Efter att under lång tid fokuserat på att öka intäkterna och ha varit rimligt framgångsrik i det avseendet tänker jag mig att det definitivt är läge att titta på utgifterna.
För ett år sedan bodde vi i relativt billig hyresrätt och ägde inte någon bil.
Nu bor vi i en bostadsrätt med maximal belåning och har både bil och garage.
- vi har ökat intäkterna mycket, många gånger genomsnittet, de senaste åren. Och har sannolikt nått en platå för tillfället.
- senaste året har utgifter ökat med säkert 100%, pga framförallt boende och bil. Men också med lite dyra matvanor, med många restaurangbesök även till vardags (med argument om att om man byter matlagningstid mot arbetstid så har vi faktiskt gått plus)
Vi lever relativt sparsamt till vardags i det stora hela men uppskattar både vin och restauranger, men det håller vi nu på en sådan nivå att vi trivs med livet också praktiskt.
Valen som lett oss hit har varit tydliga och medvetna så vi är nöjda med dessa val.
Men det är alltså ändå dags att ta tag i utgiftsidan, för att värdera om vad som är värt vad det kostar.
Lågt hängande är:
-
Matcha räntor mellan banker.
– kan spara tusenlappar per månad potentiellt. (nu 4,82% Förhandling pågår) -
Inte äta lunch ute för ofta
– kan spara någon tusenlapp per månad potentiellt. -
Inte äta på restaurang eller beställa hem mat bara för att vi inte “orkar” handla och laga mat.
– kan spara tusenlappar per månad potentiellt. -
Primärt handla second hand, om möjligheten finns, när saker “måste” köpas.
-
Sälja saker man inte längre använder
-
Sälja bilen. (inte omöjligt, men efter semestern i sommar då)
Men nu är jag nyfiken på era bästa tips. Hur förändrade ni er ekonomi, utan drastiska sparåtgärder. Dvs med bibehållen livskvalitet?
Enkla och Vilda förslag är välkomna:
-
Byta tjänster med varandra istället för att köpa tjänster dyrt?
– Hur fungerar det i praktiken? -
Äta middag med vänner till vardags, sparar både tid och kan vara ekonomiskt smart?
– Men fungerar det i längden? Blir det verkligen en besparing? Kan ju vara trevligt oavsätt.
Vad kan man mer göra?