Nyrik genom arv!

Hej!
Jag är en kille på 47 år och jag har nyligen fått ett betydande arv, med allt inräknat såsom bostadsrätt, värdepapper och kontanter ett sammanlagt värde av närmare 15 miljoner.
Jag har aldrig tidigare hanterat sådana summor och likväl aldrig investerat i aktier eller liknande. Jag hade behövt lite råd om vad man ska göra, då jag gärna vill hellre få det att växa en att jag blåser detta på massa dumheter. Hur hade ni investerat detta?

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag får såklart också beklaga, men samtidigt gratulera till ett fantastiskt arv.

Jag vill tipsa dig om att börja här:

Sedan finns det många trådar på forumet där samma ämne varit uppe förr. Ta en lugn och metodisk titt genom dessa och stressa inte. Det kommer att komma fler svar här snart tror jag, men mycket finns redan skrivet.

Passa också på att spalta upp vad du själv ser i din framtid, innan du agerar. Den egna vardagen, arbetet, bostaden, drömmarna, familjen etc kan ju påverkas mycket här om du vill.

14 gillningar

Mitt tips är att ta hjälp av en rådgivare (och inte bara från människor här på forumet). Jag tror att det är mycket mer än bara själva placerandet av pengarna som kommer behöva arbetas med

8 gillningar

Det är ett stort belopp som kan förändra ditt liv. Men vill du att livet ska förändras, och i så fall hur?

Om jag vore du skulle jag ta det lugnt, och känna in det nya läget i ett par månader.

Jag skulle också undvika att skapa förväntningar hos familj och vänner.

3 gillningar

Trevligt att du fått en så stor summa pengar. Allt beror ju på hur ditt nuvarande liv ser ut. Om du är 47 år så kanske du redan har ett bra jobb, hus och det du önskat. Oavsett så hade jag uppgraderat bostaden till något riktigt fint och lyxigt. Jag hade även köpt en dyr lyxig begagnad bil. Sen hade jag investerat resten och levt upp avkastningen och unnat mig lyx för pengarna. Mina barn hade fått en slant också.
Om du inte vill jobba mer eller vantrivs på nuvarande arbete så skulle jag sluta på dagen men då varit lite mer sparsam med pengarna.

3 gillningar

Tänk så olika man kan se på det. :smiley:

Men det understryker ju bara vikten av att smälta intrycken och spalta upp sina egna prioriteringar. Själv hade jag istället slutat jobba och lagt pengarna på tid istället för lyx.

Men det är ju det fina med pengar också - de kan användas till det man själv prioriterar högst. :+1: Jag hoppas TS uppdaterar tråden senare med hur han gjorde.

13 gillningar

Jag utgick från att TS vill fortsätta jobba. Jag är som du en tidsälskare och har prioriterat tid sen jag var drygt 40 trots att jag haft betydligt mindre sparat än vad jag läser att folk har här.
Fick jag 15 millar så skulle jag fortsätta mitt liv som det är med några små justeringar och levt upp pengarna.

1 gillning

Först, jag beklagar sorgen.

Sen förstår jag att det måste kännas överväldigande att hantera all logistik och bestämma vad du ska göra nu.

Det finns ett nyare och aktuellt inlägg från Jan här: https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-ska-jag-tanka-nar-jag-fatt-ett-stort-arv-salt-ett-bolag-eller-liknande/104838

Sen finns en bra lista på ekonomiska rådgivare på Småspararpoddens hemsida, se till att välja en eller flera som tar betalt per timme och inte i procent av ditt kapital. Kan vara skönt att prova flera, så du kan välja en som du klickar med.

Men som Jan ofta nämner, ta tag i det som måste fixas nu, sen kan du ge resten en tid, så du hinner landa lite.

Om även det själsliga behöver stöd, så verkar Moa som varit med i ett par avsnitt klok som en bok när det gäller problem och känslor som extra rik.

Stort lycka till.

5 gillningar

Bostadsrätten är det första att ta beslut om då bostäder också för med sig kostnader.

1 gillning

Sitter möjligen snart i en liknande sits. Det jag först kom att tänka på är insättningsgarantin. Att ha 10-15 banker skulle inte tilltala mig.

