Bästa tipsen för att minska utgifter och skapa bättre ekonomisk situation

Efter att under lång tid fokuserat på att öka intäkterna och ha varit rimligt framgångsrik i det avseendet tänker jag mig att det definitivt är läge att titta på utgifterna.

För ett år sedan bodde vi i relativt billig hyresrätt och ägde inte någon bil.
Nu bor vi i en bostadsrätt med maximal belåning och har både bil och garage.

• vi har ökat intäkterna mycket, många gånger genomsnittet, de senaste åren. Och har sannolikt nått en platå för tillfället.
  • senaste året har utgifter ökat med säkert 100%, pga framförallt boende och bil. Men också med lite dyra matvanor, med många restaurangbesök även till vardags (med argument om att om man byter matlagningstid mot arbetstid så har vi faktiskt gått plus)

Vi lever relativt sparsamt till vardags i det stora hela men uppskattar både vin och restauranger, men det håller vi nu på en sådan nivå att vi trivs med livet också praktiskt.

Valen som lett oss hit har varit tydliga och medvetna så vi är nöjda med dessa val.

Men det är alltså ändå dags att ta tag i utgiftsidan, för att värdera om vad som är värt vad det kostar.

Lågt hängande är:

• Matcha räntor mellan banker.
    – kan spara tusenlappar per månad potentiellt. (nu 4,82% Förhandling pågår)

• Inte äta lunch ute för ofta
    – kan spara någon tusenlapp per månad potentiellt.

• Inte äta på restaurang eller beställa hem mat bara för att vi inte “orkar” handla och laga mat.
    – kan spara tusenlappar per månad potentiellt.

• Primärt handla second hand, om möjligheten finns, när saker “måste” köpas.

• Sälja saker man inte längre använder

• Sälja bilen. (inte omöjligt, men efter semestern i sommar då)

Men nu är jag nyfiken på era bästa tips. Hur förändrade ni er ekonomi, utan drastiska sparåtgärder. Dvs med bibehållen livskvalitet?

Enkla och Vilda förslag är välkomna:

• Byta tjänster med varandra istället för att köpa tjänster dyrt?
    – Hur fungerar det i praktiken?

• Äta middag med vänner till vardags, sparar både tid och kan vara ekonomiskt smart?
    – Men fungerar det i längden? Blir det verkligen en besparing? Kan ju vara trevligt oavsätt.

Vad kan man mer göra?

Spåra och skriv ner ALLA utgifter en månad eller två/tre. Det lär ge en eye-opener och ökar motivationen när man har koll på läget istället för att försöka höfta genom att skippa en utelunch. Det låter tråkigt att göra det men timpengen är bra för ni kan spara flera tusenlappar per år när ni fått en överblick om hur mycket ni faktiskt spenderar per år i respektive utgiftspost.
Sedan tror jag ett sparmål är ett måste för att hålla motivationen uppe. Kanske FIRE? Jobba färre timmar? Lång utlandsresa varje år?

3 gillningar

Min motivering kommer helt enkelt från att jag vill leva på mindre pengar. För att i framtiden slippa vara beroende av att vara väldigt välbetald. Men också av, nära på moraliska orsaker, att jag inte kan med att spendera dubbelt så mycket som normalt folk gör på en månad utan att jag upplever någon nytta eller mening av det.

Nu är det i nuläget med räntorna som råder kanske framförallt boendet som drar iväg. Och det är ett val vi gjort att bo så som vi gör idag. Om än det är orimligt dyrt (i mitt tycke då).

Jag ser att jag alltid, så länge jag har förmågan, kommer att vilja arbeta. Men kanske gå ner i tid etc för att resa eller bara vara ledig varma sommardagar eller för att inte ha stress att hitta nya uppdrag. Eller bara för att göra något jag för tillfället finner mer lustfyllt än det som ger bäst betalt.

Jag är inte ute efter FIRE, eller i alla fall inte i betydelsen att gå i tidig pension i direkt mening. Men så klart vill man hamna i ett läge där man är mer eller mindre oberoende av lönearbete.

Men i grunden är det inte de inre punkterna jag behöver finna, de har jag på plats. Lika så kunskapen om att gå igenom utgifter för att se var läckagen finns.

