Jag tänker att investeringar utan extra förklaring normalt syftar till rikare ekonomi ja. Men alla köp är investeringar för framtiden, bara bra eller dåliga såna. Och nu skrev han tillägget rikare liv vilket jag tolkar som livet utanför det rent ekonomiska.
Däremot ser jag när jag läser svaren att både mitt och de flesta mest ger ett enklare liv. Tar bort bekymmer. De lägger inte till något.
Så här kommer några andra förslag: Språkkurs har gjort mitt liv rikare genom att jag kan prata med fler människor.
Utrustning för någon hobby, för tillfället golf, och medlemskap i tillhörande förening gör livet rikare på både aktiviteter och bekantskaper. Funkar ju med dans, brädspel, jakt eller vad som helst.
Kan även tänka saker som ger en anledning att bjuda hem och samla vänner att umgås med. Biljardbord, badtunna, mm som man kan säga -Kom hem till mig på lördag. Vi tänkte….
Vi köpte ett fritidshus som vi ägde, renoverade och njöt av i 10 år när barnen var små. Vi hade fantastiska sommrar där, jag lärde mig mycket om husrenovering, lärde känna en massa trevliga grannar i området. Detta toppades med att huset steg med 160% i värde under dessa år. Min lätt bästa investering.
Förvisso. Men jag tänker ändå att det är ett intressant tankespjärn att fundera på vad kan jag köpa som gör mitt liv rikare, och som dessutom skulle kunna vara en bra investering rent ekonomiskt.
Luftvärmepump i taket för AC, ovärdeligt att ha det svalt inne på sommarn.
Riktigt bra hörlurar (Focal Stellia). Fantastiskt stor livsglädje att lyssna på musik i bra utrustning. Utslaget över tid blir inte kostnaden särskilt stor heller
Hemstäd, Fönsterputs.
Hemleverans av mat (Macromeals, Fitnesskocken etc) för merparten av vardagsmaten. Slipper laga, diska, handla, planera mat i samma utsträckning för hela familjen och kan istället laga något gott eller hämta mat tillsammans på helgen.
Uppdaterad garderob & några schyssta parfymer. Jag tycker man känner sig som man klär sig många gånger.
En äldre analog Porsche 911. Stiger i värde samt är en stor njutning att köra med. Den har även genererat nya bekantskaper och minnen för livet, vilket är värt mer än pengar.
“Historisk värdeökning är ingen garanti för framtida värdeökning”. (Och då tar de varningarna generellt inte hänsyn till risken att sätta tillgången i ett räcke på banan i över 200 knyck.) Men. Ja.
Ja det är också en bra fråga. Mitt svar blir nog att lägga pengarna där man tycker om att jobba med dem. Dvs investera i en hobby som betalar sig. Min pappa älskade att va i skogen för både jakt, vedhuggande och annat så en liten gård var hans bästa investering i både livskvalitet och pengar. För någon annan kanske garaget lockar mer och då är nergågna varianter av eftertraktade bilar man kan fixa i ordning en bra idé. Eller vad som hellst där finner nöje i att tillverkar något man kan sälja, lerkrukor, jaktknivar, biodling, personligt anpassade möbler, mm. Eller hålla kurser inom något. Vet en som håller drejkurser på helgerna för att det är kul och han både träffar folk och tjänar pengar på det.
Jo. Jag är helt med dig på att entusiastbilar (och umgänge och evenemang kring dem) gör livet rikare! Sen att de faktiskt ofta åtminstone inte är alls så dyra i drift som många nog tror, just p g a ingen/positiv värdeförändring är helt klart en bonus.
De två senaste var ett mesh-nätverk till huset (vilken drömtillvaro det är att ha wifi i hela huset samt ute i gäststugan där jag har löpbandet så jag kan kolla på Netflix när jag kvällsspringer) och en mobilhållare till bilen (jag har tänkt på det i många år, men aldrig tagit tag i det. Nu njuter jag fullt ut varje sekund jag kör bil och ska ha en gps igång eller välja ny podd att lyssna på). Små saker, men oj vilken lyxkänsla det kan ge ändå.
Hur gammal och vilken modell har du? Det är för lite bil-content som inte fokuserar på att minimera TOC här på forumet
Som svar på OP så är mitt senaste inköp en 944 S2 att renovera i garaget fram till sommaren. Just nu ett hål i plånboken då många delar behöver servas/bytas ut. Men gud så bra det är för själen att få pilla lite i garaget!
Köksknivar, pannor & kastruller av lite bättre kvalitet.
Men framförallt resor med familj & vänner för att uppleva saker & skapa underbara minnen. Behöver inte resa för att göra det såklart, men för mig blir det än mer speciellt. Bara att sitta tillsammans och planera innan är helt underbart.
Förutom resor och de fina minnen som skapas av dem så är det främst tre objekt som gjort mitt liv rikare de senaste åren. 1. Min mountainbike 2. Crockpot Express tryckkokare 3. En sampler Elektron Digitakt 2 (ett musikinstrument, typ)
Jag gillar små saker som ger stor lycka. Känslan att köpa ett par super sköna gympadojjor och gå en långpromenad i dem kan vara långt mycket härligare än att köpa ny bil, även om jag gillar bilar.
Din fråga är både komplex och intressant om man bryter ner den och verkligen funderar. Ibland kan jag känna att jag får ett rikare liv av att inte investera i något eftersom jag tror att jag behöver det för att göra mitt liv rikare, och då kan det tvärtom, kännas fattigare.
Sorry om svaret blev filosofiskt!