Byta vitvaror när de går sönder - eller tidigare?

Hur resonerar ni kring vitvaror? Väntar ni med att byta tvättmaskin, frys, spis eller till och med värmepump tills den gamla lägger av eller byter ni innan?

Å ena sidan är det förstås både ekonomiskt slöseri och resursslöseri att slänga ut en fungerande säg 10 år gammal frys som kanske håller 7 år till, å andra sidan är det jäkligt tråkigt att komma hem från semestern till en frys som lagt av och all mat är förstörd, eller om spisen lägger av dagen innan julafton.

Jag gillar dessutom att läsa på om vilken produkt och funktioner jag vill ha och handla när det är ett bra pris - den aspekten blir ju omöjlig om man vill köpa spis 23/12 och ha den levererad och installerad samma dag…

1 gillning

Jag byter aldrig i förtid. Livet är fullt av risker. Att vitvarorna slutar fungera tillhör inte de stora riskerna.

22 gillningar

Det finns ju en principiell charm i att nöta på grejer tills de havererar. Å andra sidan kan det bli riktigt riktigt jobbigt med vissa typer av haveri.
Jag byter hellre diskmaskin något år för tidigt än chansa på att den inte ska läcka. Har den väl börjat strula eller larma för läckage så ger jag den en halvtimmes googling och kärlek, har jag inte lyckats lösa problemet då så är det skroten som gäller.
Torktumlare å andra sidan klarar man sig utan ett tag och så länge den inte börjar brinna är det rätt lugnt.
Sist men inte minst finns det en poäng i att ta god tid på sig och leta erbjudanden när man investerar i lite dyrare kapitalvaror. Bättre köpa ny kyl på 25% rea nåt år för tidigt, än att invänta crash, panik och tvingas handla till fullpris.

6 gillningar

Skulle aldrig få för mig att byta innan. Skulle vara om man ändå skacrenovera köket och byter storlek eller liknande.

Däremot kan man ju ändå kika runt lite. Typ som att ett vakuumbrytande handtag nog inte är så dumt…:grinning:

3 gillningar

Jo, men går att resonera tvärtom också: Livet kommer vara fullt av trista missöden som tar energi - oavsett om det är en bruten arm, en skada på en hyrbil eller en läckande diskmaskin. Att då kunna halvera antalet missöden som beror på krånglande vitvaror kanske är värt det?

1 gillning

När de går sönder.

Har frysbox så går frysen sönder så kan jag flytta mellan frys/frysbox beroende på vad som gått sönder. Kylvaror går att förvara utomhus rätt stor del av året i detta land så bara egentligen ett problem på sommaren. Spis, Ugn, Mikro samma sak det går att tillaga/värma mat i någon av dom så inte heller någon panik om någon går sönder. Diskmaskin har jag läckagevakt och man handdiska några dagar. Tvättmaskin/Torktumlare använder vi flitigt.

Men rent krasst det finns välfyllda lager av denna typ av vitvaror överallt både lokala butiker och webhandlare och man klarar sig onekligen bra en period utan allt ovanstående. Även om man får bra erbjudande om man köper tidigare så uppvägs det av produktutvecklingen, håller nuvarande vitvara två år till så får jag en bättre produkt när jag väl köper en ny om jag inväntar den tidpunkten jämfört med att köpa ett par år tidigare.

Värmesystem är värre om det går sönder mitt i vintern, vilket det har en tendens att göra (arbetar som hårdast), bästa där är egentligen se till att man har redundans, d.v.s. något annat att värma upp med när ordinarie är paj t.ex. kamin men med just nu väldigt långa leveranstider så är det trots allt den produkt jag byter när de uppnått viss ålder och börjar krångla snarare än när de gett upp helt då värme/varmvatten är det som är jobbigast att vara utan.

1 gillning

När dem går sönder. Å andra sidan är vi 2 st vuxna och bjuder inte hem några över jul.

Flyttade till min första ägda bostad för 14 år sedan och enda som jag behövt köpa nytt under de åren är en bergvärmepump som gick sönder mitt i vintern efter 17 år, men vi hade hyfsat med värme med direktverkande el. Å andra sidan har jag även flyttat under dessa år och tvingat min blivande sambo att köpa kyl och frys innan jag flyttade in i hans hus. En pelare och kylen var 14 grader.

1 gillning

Beror på vilken teknisk utrustning det är och hur viktigt det är att det har kvar sin funktion.

Grejer jag kan överleva utan som diskmaskin, ugn, fläktkåpa etc kan gott bytas när det väl havererat. Men jag räknar ändå med en teknisk livslängd och ser till att budgetera att byta den vid X antal år även om den håller.

För mer kritiska grejer som värmepump, taket och dylikt så byter jag ut det vid teknisk livslängd även om det fortfarande fungerar. Detta eftersom det oftast är mer kostsamma investeringar med längre ledtider och stor nedsida om det plötsligt havererar. Därmed blir det oftast en merkostnad att invänta haveri i slutändan, även om man får ett par “extra år”

1 gillning

Just byte av vitvaror är sannolikt ett beteende som kommer förändras kraftigt pga. den nuvarande ekonomiska situationen.

Pre-Ukraina påstods det att den genomsnittliga överlevnadstiden för ”det gamla köket” i en nyköpt bostad var sex veckor, helt oavsett skick. Med dagens räntor kommer köksrenoveringar med tillhörande vitvarubyte sannolikt bli betydligt mer sällsynt, till Nobia och Elux stora irritation.

3 gillningar

Jag har aldrig tänkt på att byta något innan det går sönder förutom saker som innebär en stor risk att inte göra det och konsekvenserna kan bli dramatiska. T.ex taket, värmesystem, brandsläckare…men mer än detta kan jag inte komma på.

