Har nyligen investerat i en ny TV med stor skärm och bra ljudsystem. Är den fjärde största investeringen jag gjort efter boende, bil och landsvägscykel. Nu när jag njuter av min nya TV tänker jag tillbaka på poddavsnitt och forumtrådar där det pratas om att leva sitt liv och göra det rikt. Till skillnad från att bara njuta av att samla pengar på hög. Blev en lite uppenbarelse för mig som gammal filmnörd och är väldigt sparsam och alltid har varit det. Därför vill jag nu ställa följande fråga för att få inspiration kring vad jag mer kan investera i för att leva ett rikare liv.
Vad har ni investerat i som ni kan rekommendera som gjort ert liv rikare?
Inte för mig, men för min gamle far har jag ordnat med veckovisa matleveranser. Perfekt då han har svårt att gå till affären. Fungerar klockrent och har även underlättat mitt liv då jag helt kan koppla bort matinköpen som jag tidigare delvis åtagit mig ansvaret för.
Jag bestämde mig i samband med skilsmässan att skaffa en litografi av H.R. Giger den dag alla papper var klara. Det var ett mål och en grej jag bara gjorde för mig själv. (Nu har jag sex stycken. ) Så, investera i konst som ni gillar och faktiskt tittar på dagligen och inte bara slentrianaffischer från Ikea.
I övrigt säger jag som musikälskare att man inte ska snåla på ljudet hemma och absolut inte slentrianstreama nå’n komprimerad skit från Spotify. Det måste inte vara värstinganläggningen, det kan vara ett par riktigt bra lurar också. Förutsatt att man uppskattar musik mer än som rumsfyllare då förstås.
Min kolonilott är nummer två av saker jag köpt som gett livskvalité. Älskar mina projekt och pyssel där.
Nummer ett är min brumbrum, min lilla elrullstol. Var varit väldigt låst innan, då kronisk fotledsvärk och felställning gör att jag har svårt att gå längre sträckor. Helt plötsligt öppnades hela stan upp och utflykter blev möjliga igen och jag fick en helt ny frihet.
Nummer tre var mitt förra torp, lärde mig så sjukt mycket av det ägandet och gav mig en hävstång till dagens kolonilott.
Städhjälp, fönsterputsning- och robotgräsklipparen I övrigt har det varierat genom livet. När barnen var mindre så säger jag fjällstugan och de gemensamma 20-30st skiddagarna varje vinter med barnen. Även båten har genom åren gjort livet rikare, åka ut och bada eller ta med en lunch och några kompisar. Idag är barnen utflugna, stugorna som vi haft genom åren är sålda och vi har flyttat till ett mindre hus. Dock med egen brygga, med 30m till sjön blir livet otroligt mycket rikare om man trivs vid vattnet Och avslutningsvis ska jag säga weekendresor tillsammans med våra närmsta vänner har gett oss minnen för livet. Att med vänner få uppleva allt ifrån julbord, magiska restauranger- och konserter i Sthlm, till vinprovningar i Italien, segling i Kroatien mm.
Det som gör mitt liv rikare än något annat är min fru! Jag är i grunden en ganska tvivelaktig person. Hon gav mig vilja, ork och anledning att vara mer. Tiden och energin jag investerat i vårt förhållande har gjort mig rikare på alla sätt, även ekonomiskt.
Att välja RÄTT livspartner är nog det viktigaste beslutet man tar i livet. Jösses vilken utväxling det ger i livet om två personer hittar rätt i sitt livsbygge tillsammans!
Fullt möjligt. De är satans hantlangare ändå. Dessutom har jag kört sneakkonton sedan betastadiet, så lossless är inte för mig ändå.
Det beror på komprimeringsalgoritmen och ursprungsmaterialet. Sedan måste man in och plocka bort uppspelningskomprimeringen, välja musik som är mastrad för digital uppspelning och hålla tummarna för att det man ens vill lyssna på finns där.
Ja, jag hatar Spotify för annat än poddar. Jag unnar mig det. Det kostar så lite.
Min absolut bästa investering är min säng. Att ha provat ut en säng jag kan vakna utsövd i utan upplevda ålderskrämpor varje morgon.
Mindre saker är stekpanna i laminerat rostfritt så man slipper byta teflonpannor hela tiden, och bra köksknivar.
Bra vandringskängor, används båte för friluftsliv och vinterpromenader.
Minsta dagligt använda investeringen är nyckelknippan. Den är orimligt dyr men innehåller allt jag plötslig behöver, som en penna, ficklampa, liten kniv, skruvmejslar eller bara en tandpetare och en tag så jag alltid hittar den och kan söka min telefon om jag har den. Kommer jag på att jag ofta saknar något så ska lösningen in här. Det får kosta.
Min mini-fickkniv från VN. Störtlöjlig liten grej som bara gör livet enklare. Passar perfekt i “kondomfickan” på jeansen. Har alltid en lite sylvass fickkniv och sax tillgänglig. Likväl som enklare skruvmejsel och tång. Har hanterat allting från små stickor, till öppna sår som behövts tas hand om med saxen. Till att skruva upp motordelar eller bara klippa bort ludd eller trådar från kläderna.
Oproportionality dyr. (alltså till storleken… typ 400kr) Men förbannat bekvämt att ha överallt.
(ja den kan man ha enligt knivlagen osvosv har haft denna debatt tidigare)
Nu kommer språkpolisens här. Det mesta i tråden är nog inköp som genererar rikare liv, och inte investeringar. Tänker att investering är något som man förväntar sig ska generera avkastning eller i alla fall öka i värde. Visst, sen kan man köra hela “mjuka värden” och “avkastning i tid” och allt möjligt, men tycker ändå det finns en skillnad mellan t ex:
Stor fin TV - Till glädje varje dag för en filmintresserad, men om några år går den knappt att skänka bort.
Fint konstverk - Till glädje varje dag för en konstintresserad, kan behålla/öka sitt värde över tid.
Därmed inte sagt att jag tycker det är fel att köpa saker som gör livet i stort rikare, det är jag helt för! Men jag är lite emot att kalla det “investeringar” rent generellt.