Det jag i huvudsak efterfrågar är om någon av er här på forumet kommit på något jag inte tänkt på.

Som utan att öka intäkterna och utan att i någon väsentlig grad förändra livet kan ge effekter på hur utgifts nivån blir.

Mitt bästa exempel just nu är väl att äta god mat och dricka gott vin hemma med vänner, både till vardags och till fest. Då kan man få ut samma nytta, nästan, som att vara på resturang men till betydligt lägre kostnader.

Kanske att dela bilägandet med någon som också använder den sällan skulle fungera (att hyra ut den via app känner vi inte för)

Som student levde jag också på jämförelsevis små medel. Så jag vet att det går.

Jag uppskattar dock mat, vin, kläder och att ha fina saker hemma. Men det gör mig inget att köpa det begagnat, så det har jag ambition att göra. Då blir det möjligt att byta ut och finna det man gillar till bra priser. Att byta ett bord kan i bästa fall bli mer eller mindre gratis. Om man säljer det man har och köper ett annat.
Vin behöver inte vara väldigt dyrt om man är måttlig i val av sort och mängd.

Kläder är svårare, då jag uppskattar bra kvalitet, och att ha kostym både till vardags och på arbetet. Men jag försöker generellt att handla planerat och bara det som jag under en längre tid ansett det finns behov av. Med fördel när det är rea eller vid tillfälle då det finns möjlighet till rabatter. Men jag har ett relativt lågt klädkonto. (sett till vad jag klär mig med)

Så svaret på vad jag är beredd att offra så är svaret just nu inte mycket alls!

Men vi har planerat att gå igenom ekonomin mer noggrant nu ett par månader med nytt år och nytt boende och få kontroll på exakt var utgifterna ligger normala månader.

Ska bli lite spännande att se om det hamnar där jag tror, och om det blir där min budgetuppställning säger att vi ska ligga i normal fall. Eller om det finns stora läckage som jag inte tänkt på.

Om utgångspunkten är att ”skära kostnader men inte kvalitet” så skulle jag titta på följande:

Sellpy
Jag köper i princip alla mina kläder på Sellpy, inklusive kostymer och liknande. Det blir mer jobb jämfört med att köpa nytt men det finns mycket pengar att spara.

Jag köper särskilt bageribakat bröd på Karma men har provat det mesta. Det är generellt bra men mycket beroende av lokalt utbud. Före pandemin var lunchrestauranger en guldgruva men just det utbudet har tyvärr försämrats.

Toogoodtogo
Påminner om Karma men är ”mindre exakt” och mer styrt i tiden. Du kan göra större fynd rent ekonomiskt men får ofta en blandad påse. Åter beroende av lokalt utbud men även egna vanor. Att regelbundet befinna sig nära ett antal ”nyckelbutiker” nära stängningstid är ett framgångsrecept.

Olio
En annan sajt med mindre exakt utbud och som även är gratis. Mycket beroende av lokalt utbud men potentiellt bra.

Invandrarbutiker
Ofta butiker av ”sunkigare typ” belägna i eller nära så kallade utsatta områden. Säljer ofta frukt och grönt till helt andra priser än ”svenska” butiker. Nyckeln är att regelbundet passera en sådan här butik och sätta i system att handla där. Kan kräva mer spontan matlagning eftersom grönsakerna ofta inte kan lagras så länge (även om de ser fräscha ut).

Spara el och vatten
Att välja produkter hemma som sparar el och vatten är vettigt och särskilt då varmvatten. Snålspolande duschmunstycken är bra.

Hitta ställen för begagnat
Att köpa begagnade möbler och prylar är vettigt. Ofta går de bra varorna (fina, ”mainstream” och till rätt pris) mer eller mindre direkt så det du ser när du tittar är ofta B-utbudet, det som antingen är fört dyrt, mer udda eller inte så spännande. Det är bra att lägga upp bevakningar. Att ha ett jobb där du sitter framför datorn mycket underlättar också. Då kan du ringa och säga ”Jag kommer kl 17” snabbt efter att varan annonserats ut. Oftast behöver man vara beredd att åsidosätta andra planer och komma samma dag.

