Vad skulle du kunna göra för din privatekonomi (som du väljer att inte göra)?

Det finns en ganska populär tråd här på forumet som frågar alla forummedlemmar vad de har gjort för att främja sin privatekonomi. En väldigt intressant tråd som gett mig mycket tips och inspiration på vad jag själv kan göra. Jag tycker dock den tråden saknar en del i spektrumet, nämligen vad du KAN eller VILL göra för din privatekonomi men inte gör, av olika anledningar. Då talar jag inte om saker som att alla KAN sälja allt de äger och leva på existensminimum. Nej, jag syftar på mer vardagliga saker som kanske har olika hinder i form av långa kontrakt, beroende, osunda relationer eller liknande.

Jag börjar med mig själv. Det allra bästa jag KAN (och vill) göra för min privatekonomi idag är att sluta snusa och gå ut på pub och dricka öl på helger. Mitt användarnamn syftar på snusmärket som jag säkert köper 10 dosor utav, varje vecka. Det enda som hindrar mig från att sluta med detta är att jag är beroende och inte har disciplin nog att lägga av, trots att konsekvenserna av det enbart är positiva.

Vad kan du göra för din ekonomi redan idag? Varför gör du inte det redan?

/Lundgrens

4 gillningar

Köpa färre skivor…

men

…jag vill inte! :sweat_smile:

5 gillningar

Du skojar va?

2 gillningar

Nej, varför tror du det?

1 gillning

Det vore det sista på min lista :sweat_smile:

1 gillning

Jag KAN sälja prylar som jag köpt som jag inte längre använder, men VILL inte få 100 samtal från “du bäääästa kompizzzz special price for me da…”

6 gillningar

Då kanske du har något annat du kan eller vill göra? :slight_smile:

4 gillningar

Vad är det för typ av musik du köper? Hade också blivit ett stort lyft för mig om jag slutade köpa skivor men jag vill helt enkelt inte heller. Det är en rolig hobby :slight_smile:

2 gillningar

Syntharjävel sedan 80-talet, men allt från postpunk och goth till italo och synthwave brukar få plats i hyllorna. Idag kom jag hem med både kylig minimal electronics och rivig industrial.

Du då?

2 gillningar

Häftigt. Synthmusik är riktigt coolt. Jag köper främst 60-tals psych/folk men uppskattar också mycket annat. Börjar bli en dyr hobby dock :crazy_face:

1 gillning

Jag kan sluta dricka alkohol men vill inte.

Om jag böt jobb skulle jag kunna sälja bilen men jag vill inte det.

Allra mest pengar skulle jag nog kunna spara om jag skilde mig men det är det inte värt!

3 gillningar

Lundgrens Skåne :heart:. Borde jag också sluta med, men för lätt att halka dit när halva jobbet snusar runt omkring mig.
Annars, köper också skivor (mest prog metal) bara för att jag fått för mig att det ger bättre ljud i bilen än Spotify.
Och för mycket godsaker som chips och ostbågar.
Lite för dyra viner och öl.

Visserligen är Spotify en av de sämre streamingtjänsterna och har inte ens något lossless-bibliotek, men jag tvivlar starkt på att källan är begränsningen eller ens märkbar i en bil som rullar. Har själv ett hyfsat ljudsystem i bilen och det spelar mindre roll om källan är komprimerad.
Hemma lyssnar jag oftast via Apple Music i lossless och/eller hi res, eller från flac-filer på min NAS. Har rätt kräsna öron och hifi är lite av en hobby (kör med B&W 802d i vardagsrummet och Hifiman Arya på huvudet). I bilen skulle Spotify funka lika fint som högupplöst ljud. I vardagsrummet med faktiskt, nästan iaf.

Jaha, såna silverskivor. Ja, de låter bättre än mp3or (som spotify kör). Men mina vinyler kör jag inte i bilen. :rofl:

Ska man vara petnoga använder Spotify OGG Vorbis som kompressionsalgoritm, förutom för vissa lägre kvalitetsinställningar och via webbgränssnittet som kör AAC. Den högsta bitraten brukar bli ca 320 kbps vilket är fullt tillräckligt för att de flesta öron absolut inte ska kunna höra skillnad mot 1440 kbps i ett blint a/b test. Garanterat inte i en bil. :nerd_face:

Med det sagt kör jag helst andra streamingtjänster än Spotify. Även om Spotifys algoritm är väldigt väldigt bra på att föreslå ny musik. Inte som Apple Music: ”jaha, du har lyssnat klart på Pink Floyd - The Wall? Här kommer lite Taylor Swift! :joy:

5 gillningar

Precis. ”De flesta” och ”inte i bil” är nyckelorden.

Jag dissar inte spottan för joggingtur/bilkörning etc. Men hemma? Då går det bort.

:nerd_face:

1 gillning

Alltså, jag har suttit här hemma med en stereoanläggning där bara högtalarna kostar som en mindre bil, eller med hörlurar för en månadslön, och försökt att aktivt lyssna efter skillnaden mellan (bra) komprimerad musik och musik i lossless format. Det är inte helt lätt eller självklart och kräver att musiken är bra mastrad. Däremot hör jag direkt om det applicerats någon form av loudness, eller om komprimeringen är för hård, oftast droppar ljudkvalitén rätt snabbt.

5 gillningar

Snåla inte in för mycket bara medans man lever, och istället börja leva av sina tillgångar först när man går i pension :grinning:

… men de var nog inte riktigt din avsikt med ämnet heller :blush:

1 gillning

Det bästa jag kan göra för min privatekonomi är att leva som expat utomlands och därför gör jag det. Jag bor i ett ”icke-glamoröst” land med ok säkerhet och det hjälper till att hålla nere kostnaderna.

Det här med att köpa skivor, stereoutrustning etc. är ett kärt område. Jag hindras iofs att göra det så mycket som jag brukar av att bo utomlands.

Sluta äta på restaurang skulle jag absolut kunna göra men det vill jag inte. Det är nog vår största utgiftspost som expats tillsammans med bilkostnader.

1 gillning

Däremot att CD faktiskt lät så mycket bättre än en lossless rip av nämnda CD förvånade mig. Det var instrument, ljudslingor och frekvenser som kom fram helt annorlunda på CD.

1 gillning