Jag gillar att leva sparsamt och också att utmana mig själv gällande mina inköp och kostnader. Det är en sport och något kreativt som gör mig på gott humör samt bidrar till ett bättre ekosystem (och ser till att mina kronor istället växer på kontot/börsen).
Går något sönder i hemmet är min första tanke om där finns något hemma jag kan fixa till med eller tillverka som ett substitut. Gamla handdukar kan bli en morgonrock och en utsliten tröja ett kuddfodral. Bara fantasin sätter gränser!
Sedan flera år klipper jag mitt hår själv och tepåsarna använder jag två gånger (om jag ska dricka fler än en kopp vid samma tillfälle).
Jag använder plastpåsar (sådana till ex. bröd) flera gånger. Sköljer ur och återanvänder och på slutet blir de soppåsar (som mormor gjorde).
Om jag till slut behöver slänga bort kläder, så sprättar jag bort knappar, dragkedjor etc för återanvändning.
Sparar även t.ex. tomma kaffepaket och syr shoppingkassar av dem.
Utmanar mig att laga nya, kreativa rätter på de matrester som blir. Just mathushållning är extra viktigt för mig: inte kasta mat, laga eget från grunden i största möjliga mån, botanisera bland svinnvaror mm.
Jag gör inte så mycket utstuderade snålgrejer för att spara pengar men köper väldigt få onödiga prylar numera.
Jag har i princip helt slutat titta på extraerbjudanden/reor som inte är från matbutikernas veckoreklamblad. All kundklubbs-spam via e-post går via filter direkt till en sidomapp där jag slipper se det men kan gräva fram det vid behov.
Det gör att jag konsumerar mindre då jag inte lockas till att köpa grejer och abonnemang jag egentligen inte vill ha eller behöver.
Jag börjar i andra änden och utan att först titta i reklamblad, dvs. Jag vill ha/behöver X, var kan jag hitta det billigast?
Antar att man kan sammanfatta det med att träna sin hjärna att inte vara konstant dealsökande och att låta den vila från onödig påverkan som skapar köpsug som inte borde finnas.
Haha känner igen mig! Både gällande matsvinn, plastpåsar och att spara detaljer från kläder m.m. Spar även papper och snören från julklappar och återanvänder det som går.
Funderar på att inreda ett hobbyrum att pyssla i.
Projekt just nu: postlådan ska servas med nya träbitar från sonens gamla sängram.
När jag bodde själv hade jag ibland en “snålmånad”. Då tog jag ut pengar direkt när det var lön och sedan försökte jag få pengarna att räcka så länge som möjligt. Jag tror att jag tog ut 700 kronor som brukade räcka minst tre veckor men det är länge sedan nu! Absolut bästa sättet att spara mycket pengar!
Jag skulle gärna göra lika ett par gånger om året fortfarande men min hustru skulle aldrig gå med på det!
Har du någon gång reflekterat över hur mycket du egentligen sparar på det? Gör du det för att spara pengar eller handlar det mera om att du vill vara rädd om jordens resurser? Känns som ett ganska ineffektivt sätt att snåla på men att jag tycker det spelar förstås ingen roll, man gör som man vill!
De flesta trådar av de är här slaget spårar ur. Det finns väldigt olika uppfattningar om vad som är ett rimligt sätt att leva ekonomiskt på. Vissa ser ”de riktiga” sätten att leva ekonomiskt som skamfyllda och kopplade till fattigdom. Med riktigt sätt att leva ekonomiskt menar jag ageranden som på riktigt både sparar pengar och innebär en sorts ekonomisk miniminivå. Att köpa hummer på extrapris (typ) är en annan fråga.
Det är också ett faktum att många ekonomiska trix har kostnader av annat slag, alltså i form av praktisk hantering, stå i kö, bevaka priser, resa till olika platser, släpa hem tunga paket och liknande. Många kan tycka att man hellre betalar 1000 kr extra per år än att ägna sig åt ”skamfyllt gnetande”.
Det är intressant var man själv drar gränsen. Lever man tillsammans med någon har man ofta olika gränser. Jag gillar att hushålla med mat, dvs uppskattar att äta upp rester och utnyttja det som finns. Min partner slänger utan problem mat men gnetar däremot på med kläder som borde kasserats för länge sen.
Men för egen del upplever jag att den ekonomiska striden inte står vid återanvända påsar utan snarare att vara petig och jämföra priser på försäkringar och elbolag och liknande. Där kan man göra en kännbar skillnad för ekonomin.
De flesta saker som man gör i systematisk form fungerar när det gäller att spara pengar. Sedan finns det passiva modeller som att välja billiga abonnemang eller lösningar och aktiva modeller som handlar om ett dagligt pillande.
Jämföra totalkostnad, inte bara inköpspris. Värdeminskning, underhåll och tidsförbrukning är lätt att underskatta.
Prioritera sina intressen och aktiviteter noga. Mycket är dyrare utan att ge mer nöje eller långvarig lycka.
Det är lätt att snålhet övergår i dumsnålhet, d.v.s. det som är kortsiktigt billigt blir dyrare i längden. Jag kan t.ex. renovera upp och fixa saker som är billiga pga defekter. Men ibland krävs flera timmars arbete och flera mils resor. Plötsligt är det inte så gratis och i vissa fall inte värt besväret.
Ibland gör man riktiga klipp inom ett domän som inte ens borde existera i ens liv för det stjäl energi och pengar utan att ge lika mycket tillbaka. Jag fick t.ex. en bra jaktradio på rea - sedan insåg jag att man kan köpa kött till 1/3 av priset och utan att frysa i skogen varje helg.