Saker som är lönsamma att göra själv

Jag noterar att en del grejer är väldigt lönsamma att göra själv. Ett exempel är att koka baljväxter (kikärter, kidneybönor etc.) och frysa in. Det sparar kanske inga enorma belopp men det är ändå ekonomiskt vettigt.

Jag noterar att det finns ”recept” för att göra sin egen deodorant och även refillburkar som man kan handla. Har någon erfarenhet av detta?

Finns det några andra no-brainers när det gäller DIY-saker som man borde prova?

2 gillningar

Ja köper svarta bönor för 11:90 paketet(en portion)

Jag tror det är värt besväret med att slippa koka bönor själv och frysa in och ha sig.

Jag har dock ingen stor frys så hade jag det så möjligtvis. :blush:

Klippa håret själv med trimmer. Fast då har man en och samma frisyr konstant. :thinking:

6 gillningar

Grava laxen själv. Gillar man lax finns det stora pengar att spara.

2 gillningar

Det är vettigt. Började med det i lumpen (för rejält länge sedan) och har inte besökt någon frisör mer. Dock kan ens hårtyp påverka hur bra det blir.

1 gillning

Allt som inkluderar att betala för arbetskraft i Sverige som städa hemma, klippa sig själv, hantverksjobb.

4 gillningar

Laga bil och renovera hus själv. T ex kollade jag på att måla om huset. Detta kostade ca 30 000kr så jag gjorde det själv en vecka på semestern istället. Samma sak med vindskivorna. Behövde byta en och hantverkare tog 10 000kr. La några timmar på research och inköp för 500kr. Bytet var mycket enkelt och snabbt om man bortser från torktiden på färgen. Dessutom grundade jag och målade 3 gånger vilket grannens hantverkare ej gjorde. Vi får se vilken som håller längst. Bilar ska vi inte ens tala om! Dock är nyare knepigare.

2 gillningar
  • Enklare service/reparationer på maskiner och fordon - Det går att googla sig till det mesta på en kvart och det finns nästan alltid en film på youtube som visar hur man ska göra om man är osäker.

• Hantverk på egna fastigheten - Det går att lära sig det mesta. I början hade jag mycket hjälp av min pappa och svärfar. De gånger jag lejt in hantverkare så har jag gjort det med timdebitering och sett till att vara hemma så jag kunnat hjälpa till och ställa dumma frågor.
    Har ännu inte upplevt att någon upplevt mig som störande. De flesta verkar bli glada och känna uppskattning av att man ställer frågor och är intresserad av deras kunskaper. Jag ser det lite som att hyra in en privatlärare :smiley:

• Odla perenna grönsaker/frukter som inte kräver mycket arbete - Detta blir lite vad man gör det till, men sparris är ett bra exempel:
    Ganska dyrt i affären, men superenkelt att odla. Har man väl satt ner några sparriskronor i marken så kommer de år efter år och ger ganska mycket skörd. Dock får man vänta ett par år innan man kan börja skörda ordentligt.

2 gillningar

Hade vi inte den här diskussionen för typ ett halvår sen?

4 gillningar

Ok, var över ett år sen :slight_smile:

2 gillningar

Det var egentligen där här med deodorant som var grundidén nu. Det vore bra att förstå om det är ekonomiskt vettigt att göra själv.

Det är nog mer en fråga om hur mycket man behöver, hur mycket man använder eller om man exempelvis har allergier som påverkar.

Den mängd deo och den sorts jag använder skulle inte få mig att stå och pyssla med det själv.

1 gillning

Som det ”marknadsförs” handlar det om att värna miljön. Vanlig deo innehåller aluminiumsalter (tror jag det är) som är skadligt för fiskar. Jag tycker iofs att det är positivt att vara miljövänlig men ska jag göra saker själv (oavsett vad det är) vill jag helst även kunna halvera kostnaden för detta.

Sätta ihop en egen portfölj indexfonder.

1 gillning

Hur lång tid tar det att göra ett kok deodorant?