Bytargrupper och bortskänkes-sajter
Dessa två alternativ handlar om att både skaffa och göra sig av med begagnade varor i systematisk form, även varor i sämre skick eller av begränsat värde. De kräver lite mer ”pyssel” men fungerar bra om man lär sig hur man använder dem.

Matpriskollen
App för att hålla koll på extrapriser i matbutiker. Extra relevant att kunna bevaka specifika varor och direkt få upp en lista på i vilka av dina fem ”favoritbutiker” som dina utvalda produkter säljs till extrapris just den veckan. Extra bra om du har möjlighet att handla i olika butiker och butiker tillhörande olika kedjor.

Kreditkort
Välja en smart uppsättning kreditkort som ger utvalda fördelar såsom bonus, slopat valutapåslag och liknande. Oftast behöver man minst två kreditkort för att maximera fördelarna.

Användbarheten i de här tipsen är mycket beroende av var du bor. I större städer är utbudet många gånger större. Dock kan det finnas vettigt utbud även på annat håll ibland. Att ha bevakningar upplagda är nyckeln.

3 gillningar

Fina tips. Några är i princip redan med i det dagliga, som Facebook market, och grupper för att sälja och byta, Tradera och Blocket. Men kan säkert göras än bättre och nya siter och appar finns uppenbart och ska testas.

Bor i Malmö nära Värnhemstorget och har därmed närhet att välja att handla i många olika butiker. Även sk. Invandrar butiker. Och att sikta in på deras erbjudande. Vi handlar ofta med utgångspunkt i vad som är billigast för dagen. Gärna kort datum då det ofta är halva priset men samma innehåll.

Som boende i bostadsrätt är vatten inte en stor fråga för oss. Och knappast el heller. Men det ska tänkas på när det är dags att byta ut elprylar.

Kreditkort är en djungel, just nu har jag bankens kreditkort som bas och handlar sen med Revolut. Kan säkert optimera detta.

I bostadsrätt är vatten en kollektiv fråga. Att hantera det har samma relevans som i hus men förutsätter att man lämnar motion till styrelsen, inte att man själv går ut och köper saker. Däremot kan man ju föreslå att man hjälps åt med att skruva dit grejerna. Det kostar massor om någon så kallad hantverkare ska göra detta jätteenkla jobb. Du kanske kan hjälpa din granne som är rörelsehindrad. Det vinner alla på i slutänden.

2 gillningar

Jag skulle spontant säga att HUR-frågan är väldigt central när det gäller både appar och olika begagnat-kanaler. Att ”besöka butikerna ibland” (typ) ger i de flesta fall inte förutsättningar för att de ska kunna spara pengar, ge ökad livskvalitet eller i väsentlig omfattning sänka behovet av att handla nytt.

Alla ”varianterna” är potentiella vinnare. De har alla tillräcklig potential att kunna göra verklig skillnad i livet. Sedan betyder inte det alltid att det just för dig med din konsumtion, ditt pendlingsmönster och den ort och adress du bor på på ett enkelt sätt kan ge dessa stora vinster, åtminstone inte just nu. Många av apparna är tillväxtprojekt som hittills nått ut till begränsade områden. Om 3-4 år kanske du har ett guldläge där du bor, bara inte ännu idag.

1 gillning

Ett alternativ/komplement är Kampanjveckan.se De lägger även ut annonsbladen på söndagar för kommande vecka

2 gillningar

Här finns massor med fina tips…

Den verkar vettig främst för sällanköpsvaror. Poängen med Matpriskollen är ju att den är anpassad för mobilen. Jag använder den normalt när jag står i eller utanför en butik (för att avgöra om jag ska gå in). Ofta är det ju mina “standardvaror” som ska finnas till bra pris för att en viss butik ska vara värd ett besök. Att hitta en massa annat jox med färgglada bilder är bara jobbigt.

