Köpte 12 st dricksglas på IKEA för extremt lite pengar i mitten av 2024. Nu har vi bara 4 st kvar, resten har gått sönder.
Som jämförelse har vi 9 av 12 kvar av rörstrands dricksglas vi köpte 2014. Riktigt dumsnålt ![]()
Köpte 12 st dricksglas på IKEA för extremt lite pengar i mitten av 2024. Nu har vi bara 4 st kvar, resten har gått sönder.
Som jämförelse har vi 9 av 12 kvar av rörstrands dricksglas vi köpte 2014. Riktigt dumsnålt ![]()
Flyttade in i en lägenhet som hade möjlighet till tvätt- och diskmaskin men där dessa ej ingick. Köpte loss tvättmaskin av tidigare hyresgäst, fick en torktumlare som en släkting hade till övers och köpte en ny diskmaskin och jag fick dessutom betala för att få den installerad enligt regler ifrån hyresvärden.
När jag skulle flytta ut 3 år senare erbjöd jag alla vitvaror till nästa hyresgäst för ett paketpris. Denne såg inget behov av diskmaskin och ville förhandla ner priset genom att inte köpa den. Försökte vara lite tillmötesgående med priset för att slippa ta med maskinen i flytten, men inte ens 1000kr var det värt och som av princip ville jag inte bara ge bort den.
Tänkte först ha den i förrådet som reserv alternativt byta ut den i nya huset eftersom diskmaskinen som ingick där var äldre men då den var “fel sort för köket” enligt frugan så funkade inte den planen.
Kollade runt om man kände någon som ville ha en diskmaskin, inget napp så jag fick till slut ge med mig och annonsera ut den för att få tillbaka förrådsutrymmet.
Jag fick 1500kr för den vilket var löjligt i förhållande till jobbet jag behövt lägga ner, jag skulle bara svalt någon princip och lämnat kvar den gratis. Eller kört direkt ifrån lägenheten till tippen och lämnat den vid “återbruket”.
Det gör jag också. De används flitigt till allt möjligt. Skräp eller snabbsortering så det går ut ur huset rätt snabbt.
Sedan antar jag att du precis inte skriver ut alla möjliga framtida användningar av en påse. Ska vi skriva till jordens undergång eller? Därav så används denna sagda påse kanske inte för att spara mat som är känslig för direktkontakt alls eller för en längre tid.
En använd tonfiskburk kräver väl inte en ny påse?
Tycker detta verkar mest dumsnålt av den nyinflyttade, skulle aldrig flytta någonstans där det inte finns diskmaskin längre.
Det är mycket bättre att själv bekosta en diskmaskin. Om den ingår i hyran kostar den troligtvis minst ett par hundra extra i månaden så länge man bor kvar där.
Fick en diskmaskin installerad av min förra hyresvärd. Var 64kr/månad å jag räknade att det skulle ta ca 3.5 år innan den var “avbetald” från värdet. Då ingår “försäkring” eftersom det är hyrsvärdens. Lätt värt.
Han fick den väl antagligen lös för billigare än jag som privatperson, men var ganska mycket tjafs eftersom de tog bort vår gamla som vi trodde tillhörde lägenheten (eftersom den var där när vi flytta in) men det var gammal hyresgästs… Ja som sagt, lite tjafs…
Men 3.5 år räntefri “avbetalning” fann jag helt OK.
Det där är nog olika för olika hyresvärdar. Det är ganska vanligt att den extra kostnaden ligger kvar som en extra kostnad under hela tiden man bor där, den blir alltså aldrig “avbetald”.
I ditt fall håller jag med om att det var värt det.
Som någon annan sagt, din sambo behöver lära sig vad dumsnål betyder, eller förtydliga på vilket sätt återanvändning av påsar kostar mer än det sparar.
Det handlar nog inte om att det kostar mer pengar än det sparar, det gör det troligtvis inte. Det är nog snarare om det är värt det om man istället måste avstå från att göra något annat som är roligare.
Det tar förmodligen längre tid att ta fram en rulle påsar, riva av och öppna än att bara ta en redan använd påse… ![]()
Jo men det ser jag som en kostnad, som jag har svårt att se är annat än försumbar i det här fallet.
Så hade det nog varit. Att den aldrig blivit avbetalad utan tickat på därefter. Men jag ansåg att en diskmaskin kanske har en livstid på säg 5 år. I värsta fall längre. 64kr 5 år senare är ca 55kr i samma penningvärde inflationsjusterat. Eftersom det är ett tillägg och inte del av hyran.
Alternativkostnaden på direkt kostnad på 3000SEK med värdeökning gjorde mitt val klart. I mina ögon.
Men hade vi bott där i 10 år och den fungerat felfritt under hela tiden hade vi ju betalat 7680kr för en 3000kr’s diskmaskin. Minus alternativinkomsten. vilket jag tror skulle vara högre, men orkar inte räkna påt. ![]()
Jag tänker i första hand på de som sköljer ur plastpåsar för att återanvända dem. Annars går det förstås fort att ta en använd påse.
Det vanliga är nog att tillägget ökar när hyran ökar.
Jag brukar förtränga sånt. ![]()
Hur motiverer han att det är dumsnålt att återanvända begagnade brödpåsar?
Hihi, gubben min också ![]()
Alla de där fotbollskorna på rea… Några lite för små men av det fina märket så det ska nog gå bra endå. Eller de som var aningen för stora, gör inget, så fina och nya men värdelösa att göra tåfjutt i (jodå, även duktiga fotbollspelare använder tåfjutt.) Detta köpbeteende pågick under ganska lång tid innan han lärde sig.
Köpt bostadsrätt. Tänkte att det skulle löna sig i längden. Om jag säljer nu så går jag med förlust. Skulle behöva flytta om två år, får antingen sälja eller försöka hyra ut. Blir hyresrätt i framtiden. Vill kunna flytta och välja jobb var jag vill.
Byggde en köksö med underskåp som inhandlades på Ikea. Valde den billigaste modellen av skåp med lådor som är motsatsen till lättrullande och dörrar utan dämpare eller självstängande.
Känns väldigt icke-premium som jag blir påmind om varje gång jag eller min fru behöver nyttja denna möbel.
Jag väntade med att boka en seglingsresa till sommaren i förhoppningen att det skulle bli en rabatterad sista plats över, men nu är båten full. Och det handlade enbart om dumsnålhet - inte avsaknad av pengar på semesterkontot ![]()