Vilka är era bästa snåltips?

Absolut gör jag det och jag VET såklart att min ekonomi inte står o faller med att använda plastpåsar en gång till. Det är nog mer ett inlärt förhållningssätt som jag bär med mig från barndomen.

Men ärligt, jag köper aldrig vare sig plast- eller papperskassar i matbutiken. Har alltid med egna och det spar både pengar och utrymme hemma.

4 gillningar

Det behöver man väl egentligen inte vara sparsam för (även om det inte skadar), i alla fall inte om man är en lite större familj, de där fjuttiga små plastkassarna får man ju knappt plats med nåt i eller så går de sönder.

Man jagar ju knappast för att få billigt kött, den ekvationen går sällan ihop.

5 gillningar

Rent ekonomiskt tjänar man nog mycket mera pengar på att baka en gång om året än på att återanvända alla brödpåsar men det vet du förstås redan!

1 gillning

Haha, haka inte upp dig på just brödpåsar nu, det var ett exempel. :grinning: Jag spar även presentpapper o liknande och återanvänder. Tycker det är asbra att inte behöva köpa nya grejer så ofta.

3 gillningar

Brödpåsar är perfekta. Använder också det som ”soppåsar” istället för att köpa en rulle med påsar. Ett annat tips är att inte slänga kuvert från räkningar, utan klippa isär dem och använda som anteckningspapper…

Andra snåltips är att undvika att köpa för mycket kläder. Vissa plagg går att få gratis från föreningar/företag om man frågar snällt och visar att man gärna bär plagget synligt. Profilprodukter överlag är väldigt bra och innebär att man kan spara pengar samtidigt som företaget eller föreningen får en möjlighet att synas lite extra - winwin. Givetvis ska det vara från företag/föreningar som man gillar.

Fördelen med detta sätt att snåla är att även miljön gynnas. Även om miljön kanske inte behöver vara överordnat allt, så känns det alltid extra bra om en insats minskar klimatavtrycket.

2 gillningar

Det är inte alla som har koll på det.

Det var inte just återvändning av brödpåsar som var grejen men att skölja ur påsarna är lite…

När jag var liten sparade vi och återanvände julklappspapper. Lite för att spara men mest för att det var roligare med många olika papper och då var det bra med sparade papper.

Använda sig av reklamation på mataffärer.

Handlar på ICA och säkert en gång varje månad en vara är dålig trots att BF inte gått ut. ICA har en reklamationstjämst på nätet där man fyller i streckkod, butik etc.

Har gjort det iaf fem ggr och alla gånger har jag fått 50kr i bonus även om jag angivit att varan kostat 20. Men även om jag ”bara” får tillbaka 20 är det 20kr för några minuters jobb.

15 gillningar

Det där var ett bra tips. Jag har muntligen fått höra att COOP har en liknande princip. Att kunna anmäla på nätet är dock enklare och mer tillgängligt.

2 gillningar

Choklad för halva priset

Är du sötsugen och vill köpa en Japp, Kitkat, Lion liknande choklad.
De brukar kosta runt 10—15 kronor styck och väger 45 gram. Alltså runt 20-30 kronor för ett hekto.

Köp istället deras miniversioner i lösgodiset som brukar kosta 8 - 10 kronor hektot.

Halva priset för samma choklad direkt, utan ansträngning !

Nu känner jag mig så snål som delar med mig av detta att jag också får säga att det allra mest prisvärda är att lägga sådär 4, 5,6,7000 på ett par randsydda kvalitetsskor eller motsvarande på kavajer med italiensk väv. Det är en dyr initialkostnad per vara men i utbyte får du skor och kläder som du kan bära i ett decennium eller mer om du sköter dem rätt.

7 gillningar

Det här är ju visserligen något OT, men ni som har möjlighet att frysa in stora mängder mat (apropå egenjagat kött, egenbakat bröd e.tc.), när tror ni egentligen man tjänar på att införskaffa en extra frysbox till hemmet? Mellan tummen och lilltån sådär.

Går säkert att räkna ganska exakt på detta men det är ju inte lika roligt.

1 gillning

Bra fråga!

Gissningsvis fryser vi in en fisk/lax/kycklingsförpacking per vecka som varit på rabatterat pris. Besparingen på dessa ligger på i genomsnitt 30kr. Dvs ca 1500 per år. Frysen köpte vi begagnad för 500kr och gissar elen kostar ett par hundra. Men när barnen växer och mer mat går åt lär det bli fler inköp och då även en större besparing.

2 gillningar

Personligen tycker jag brödbak är mer bevär än vad det är värt. Brödet blir gammalt/hårt med tiden och massa stök under bakningen. Kan förstå om det gäller en stor familj dock, då kan man säkert spara en hel del på bakningen.

2 gillningar

Ni som förespråkar eget brödbak. Är det någon som har räknat på hur mycket man egentligen sparar? :thinking: antar att det beror på vilket bröd man annars hade köpt och vilket bröd man bakar i och för sig, men jag har svårt att tänka att det blir några större besparingar sett till tiden man lägger ner…?

8 gillningar

Precis. Det finns en massa andra exempel på prylaktiviteter som också stjäl pengar, tid och energi. Krogbesök, fiske, inredning, kläder, odling, styling av fordon, tv- och datorspel, tobak, djur, idrott. Det finns en uppsjö saker där man kan göra klipp på enskilda prylar men där aktiviteten som helhet stjäl väldigt stor del av ens budget, tid och energi.

Snåltipet är att överge sådana aktiviteter. Då kan man skippa rean och prisjakt.se m.m. Slå igen plånboken helt istället för att sila mygg och svälja kameler.

1 gillning

Tur att vissa har intresse för jakt för annars hade bestånden varit utom kontroll och vi hade haft betydligt fler viltolyckor. Hållbart dessutom jämfört med att köpa kött i disken på ICA.

Beroende på hur känslig man är i baken så kan man spara pengar på att köpa stora balar med toapapper. Finns dock en gräns där toapappret är mer likt sandpapper. Att köpa 8 rullar lambi toapapper är inte det mest ekonomiska beslutet.

Jag hade tänkt räkna men kom aldrig till skott riktigt.

Men bakar jag limpor så är råvarukostnaden för ungefär 3kg bröd runt 30kr.

Arbetsinsatsen går under hobby och nöje, betydligt roligare än att gå till affären och köpa nåt halvtråkigt bröd.

4 gillningar

Om du ska baka bröd för att spara pengar och även ta hänsyn till tid så behöver du en bakmaskin. Jag har en själv och den fungerar bra. Dock har de medföljande recepten (de jag provat) varit lite sådär. Hos vänner utomlands (som kan det där) har jag dock noterat att det går att göra riktigt gott bröd.

1 gillning

Skiva och frysa in direkt fungerar bra tycker jag.

Som nämnt ovan så får man nog räkna med minst 10 kr/kg om man bakar själv. Så ungefär en fjärdedel jämfört med paketerade bröd i matbutikerna.

Jag vill minnas att mjöl var mycket dyrare för 1-2 år sedan, nu ligger det på 15 kr/kg, har för mig det var uppe på 20 eller 25 kr per kilo, men jag kanske minns fel.

Det finns metoder som kräver väldigt lite eller ingen knådning, men klart bakmaskin är bra att ha om man tänker baka ofta.

2 gillningar