Vilket vardagsköp upplever du som ett kap eller bra affär?

Vilket vardagsköp upplever du som ett kap eller bra affär? Jag gillar t.ex. böcker. För 200 kr får man någon annans kunskap, erfarenhet och tankar kondenserade på ett par hundra sidor som har potentialen att förändra ens liv… Det andra är alkholfria drinkar… :slightly_smiling_face:

7 gillningar

böcker är dina bästa vänner även när dom vänder dig ryggen” Bra böcker bokförlag.

Annars så är det väl så att en riktigt god Grevé aldrig kommer upp i sitt rätta värde :grinning:

Vill inte låta tråkig, men varför inte låna på lokala bibblan om boken finns där (eller be dem köpa in om den inte finns)? 1 bok för 200 spänn är väl inget problem, men har man 50 böcker hemma är det helt plötsligt 10.000 spänn.

1 gillning

Caroline är den som är bäst av oss på det. Jag är mer kindle-fanboy. :roll_eyes:

1 gillning

Med fysiska böcker finns det ofta ett litet andrahandsvärde. Annars kan man alltid låna ut eller ge bort till vänner. Hur ser det ut med böcker genom Kindle?

Lokalt odlade grönsaker är alltid en bra affär. Du får färskare varor med bättre näringsvärde och dessutom gynnar du det lokala näringslivet.

7 gillningar

Begagnade möbler generellt. Lågt pris och jag slipper skruva ihop platta paket själv.

5 gillningar

I min kommun kan man låna e-böcker direkt till plattan. Kör Kobo H2O som jag köpte för några år sedan. :slightly_smiling_face: Jag håller dock med om att e-böcker är överlägset döda träd på så gott som alla sätt och vis.

Skulle nog säga god och bra mat som svar på frågan.

1 gillning

Halva priset på något i mataffären som jag ändå tänkt köpa. Billigare och mindre som bara slängs. Win win :slight_smile:

6 gillningar

Begagnade Mac-prylar till fyndpriser. Jag gillar Apple produkter men tycker de generelllt är överprissatta så blir nöjd när jag lyckas fynda. 2017 köpte jag till exempel en iMac 27” från sent 2015 med väldigt bra spec (32 GB RAM, SSD, snabb CPU, etc) för 13000 kr som kostat strax över 30000 ny. Alltså en två år gammal dator för en bra bit under halva priset. Denna är jag fortfarande mycket nöjd med i hemmastudion.

Ett annat exempel är en iPad Pro 4G 128GB i nyskick jag köpte i slutet av 2018 för 3500 kr som kostat över 10000 kr ny. Det är den jag sitter och skriver på just nu.

5 gillningar

Personligen tycker jag dock bara att böcker är så otroligt sjukt mysiga att hålla i. Samt tycker böcker är fint att inreda med :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Haha, känner igen detta och är helnöjd när jag hittar precis det jag behöver som är på halva priset med kort datum, Win-win for the win!

Sedan en tid tillbaka har jag även börjat planera delar av matinköpen med mer än en veckas framförhållning. Tex köper jag tre av våra favorit-ostar när de kostar 59:90/kg istället för en ost till normalpriset 83 kr/kg, eller tre bregott när de är på kampanj för 20-25 kr/paket istället för ordinarie pris på över 40 kr, eller 3-4 kg svensk nötfärs på kampanj för 59 kr/kg istället för ett kilo för ordinarie 89 kr/kg, osv.

Får både Willys och Icas kampanjutskick på måndag förmiddag och lägger 10-15 minuter på att optimera veckans matinköp. Har så klart medlemskap i resp kundklubb, plus handlar allt på Everyday kortet för ytterligare 1% kickback. Tillsammans får allt detta stor effekt på matkostnaderna utan att ta nästan någon tid alls

4 gillningar

Vissa billiga Champagner, t.ex. Andre Clouet, upplever jag som ett kap eftersom de smakar mer än de kostar!

Kanske ingen vardagsköp direkt men MSC Yacht Club är ett kap jämfört med NCL Haven!

2 gillningar

Svår fråga, men det som ger mest glädje per krona är nog allt relaterat till att vara i naturen oavsett om det är utrustning, mat eller bränsle för att transportera sig dit. Förövrigt försöker jag hålla vardagsköpen till ett minimum :see_no_evil:

6 gillningar

https://www.tlp.se/ljus-1/ljus-for-dekoration-display-produkter/neon-stick-neon-lysror

Köpte ett sådant i orange. Softaste ljuset att ha i mörkret, lyser upp rummet på ett behagligt vis. Köp din favoritfärg och testa. En bra affär som satte mer färg på vardan :sunglasses:

Edit: Köpte från en sida där man bara behövde köpa en.

Kranvatten. Håller mig vid liv, smal och är väldigt billigt.

12 gillningar

För mig är det tyvärr nästan allting till kraftigt nedsatt pris… varje gång jag känner att jag kommit väldigt billigt undan/lurat systemet så mår jag jättebra hela dagen. Är ingen shopaholic, men läser matkedjornas reklamblad slavist varje måndag.

Arvid

1 gillning

Ägg från en gård ett par mil bort. Hönorna går ute på gräs och flyttas regelbundet för att få nytt grönt. Riktigt gula äggulor och de smakar ägg på riktigt. :+1::fried_egg::egg::blush:

5 gillningar

Lokalproducerad mat. Frukt, grönt och kött. Smakar så mycket bättre, innehåller så mycket mer näring och pengarna tar en kortare väg till bonden som gjort jobbet. Denna härliga känsla för bara några tior extra på priset, eller ägg som någon nämnde ovan, 1-2kr extra per ägg för att det faktiskt ska gå från industri kvalité till toppen kvalité.

Även viner i någon form av medelprisklass 150-200kr. HUR kan det vara möjligt att jag som enkel konsument i Sverige kan få köpa kvalitetsdryck där råvaran växer på odlingar som kräver flera år för att bli mogna, som sedan plockas för hand, som sedan lagras i kanske 3-4år och sedan ska paketeras, fraktas etc.

6 gillningar

Böcker, både fysiska som digitala.