Att spara pengar genom att göra själv istället för att köpa färdigt

En hel del grejer blir bättre och/eller billigare att laga eller blanda ihop själv jämfört med att köpa färdig dito. Samtidigt är ”det ekonomiska” kring detta inte alltid så tydligt. Jag tänkte att vi här kunde tipsa om (eller fråga om) saker man kan göra själv och huruvida det är ekonomiskt att göra det. Att basera det ekonomiska på ”gratis äpplen i trädgården” eller liknande är inte huvudfokus.

Jag brukar själv göra storkok med kikärter och kidneybönor. Jag har alltså alltid en burk av varje i frysen.

Jag funderar över om müsli kunde vara vettig att göra själv. Gissningsvis skulle det, för att vara vettigt, förutsätta ett ekonomiskt recept.

1 gillning

Smaksatt vatten. Dock slarvar jag alldeles för mycket speciellt på sommarhalvåret.

Det blir jättegott. Men är lite jobb med, men med intresse för matlagning osv går det ganska bra.
Frugan exprementerade en hel del med det för några år sedan.
Torkade i ugnen osv.

Jag kör snabbversionen: Köper 1kg Eldorado “tråk-müsli” (mest gryn, lite torkad frukt) och 1kg Eldorado “Crunchy” müsli (sötare, tänk Start müsli) på Willys, och blandar dem i lämplig proportion i en stor bunke. Som jag sen tar av till frukost :slight_smile:

Det blir jättebra müsli för ett kilopris som är ca hälften av att köpa “färdigblandad” müsli, och det tar inte många sekunder att preparera

6 gillningar

Vi gör eget “bregott”. 250g smör (på extrapris, ca 19.50:-), 1.5dl rapsolja (4kr), en dl vatten samt ett stänk salt. En skvätt olivolja i är smakförhöjande också. Ger ca 500g “bregott” för ett ringa antal slantar :slight_smile:

4 gillningar

Har du jämfört pris mot alla dessa Bregott-kopior (mer eller mindre identiska) också? Det känns lite missvisande att jämföra priset med ett överprissatt varumärke när det finns så många identiska produkter som är billigare.

Vi har provat att göra egen granola, vi gillar det bättre än müsli. Det blir inte billigare om man vill ha goda nötter, frön och torkad frukt i. Vill man prova är dock ett tips att köpa nötter i lösvikt från naturgodiset snarare än färdiga påsar, det är billigare.

Det man möjligen skulle kunna göra av ekonomiska skäl är att göra om torr färdig müsli till granola. Har inte räknat på det men granola är ju dyrare än müsli och det man använder för att få till crunchet är billiga ingredienser som vatten, sirap och kanel. Det blir alltså sannolikt billigare än att köpa müsliingredienser själv.

Sen kan ju egna blandningar vara godare, men då faller projektet mer under hobby än ekonomi.:blush:

Har sparat in en del sen jag började baka eget surdegsbröd. Bakar ett rejält gäng frallor och fryser direkt. Köpa motsvarande kvalitet skulle kosta betydligt mer.

2 gillningar

Att baka eget bröd är klart vettigt. Man kan göra fusk-surdeg med jäst också. Det blir enklare och snabbare då. Bakmaskin är en underskattad pryl. Jag har inte lyckats få till något riktigt bra recept själv men jag har provat bröd som mer kunniga personer gjort i bakmaskin och det blev riktigt bra.

Framförallt känns det missvisande att jämföra ett fantastiskt gott, hemmavispat och fräscht bredbart smör med ett butiksförpackat.
Vill man bara komma lite billigare undan finns ju alternativ, typ Gårdsgoda. Vill man äta skit kan man ju alltid välja margarin.

2 gillningar

Jo, Gårdsgoda är ju en av Bregott-kopiorna.

Jag förstår att man kan få personlig touch, fin smaksättning osv. på alla möjliga saker genom att göra dem själv men fokus i den här tråden är strikt ekonomisk. Jag vill att man ska kunna “tjäna pengar” på att göra saker själv. Man borde kanske kunna räkna med en nettobesparing på 30% iallafall för att det ska vara relevant att göra något själv. Eventuell bättre kvalitet på slutprodukten är mer en bonus.

1 gillning

I så fall bör ju även smöret vara hemmagjort. Det är inte svårt, däremot blir det inte alltid billigare om man inte kommer över nedsatt grädde.

När vi ändå djupdyker i ämnet Bregott, har inte konsistensen blivit slipprigare senaste året? Det typ rinner av smörkniven… Mer olja?

Gravad lax. Superenkelt och billigt att göra själv, särskilt om man passar på när det är bra erbjudande på lax. Svindyrt att köpa färdigt. Går utmärkt att frysa.

Jag brukar köpa en hel laxsida och dela i tre delar: översta biten frysar jag in i tärningar för framtida fiskgrytor, mittenbiten gravar jag och stjärten kör jag i ugnen och äter till middag. Lagom mycket för 4 pers.