Som jag skrev, ett alternativ eller komplement

Kampanjveckan är kanske bättre för oss som planerar veckoinköpen på söndagskvällen efter att vi kollat igenom annonsbladen. Ytterst sällan som jag går in i en affär utan en inköpslista

För andra kan kanske kampanjveckan kan vara för varor man bunkrar som tex kaffe, tvättmedel etc

Det är just “varor som man bunkrar” som jag lagt upp bevakning på i Matpriskollen. Då får jag upp alla extrapris på tvättmedel samlade på ett ställe, alltså sorterade per kategori istället för butik. Ganska ofta är det samma märke och förpackningsstorlek som säljs till extrapris i flera butiker samma vecka, bara till olika priser. Där kan jag då se att Willys är billigare än COOP och ICA Maxi och styra min planering efter det. Jag har egentligen alla butikskedjor på behändigt avstånd men inte samlade på samma ställe. Jag brukar planera var jag ska handla baserat på var den mest fördelaktiga mixen av extrapriser finns just den veckan. Då kan jag sedan titta på övriga varor till extrapris i den butiken också.

Varorna är alltså kodade i kategorier så jag lägger upp bevakning på “Potatis”, “Tvättmedel” eller “Öl”. Det handlar inte om varumärken.

Detta är en intressant tanke att gå plus på att räkna arbetstid. Har du verkligen arbetat och tjänat pengar istället för att laga maten själv eller är det en ursäkt du intalar dig själv?

För att ta ett exempel från veckan:
En kollega bad om hjälp med ideer till billiga matlådor så jag räknade lite. Gjorde en köttfärsås. Nötfärs (kort datum 30%), lök, tomater, morötter och en skvätt vin. Kostnaden blev ca 12-13 kr plus pasta per portion. Låtsades för argumentens skull att jag hade jobbat istället för att laga mat. En timme i köket och 30 min i butiken och 150 kr efter skatt i lön. Slutsumman landade på ca 35 kr per portion.

I mitt tycke är det absolut lättaste stället att spara pengar köket.

Det är inget fel på att gå ut och äta på restaurang. Man ska bara vara medveten om att man köper en service och upplevelse. Inte mat.

Stannar jag på jobb en timme extra tjänar jag runt 350 kr. Efter skatt. Dvs med ditt exempel där matlagning och inköp tog 1.5 timme så ger den arbetstiden mig 525 kr att spendera på restaurangen. Så ett restaurangbesök som kostar mindre än 500 är faktiskt en ekonomiskt vinst.

Problemet är att vardagsbesök på restaurang för hela familjen på 4 personer kostar mer än så. Och man orkar inte riktigt jobba över 2 timmar varje dag… Oavsett att det skulle vara värt det om man hoppade över matlagning.

Men det visar ändå på att man inte ska stirra sig blind på att laga mat hemma. Det kan vara fördelaktigt att jobba övertid istället.

1 gillning

Att minska sina utgifter är en bra idé men att tro att man kan uppnå välstånd genom att leva sparsamt är dumdristigt om inte rent naivt.
Särskilt med de senaste årens inflation och diverse kriser så har priserna på basvaror ökat något enormt. Om du vill leva hyfsat och ha en familj så finns det ett golv för vad kalaset kostar och det golvet, särskilt beroende på var du bor, är satt ganska högt. Särskilt i Sverige sett på medelinkomst så är det väldigt höga levnadskostnader som man får räkna med.
Visst det är ju kul att räkna på hur mycket man skulle ha i överskott om man bodde på egen hand ute i glesbygden, jobbade remote och bara åt nudlar med grönsaker men för gemene man så går inte en sådan kalkyl att skissa på.

Bästa vägen att gå är att inte jobba som en tokfan och tro att alla extra timmar kommer ge något utan istället söka sig till bättre tillfällen och väldigt aggressivt sträva efter högre inkomst. Det är vad som gett bäst resultat enligt min erfarenhet.
Jag är fortfarande väldigt sparsam av mig, att konvertera alla prislappar jag ser till kilopris sitter i ryggmärgen, men skillnaden nu är att tusen kronor i inträde till Skansen är en smärre irritation och inte en mindre katastrof.

Helt enig. Men är för min del på en platå just nu, tror jag, när det gäller att öka inkomst. Så förändringar på kort sikt handlar om att se över utgiftssidan. Den har jag haft kontroll på tidigare, men letar efter nya vinklar på att få en bra och rimlig balans. Det handlar inte om varken att öka intäkter eller drastiskt minska konsumtion. Snarare om att tänka smart och lösa saker på andra vis tror jag.