Produkter som kan generera besparingar - tips?

I en aktuell tråd tas maskindiskmedel i pulverform upp. Detta är betydligt billigare än de tärningar som dominerar i den fysiska handeln.

I en äldre tråd nämns vanliga rakhyvlar med utbytbara rakblad som fullgott alternativ till plastiga hyvlar med konstiga fästsystem, snajdig design, flashigt namn på engelska, mycket reklam och groteskt högt pris.

I den här tråden tänkte jag att vi kan tipsa varandra om andra liknande möjligheter att välja billigare varianter, blanda själv eller på andra sätt få till ersättningar för onödigt dyra märkesvaror. Fokus är här främst att sänka priset rejält. Att ”hemlagade” varor kan vara godare/bättre på andra sätt är rimligt men en annan fråga.

Några fler exempel:

1. Använd strösocker istället för sockerbitar.
  2. Använd utspädd ättiksprit i sprayflaska som rengöringsmedel i badrum.
  3. Blanda egen kylvätska till bilen istället för att köpa färdig.

Verkligen högt och lågt :stuck_out_tongue:

Istället för att köpa engångskassar på affären använder man tygkassar vid småhandling och blå IKEA-kassar av större modell vid storhandling.

Något som gemene man förbrukar mer av är spolarvätska. Att köpa färdigblandad är för mig helt galet. Under frostfria säsongen finns det tabletter man löser upp i en dunk/flaska vatten och sedan fyller på med.

Även helt vanligt diskmedel och vatten fungerar utmärkt på sommarhalvåret.

1 gillning

Att använda en hård tvål istället för flytande sparar pengar. Dels är den hårda tvålen drygare dels är den billigare i inköp. En bra modell är också att använda hård tvål som duschtvål istället för duschkräm. Eftersom gäster möjligen kan föredra flytande tvål är det mest ”korrekta” att ha båda varianterna hemma.

Att ha utspätt diskmedel antingen i en sprutflaska eller i en särskild plastkomponenter istället för att hälla direkt ur flaskan sparar mycket.

1 gillning

finns hård diskmedel också :slight_smile: Vi har denna (tysk Amazon-länk).
https://amzn.to/3LIWojC
finner det grymt bekvämt att kunna dippa diskborsten i något för en snabb disk. Rekommenderar :+1:

Större diskar kör jag fortfarande med flytande YES-flaska som typ aldrig tar slut.

Är detta ekonomiskt? Jag känner igen fenomenet men har varken funderat över, eller hört något om, ifall det skulle vara ekonomiskt smart.

hmm kanske inte denna då den kostar 27€, men finns andra som inte är litet företag 100% Vegan, Palm Oil-Free, Biodegradable osvosv.

“replaces on average 5 to 6 bottles of liquid detergent”

Säg 35kr/YES-förpackning
6*35kr= 210kr

Denna däremot https://amzn.to/3rv9muD för 5€, ska motsvara 2 förpackningar. 2*35=70>5€ → Ekonomiskt.

Sous vide, man behöver inte köpa de finaste köttbitarna för att få riktigt bra och mört kött. Finns många kroner att spara där. Däremot kostar de ju en del också, även om instegsvarianten kanske börjar på 6-700ish kronor.
Samma argument kan man nog göra för vakuumförpackare. Maten håller markant längre om man vaccar. Mindre matspill.

2 gillningar

Lära sig använda gjutjärn och rostfritt stål i köket, istället för moderna stekpannor som behöver bytas ut efter 1-2 år. Gjutjärn är dessutom bland den billigaste köksutrustningen (sålänge den inte är belagd). Med ett gjutjärn kommer du eller dina barnbarn aldrig behöva köpa en ny stekpanna igen

3 gillningar

Saker som tvättas ofta, typ lakan, handdukar mm:

Välj helvitt som går att tvätta med vittvättmedel - håller sig fina otroligt mycket längre så betydligt mindre behov av att köpa nytt!

Hudvård:

mandelolja och sheabutter är bättre än de flesta dyra produkter. Kan ev kompletteras med Niveas handkräm.

Håller helt med. Har själv en rostfri stekpanna. Kommer aldrig behöva köpa någon mer. Dessutom tål den metallredskap, diskmaskin och att va i ugnen, och man slipper få i sig rester av nonstickbeläggningen. Lite dyrare än en gjutjärn. Men inte mer än säg 2 teflonpannor extra vilket jag absolut tycker det är värt.

Läsplatta!

Man behöver knappt köpa en bok till i sitt liv. Ta för vana att skaffa lånekort när du besöker en ny ort. Efter det tag har du tillgång till ett nära nog oändligt urval av litteratur. Jag läser 1-2 böcker i veckan. Med en läsplatta är dessutom läsningen behaglig för ögonen. Ingen led-panel, om man inte vill.

1 gillning
  • Istället för de där disktrasorna på matbutiken så återanvändbara trasor som man kan tvätta i tvättmaskinen. Vi har inte köpt disktrasor på flera år.

• Göra egen sportdryck med fruktsocker, vatten och limejuice istället för att köpa powerade eller dylikt. Fungerar som vätskeersättning också om man häller i 1 kryddmått salt.

Man kan tvätta Wettextrasor också.

Min mor brukar koka dem på spisen. Men med dagens elpriser vettifan om det är värt det. :rofl:

Minuspris i helgen. Läge att passa på.

Vi kör med bommulstrasor. Slängs ned i vår sanitärtvätt 60° och fungerar prima därefter.

Menskopp om man har mens :crazy_face: Priset av en menskopp som håller i 10 år kostar lika mycket som ett års förbrukning av bindor/tamponger.

3 gillningar

Bide, ska spara en hel del dassapapper.

“ringbrynja” för att diska. Har inte använt stålull en endaste gång sedan inköp. Kanske inte fungerar till fiskekniven, men för allting som heter gjutjärn eller rostfritt är den guld.