Tack, för alla svar. Det har varit en väldigt förvirrande tid i några veckor då jag tidigare varit både slarvig och vårdslös med pengar. Och jag har lovat mig att jag ska göra detta på bästa sett och inte leva upp dom som mitt tidigare yngre jag nog hade gjort, rådgivare var det nån som tipsade om.

8 gillningar

Desto viktigare att ta det lugnt. Coach/rådgivare är klokt om man är typen som behöver hjälp att reda ut hur man ska ta sig an detta. Men som @melwa skrev, anlita en som tar engångsbelopp och ingen slipsdåre på banken som tar procent och säljer på dig de fonder de tjänar bäst på.

Sedan tänker jag att med din egenbeskrivna historia kan det säkert vara läge att avsätta en mindre del att göra något skoj för, för att minnas den du ärvt och för att ditt lite mer vårdslösa jag ska få leva lite också utan att det går ut över hela arvet.

4 gillningar

Hur skulle man hitta en bra ekonomisk rådgivare?
Jag har bara hört talas om Swedbanks fantastiska rådgivare som tagit 5000kr utan att folk förstått att det kostar. Råden de har fått har varit att behålla lånet i Swedbank och köpa bankens egna aktie och räntefonder för pengarna.
Ställde mig något tveksam till rådet att köpa räntefonder som sjunker i värde om räntan går upp när det är negativ eller nollränta.

3 gillningar

Nämnde det förut, att småspararpodden har en aktuell lista på sin hemsida.

Men även där, fråga innan möte bokas hur de tar betalt, de kan kanske ändrat betalningsmetod nyligen.

2 gillningar

Vad det gäller råden att betala dyrt för rådgivare så hade jag skitit i det, investeringar är inte avancerad hjärnkirurgi. Smäck in allt i en billig, bred och trygg 60/40 portfölj och luta dig tillbaka. :blush::+1:

2 gillningar

Här finns tips på oberoende rådgivare, Finansiella rådgivare och rådgivning | Lista, tips och saker att tänka på

1 gillning

Är man rädd att “slösa bort” pengarna o man vet att man har en tendens att gilla o handla så är det ju bra att “låsa” pengarna lite i en fond. .

Mitt yngre jag älskade att greja med stereon o bytte säkert högtalare +10ggr på några år. . o köpte annat skräp.
Idag med lite mer pengar på börsen blir jag snålare o snålare. . .dock är väl ett problem här att mycket av min snålhet kommer från att jag vet hur svårt det va att spara ihop denna summan. . .“får” man det på ett bräde kanske det inte känns så. . .
men 15miljoner är MYCKET. .bara ett fasträntekonto på 2,5% genererar 375.000:- om året i ränta.

personligen hade jag köpt en BRF lägenhet i en förening utan lån kontant. . = låga kostnader.
Satt in resten på 60/40, slutat jobba o levt på avkastningen.

1 gillning

Varför nämner folk egentligen ekonomiska rådgivare? Om någon säger att den här 10 000 kr och frågar hur den ska investera blir ju motfrågan när de eventuellt behöver pengarna och svar baserat på det, varför skulle en rådgivare göra det bättre ner högre summor?

Enda anledning jag ser är ju snarare än skatterådgivare eller liknande om man pratar om arv från utland eller liknande.

Jag skulle snarare säga att lägg allt du inte behöver på 10 år i en indexfond och försök hitta investerarnätverk där du kanske pga ett stort kapital få tillgång till intressanta investeringar i småbolag

1 gillning

Här finns det fler frågor att beakta än de rent ekonomiska. Du behöver en livsplan. Fundera och prata med folk du respekterar.

3 gillningar

OBEROENDE rådgivare i så fall och inte en säljare från valfri bank, pensions- eller försäkringsbolag som styr in en i dyra och dåliga lösningar för att det gynnar dem.

@Peppe_J
Kolla här, gå inte till din bank: Oberoende finansiella rådgivare | Småspararguiden

Gå istället till en oberoende privatekonomisk rådgivare som tar betalt per timme och inte tjänar något baserat på valen du gör.

4 gillningar