Att spisen går sönder dagen innan julafton,tjaa, blir nog en minne för livet och vi får äta frystorkat och skratta åt det.

Det var en underlig fråga. Den förutsätter att:

• Att det går att bestämma ett slutdatum när fungerande utrustning ska bytas ut
  • Nya vitvaror håller bättre än de vitvaror som bevisligen hållt bra ända fram till nu
  • Att risken för haveri, ex. vattenläcka, inte ökar när vatten och avlopp ska kopplas in på nytt

Skaffa en vattenfelsbrytare om du ororar dig för vattenskador, eller gör det oavsett.

4 gillningar

Tycker frågan är rimlig. När det gäller t.ex. mobiltelefoner eller skor är min uppfattning att de flesta köper nya innan den gamla telefonen är helt obrukbar eller skorna helt oanvändbara.

Att det pågår en teknikutveckling är ju också en realitet, tex skaffa induktionsspis, självavfrostande frys eller självdoserande tvättmaskin är väl lika legitimt som att vilja byta från iPhone 8 till iPhone 12?

1 gillning

Ok. Det var inte de anledningarna du nämnde i trådstarten.

Ny teknik och nya funktioner kan ju vara ett skäl.

Har köpt vitvaror för två kök för inte för länge sen och kan konstatera att de tekniska framstegen inte är alltför stora.
Induktion är en självklarhet. Det är värt ett byte om man har pengarna (och amperen).
Pyrolysrengöring är ett skämt i min mening.
Uppkopplad diskmaskin totalt meningslöst.
Nyare kyl och frys har betydligt mindre inre volym än äldre pga av energiklass inga krav.
Tvättmaskiner har blivit tystare och lite rymligare men annars samma (har inte testat självdosering och är inte mitt specialområde ska tilläggas)

Brukar vara den som använder saker tills de går sönder men bytte faktiskt kyl o frys i förväg då de dels inte passade in i köket men den stora anledningen var ett tjutande lågfrekvent ljud samt att jag misstänkte att de drog mycket el. Ångrar inte det en sekund. Snyggare o nästan helt tysta. Vet inte exakt hur mycket el de sparar men skulle tippa på att de nya drar 30% av de gamla vilket med 2kr/kwh faktiskt blir lite pengar på sikt också. Tvättmaskin o diskmaskin är också äldre men där är det endast ljudnivån som jag önskar lägre. Elförbrukning är säkert lite lägre också men svårare att räkna hem…

1 gillning

Jag skulle inte drömma om att byta normala vitvaror i förtid. Det som går sönder kan ersättas fort. Själv har jag bytt kyl två gånger och diskmaskin en. Det är inget som tar lång tid. Värmepump är ju jobbigare, men jag har ett gäng element kvar, så jag hade nog väntat in den också, förutsatt att den inte tappar effekt och börjar konstra förstås.

Sedan har jag iofs båda mina föräldrar på orten, så kniper det kan jag både tvätta, laga mat eller t o m bo där en stund, om det blir kris.

Gör de så’nt? :sweat_smile: Min från 1993 läckte lite och indikerade detta på “skvallret”. Jag tätade en sladdspricka med våtrumssilikon. Det är nog 15 år sedan nu…

2 gillningar

Byter när de går sönder. Går inte att sia om livslängd . Kan var 5 , 10 eller 15 eller 20 år .( Vår spis är 32 år och fungerar bra ).Går oftast att få snabb leverans av sådant som behövs mycket snabbt som frysskåp och sånt man behöver inom nån vecka som kylskåp och tvättmaskin. Jag har även rotat ordentligt i om min japanska Luftvärmepump som gått felfritt sedan ca 2006 var lönsam att byta ut .Svar nej! Den pinnar på med årsmedel CP på ca 2.7 på riktigt .Går att få ca 20% bättre med en modern pump. Men då den drar ca 3500 kwh per år blir besparingen bara ca 700 kwh per år och det gör det inte lönsamt att räkna hem en ny pump för ca 23.000 inkl allt. Den jag har kan gå flertal år till då den inte uppvisar några ålderstecken. Den går som när den var ny. Samma med min AC i min japanska bil. 28 år och går fint efter en påfyllning av gas.

2 gillningar

Jag har bytt vitvaror när de börjat uppvisa olika ålderskrämpor. Efter en längre tids användning brukar olika apparater börja strula. Själva funktionen finns kvar men apparaterna visar tydliga ålderstecken. Det börjar läcka vatten från dem, diskeffekten är försämrad eller liknande.

När man ger bort en fungerande apparat kan man få någon att komma och hämta dem gratis. Ska man vänta tills de slutar fungera behöver man betala för att bli av med dem. Dessutom är det svårt att hitta bra erbjudanden när man själv vill.

Secenariot ovan tillämpade jag när jag köpt mitt hus. Prylarna där var av sämre sort och då kändes den här modellen rimlig. Jag har sedan bytt till kvalitetsmodeller och att jag skulle slänga ut dem i förtid känns inte lika självklart.

1 gillning

Det där beror på kommunen. En del har system för hämtning vissa dagar om man förvarnar etc.

1 gillning

Jag använde Tiptapp appen när min tvättmaskin gick sönder - den hämtades helt grattis. Som jag förstod, killen får betalt av skrotföretag.

Nya frysen du köper ”i förtid” kan lika gärna vara ett måndagsexemplar som går sönder så fort du låser ytterdörren på väg mot semesterresan. Otroligt svårt att sätta något slutdatum för livslängden på vitvaror, rena rama lotteriet. Så byter inte innan jag vill/behöver.

1 gillning