för en 5 m, som jag från början tänkte, och tänkte att det borde räcka. Jag ångrade mig i efterhand men var för snål för att köpa en ny. Nu ett par år senare slog jag till på en längre och tyckte jag var dum som inte gjorde det tidigare. Så den dumsnålheten slog dubbelt
Försökt bygga något själv som fanns billigt nytt eller bättre begagnat. Det går aldrig konkurrera med serietillverkade prylar där R&D kan slås ut på miljontals enheter.
Kommer inte på vad det var just nu, men kvaliteten blev betydligt sämre och kostnaden i tid betydande. Ett exempel kan vara att sy/sticka egna kläder. ROI är helt kass. Hobby är en sak, men ska man faktiskt prioritera värdefull tid finns det gränser för dumsnålhet.
Jo, nu kom jag på vad det var; strömbrytare. Jag byggde egna strömbrytare i timtal. När jag tillslut hittade de som passade kostade de några kronor ![]()
Gör jag med. Tycker det är super-duper-bra ur miljö- och besparingssynpunkt. Man kan även diska ur plastpåsar för återanvändning. Det du!
Köpte nya vindrutetorkare till bilen. 1/3 av priset för alla 3 delar.
De… fungerar. Typ iaf. Bakrutan är skräp. Framrutan OK. Men lär behöva byta igen inom några månader…
Gjorde en liknande grej, fast som perfektionist spara 1400 kr på att fota huset själv.
Dålig timlön när jag lade en betydande del av 2 semesterveckor på att metodiskt ställa i ordning och fota rum efter rum
Men utvecklades iaf som hobbyfotograf i en ny genre på det, så jag antar att det var värt nåt också.
Jag är inte ofta dumsnål men det var dumsnålt att inte köpa en bil när jag var ung så jag kunde hälsa på min mamma oftare. Jag skulle spara och investera pengar och i efterhand var det så lite pengar jag sparade. ![]()
Min far var fantastiskt dumsnål. Vart ska jag börja?
Ta en färja som går kl 0300 på natten för att få en några hundralappar billigare färja. (och traumatisera hela familjen)
Ta med bensindunkar i bilen hans barn kunde sitta 3 dm ifrån för att spara några ören billigare bensin (Sen när han kört en bit var bensinen likt förbannat billigare längre fram upptäckte han och svor en lång ramsa.)
Köpa den billigaste dammsugaren som lät i falsett så han var tvungen att ha hörselkåpor när den användes.
Köpa en mobiltelefon (“Den var billigast!”) ingen hört talas om som hade en intruktionsbok som inte stämde ett dugg med telefonen. Så den var fullkomligt oanvändbar.
Köra bil i 24 timmar för att spara tid och riskera samtliga familjemedlemmars liv(!)
Det finns säkert tonvis mer saker som jag har förträngt. Han lärde mig iaf att det är jävligt dumt att vara dumsnål. Vissa saker/tjänster måste man bara ha. Kosta vad det vill. ![]()
Vet inte om det var dumsnålt eller lathet men en gång köpte jag grillad kyckling med kort datum sent en kväll hos ica lokala butiken. Låt oss säga att det gick åt mycket dasspapper den natten… ![]()
Har fortfarande inte vågat köpa grillad kyckling efter det