Kan man köpa ingredienser i såna mängder att det går jämt upp utan spill?

Behöver man köpa nån utrustning eller förvaringskärl?

Fungerar hemgjord deo lika bra eller kommer man behöva använda mer?

Om man kan göra deo utan aluminiumsalter, kan man då inte köpa deo utan aluminiumsalter?

Blir hemmagjord deo dålig med tiden eller kan man göra en livsförbrukning på en gång?

Hur mycket beräknar du att spara på att göra egen deodorant?

Jag tror inte det går att spara pengar på tillverkning av saker som kommer från en modern fabrik.

Laga mat kan man spara pengar på, men bara om alternativet är att äta all mat på restaurang.

Men det går att spara stora pengar på att göra saker som man annars betalar någon annans arbetstid för. Laga bilen, reparera kläder, lägga golv, kitta fönster, fälla träd, uppgradera datorn, laga spisen, byta värmepump osv.

3 gillningar

Jag har ingen koll på detta. Tidsfrågan bryr jag mig inte om. Det är det rent ekonomiska kring ingredienser och ”om det funkar” som är frågan.

Jag hade en period då jag hakade på ”no poo”-eran och skulle köra giftfritt och grejer. Så jag gjorde egen deodorant av kokosolja, bikarbonat och någon dropp eterisk olja. Funkade finfint att stryka på.

Gick sen över till vanlig deo pga orkade inte vara ”duktig” längre och det funkade ju det med.

Mitt go to för att hålla nere hushållsekonomin är BAKA BRÖD.
Jag kommer inte gå in i debatt vad kostnad blir om man jämför köpesbröd vs. tid, elförbrukning.
Framförallt tiden är rätt dyrbar men jag har hittat ett recept där jag får två stora lantbröd som alla älskar på ca en timme.

MEN: Vinsten att baka bröd i en brödälskande, stor familj är att det minskar antalet besök i affären vilket sparar oss pengar och ger tid till bakandet. Vi bor 7 km från närmsta affär och det åker så lätt ner något när man är där att effekten av brödbak blir en rätt rejäl sänkning på matkontot.

3 gillningar

Jag har testat denna: Gör din egen deodorant - Naturskyddsföreningen
Men utan att smälta och hålla på, bara blandar 1 del av varje i en liten burk. Jag gör det inte av ekonomiska skäl så jag har inte räknat på om det går runt (men gissar att det gör det, det känns drygt). Däremot kan det inte vara stora slantar man tjänar, om det ens går plus.

Fungerar det? Jag kan ju bara svara för mig själv och min kropp, men ja, det funkar hyffsat. Jag tycker det tar hand om dålig lukt bra. (Gillar man inte kokos-lukt finns det kokosolja som de tagit bort kokoslukten ifrån). Sport går bra. Däremot under lite stress så klarar det inte att hålla torrt utan blir fukt/fett-ringar under armhålorna. Vissa t-shirts verkar klara det bättre än andra, men har inte gjort nån vetenskaplig studie. Utsätts burken för värme smälter innehållet och skiktar sig, då måste man röra om igen.

Det kostar inte mycket att testa. Det är lite kul. Funkar det så funkar det :slight_smile:

1 gillning

Baka bröd är bra. Bakmaskin är vettigt. Dock behöver man bra recept. Vet inte riktigt var man får tag på sådana.

1 gillning

En bok om bröd. Typ alla recept funkar. Brödbak är en sån grej där det bästa är att sätta igång så lär man sig längs vägen. Rekommenderar att baka med jäst och specialvetemjöl om man precis börjar och vill få ett bra resultat. Jag räknar med att ha nått break even på bakmaskinen efter 200 brödlimpor. Lägg till tio till för brödboken.

Deodorant utan aluminium hade jag inte ens använt om jag fick betalt för det. Det är aluminiumsaltet som gör det till en antiperspirant. Utan det är det bara en parfym. Som att gömma äcklig lukt genom att tillsätta mer lukt. Urk. Då sparar du mer på att bara tvätta dig under armarna och strunta i deo.

1 gillning