9 gillningar

Om man har ett välbetalt och kanske ansträngande arbete lönar det sig att fokusera på det och köpa in tjänster och produkter som underlättar livet.

När man blir pensionär har man andra prioriteringar och då kan det vara bättre att gå runt och samla pantburkar - man får motion och frisk luft samtidigt som tjänar en skattefri slant.

Men att vara attraktiv på arbetsmarknaden genom att använda fritiden till att förkovra sig är nog mer lönsamt än att göra eget äpplemos.

Fast gillar man att sylta och göra saft är det en helt annan sak …

5 gillningar

Oh, detta ämnet har jag några tips på. Pris från min närmaste matbutik; anta inköp av billigaste alternativ av produkt.

Smaksatt kvarg

Tränar du? Bantar du? Ogillar du den neutrala kvargen så att du betalar hellre kronor extra för att få din kvarg smaksatt?

Ordinarie Jmf-pris: 34,90 – 45,80 kr/kg
Hemgjort Jmf-pris: 25,30 kr/kg

Hur du gör själv

Blanda 3 msk Zeroh/Fun Light med ett halv kilos paket av Eldorados neutrala kvarg, förfärlig i sig själv men krämig och utmärkt när det blandas med saft. Så här gjorde alla kroppsbyggare innan det såldes smaksatt kvarg i butik. Och så gör fortfarande jag som tänker på plånboken.

Havredryck

Inget jag dricker själv, men kan inte förstå varför man skulle betala för det färdiga i butik.

Ordinarie Jmf-pris: 14,90 – 19,90 kr/l
Hemgjort Jmf-pris: 1,70 kr/l

Du läste det rätt, en krona och sjuttio öre för en hel liter. Känner du dig inte löjlig som betalat för en så skyhög vinstmarginal åt dessa giriga företag? Recept.

Ayran - Turkisk yoghurtdryck

Ordinarie Jmf-pris: 17,90 kr/l
Hemgjort Jmf-pris: 9 – 10 kr/l

Hur du gör själv

Blanda yoghurt med kallt vatten, ev. smaksätt med mynta, tillsätt 1% salt i vikt, eller efter smak.

Kebabsås

Ordinarie Jmf-pris: 90,00 – 107,60 kr/l
Hemgjort Jmf-pris: 49,00 kr/l
Och ännu billigare om du gör din egen majonnäs.

Andra saker

Bönor i burk är extremt dyrt jämfört med att bötlägga och koka själv, plus att det blir mycket bättre textur samt du kan smaksätta vattnet som du själv vill. Salt, lagerblad, pepparkorn, o.s.v. Det blir helt enkelt mycket bättre.

Var alltid skeptisk till halvfabrikat, inte bara för din hälsa utan även för din plånbok. Det är ofta en extremt mycket högre vinstmarginal på detta sortiment.

Skulle vara kul om jag får lära mig något från någon av er också! Skriv på om era tips och hur ni sparar pengar.

7 gillningar

Håller personligen till viss del med dig. Men vissa saker är skamligt hög vinstmarginal på — och ur principsak skulle jag aldrig i vardagen betala för det.

Lägg på att du får äta mer hälsosamt och göra det godare när du gjort det själv. Se mitt exempel på kvarg ovan till exempel. Det tar 10 sekunder att blanda själv och du kan blanda så många fler smaker.

2 gillningar

Har sett att (ordinarie) pris på dem är en rejäl bit högre. 75-95kr kilot ca. Nu jämförs det med mitt inköpa av (riktigt) smör på tillbud så mer rättvist vore att jämföra det hemmagjorda med t.ex “gårdsgoda” på kampanj. Oavsett är detta billigare, men om det är värt det lämnar jag för var och en att avgöra

1 gillning

Gör så mycket som möjligt själv. Köpte 25 kg sättpotatis för 300 kr förra våren. Skörden räckte ett helt år till vår familj på 4 personer och till sättor i år. Bakar en hel del bröd. Passade på igår att baka 6 limpor och 6 vetelängder medans det är oktobers elpris som gäller. Min gissning är att november blir dyrare. Lagar kläder och stoppar strumpor. Hugger vår egna ved. Mycket jobb med veden men med förra vinterns elpris så känns det helt ok att värma huset med ved till 100% trots att man blivit idiotförklarad de senaste 20 åren.

2 gillningar

Du bör nog kolla din kyl.

Det är nog ingen som tvivlar på att det kan vara ekonomiskt att värma med ved. Däremot är det knappast smidigt, och beroende på hur och var man eldar är det ju ibland tveksamt hur hälsosamt det är. Hade en släkting som investerade stora pengar i radonsanering hemma men envisades med att elda i braskamin fem månader om året, något som är betydligt farligare än lite radon…