Oh, detta ämnet har jag några tips på. Pris från min närmaste matbutik; anta inköp av billigaste alternativ av produkt.
Smaksatt kvarg
Tränar du? Bantar du? Ogillar du den neutrala kvargen så att du betalar hellre kronor extra för att få din kvarg smaksatt?
Ordinarie Jmf-pris: 34,90 – 45,80 kr/kg
Hemgjort Jmf-pris: 25,30 kr/kg
Hur du gör själv
Blanda 3 msk Zeroh/Fun Light med ett halv kilos paket av Eldorados neutrala kvarg, förfärlig i sig själv men krämig och utmärkt när det blandas med saft. Så här gjorde alla kroppsbyggare innan det såldes smaksatt kvarg i butik. Och så gör fortfarande jag som tänker på plånboken.
Inget jag dricker själv, men kan inte förstå varför man skulle betala för det färdiga i butik.
Ordinarie Jmf-pris: 14,90 – 19,90 kr/l
Hemgjort Jmf-pris: 1,70 kr/l
Du läste det rätt, en krona och sjuttio öre för en hel liter. Känner du dig inte löjlig som betalat för en så skyhög vinstmarginal åt dessa giriga företag? Recept.
Ayran - Turkisk yoghurtdryck
Ordinarie Jmf-pris: 17,90 kr/l
Hemgjort Jmf-pris: 9 – 10 kr/l
Hur du gör själv
Blanda yoghurt med kallt vatten, ev. smaksätt med mynta, tillsätt 1% salt i vikt, eller efter smak.
Ordinarie Jmf-pris: 90,00 – 107,60 kr/l
Hemgjort Jmf-pris: 49,00 kr/l
Och ännu billigare om du gör din egen majonnäs.
Andra saker
Bönor i burk är extremt dyrt jämfört med att bötlägga och koka själv, plus att det blir mycket bättre textur samt du kan smaksätta vattnet som du själv vill. Salt, lagerblad, pepparkorn, o.s.v. Det blir helt enkelt mycket bättre.
Var alltid skeptisk till halvfabrikat, inte bara för din hälsa utan även för din plånbok. Det är ofta en extremt mycket högre vinstmarginal på detta sortiment.
Skulle vara kul om jag får lära mig något från någon av er också! Skriv på om era tips och hur ni sparar pengar.