Jag undrar hur ni tänker kring att spara pengar och hur man prioriterar. Tips på de bästa sätten att spara pengar?
Förstår att man kan spara in på större utgifter genom att jämföra priser på försäkringar etc.
Men även med försäkringar är det viktigt att det är en bra försäkring. Bekanta har haft reseförsäkring / hemförsäkring som vart billigare än mina men när de behövde hjälp pga. sjukdom var det krångligt. Jag däremot som betalar lite mer fick jättebra hjälp när jag behövde på en resa. Sådant spelar också roll.
För mig handlar det mycket om att ha en trygghet där. Inte bara att det är billigare. För mig betalar jag hellre lite mer än slipper stressa.
Jag har köpt cykel etc. second hand men då kanske haft otur för behövt serva den oftare. Hade jag köpt nytt hade den kostnaden inte uppkommit och i slutändan tycker jag att det går jämt ut ändå, och jag har då lagt massa tid och tanke på det.
Även med att spara in i vardagen med förbrukningsvaror och mat. De varor man behöver och som är billigast finns inte alltid i samma affär. Bara att tänka på allt detta för att spara tar massa headspace.
Tänker då att jag lägger massa energi på att spara pengar som inte kommer bli så mycket i slutändan ändå. Energi som jag hellre lagt på att kanske hitta sätt att tjäna mer pengar.
Fokusera mest på områden där du kan spara mer. Tex bolån. Att få ner bolånet kan spara dig betydligt mer än att jaga lägsta pris på mjölken och kräver mindre jobb. Att pruta ner bolånet är dessutom något du gör sällan och sedan skördar frukten av länge, medan nedsatt pris på matvaror behöver du leta även nästa vecka.
Alltså: 1. Vad kan ge stor skillnad för lite arbete? 2. Vad kan ge effekt över tid trots att själva “jobbet” görs vid ett eller ett fåtal tillfällen?
Allra bäst är väl att försöka designa ett billigt liv. Tex se till att bo nära sitt jobb så att man slipper bil.
Att som standard handla i en butik som är billigare över lag men strunta i att jaga de där extrema extrapriserna. Då vet man ändå att om jag handlar ungefär lika i butik A eller B så blir det billigare om jag väljer B.
Att på riktigt fundera igenom vad som ger glädje och energi och därför får kosta och vilket som bara finns där trots att det inte bidrar så mycket. Mycket headspace vid ett tillfälle men kan förhoppningsvis mindre därefter.
Effektivast är nog att ta fram ett kontoutdrag för senaste året och sedan kategorisera och sedan fråga sig själv om beloppen man får fram i varje kategori är rimlig och i den nivån man vill. Oftast är det nåt som sticker ut rejält mer älvas man först trodde. Där kannan ju i så fall kanske spara in en del.
Att se över sina konsumtionsvanor kan oftast frigöra lite pengar. Förstå skillnaden mellan villhöver och behöver.
Tidigare i år tog jag mig tid och gick igenom alla mina fasta utgifter och sparade in minst cirka 3-400kr per månad. Kanske inte jättemycket för de flesta, men för mig innebär det att jag kunde öka mitt sparande med 30%.
Det jag bytte eller tog bort:
Långsammare bredband hos ny operatör, extra billigt i 6 månader. Jag kommer kontakta företaget efter 5 månader och se om jag kan förhandla mig till fortsatt lägre avgift.
Tog bort en streamingtjänst.
Tog bort en prenumerationstjänst, hoppas på att få ett testa gratis erbjudande inom ett par månader och kan då läsa ifatt.
Bytte elbolag, sparar cirka 20% på rörliga avgiften mot innan.
Köpte in mig på min mammas och systers mobilabonnemang, sparar 100kr/ månad plus fick fri mobilsurf.
I höstas gick jag ur facket (är sjukskriven, så kanske går med igen om jag blir anställd). Men är såklart kvar i a-kassan.
Gick även ur kyrkan för ett par år sen.
Delar sen ett par år Netflix med min mamma.
Hoppas du hittar dina egna smidiga sparhack som gör att du kan leva bra, men med lite mer sparutrymme!
Jag var på en begravning för några år sedan. Personen som begravdes hade varit väldigt sparsam. I frysen hade hans barn hittat kaffeslattar infrusna i plastpåsar. Han var alltså inte fattig utan bara just sparsam och mån om att inte slänga saker. Det hela presenterades på ett lite roligt och fint sätt på begravningen. Jag vet inte om det är något jag skulle göra själv, åtminstone inte om tanken skulle vara att dricka det upptinade kaffet.
En fin historia! Och ett fint sätt att åskådliggöra att lycka och ekonomiska utgifter inte är synonymt. Det kan vara precis tvärtom. Kan vara bra att tänka på i dagens kommersiella värld.
Jag gjorde precis detta för några år sedan och upptäckte hur sjukt mycket vi spenderade på att äta ute (särskilt luncher och fika). Vi satte då i system att laga extra portioner varje middag till matlådor. På detta sätt sparar vi ca 1500-2000 kr/mån på 2 pers och äter dessutom mycket hälsosammare och godare mat.
Detta gör jag i början av januari också, som en del av FIRE-planen. Det finns oftast meningslösa grejer man kan kapa ganska kvickt. Jag hade t ex en tidigare aktiv webbsajt med domän etc som nu är närmaste vilande. Istället för att bara stänga var det ju lätt att byta till mindre storlek och lägre kapacitet. Det tog säkert två minuter att kapa ganska många hundralappar på årsbasis. Tanken är att överväga att skippa webbhotellet nästa år och enbart behålla domännamnet.
För mig behöver det vara så enkelt som möjligt och att jag kan fokusera på några få områden där jag kan dra ner på kostnaderna och som ger störst effekt.
Intressant och se vad alla sparar in på. Jag gillar att uppleva och göra saker. Men har ändå tittat på lite saker.
Kreditkort med cashback som är gratis: Ger ca 80kr/mån tillbaka (istället för 30kr via storbank i kostnad)
Spotify duo med tjejen: Sparar 30kr/mån
Cmore delas med familj: Sparar 150kr/mån
Sa upp Nordea och valde Skandia: Gratis sparar ca 40kr/mån
Så jag sparar alltså 300kr/mån utan några uppoffringar eller välja bort något. Nästa steg jag funderar på är lunch “ute”, dock sällan ute men att man köper lunch på Ica eller försöker bygga ihop något än att laga maten. Det händer kanske 2-3 ggr i veckan, skulle jag skippa det så sparar jag ca 400kr/mån. Och sedan välja bort energidryck och ta en cappuccino på jobbet gratis på morgonen så sparar jag där 600kr/mån.
Så nästa steg är att äta matlåda varje dag och skippa energidryck, då sparar jag närmare 700-1000kr till. Då är det en aning uppoffring, men betydligt bättre för hälsan.
Är det något mer någon här har att rekommendera att spara in på utan någon större uppoffring?
Att standardisera vissa saker som maträtter.
Tex alltid yoggi till frukost, alltid mysli innan träningen eller liknande. Man letar upp en variant man finner god, nyttig och billig. Sen krävs det väldigt lite headspace både när man handlar och när man blir hungrig.
Även ett standard spontanalternativ är bra för insparat headspace och undvikande av foodoraköp. Vad ska vi äta ikväll? Kommer inte på nåt.
When in doubt…Tacos.
Har alltid stekt tacofärs i frysen.