Nää.
Har heller aldrig bytt ut fungerande vitvaror.
Nää.
Har heller aldrig bytt ut fungerande vitvaror.
Jag tror att ett betydligt mer sannolikt scenario är att sakerna smugglas till länder utanför EU. Det pågår en massiv smuggling av begagnade vitvaror. Det som i Sverige är ”för dyrt att laga” är lätt fixat i andra länder. Allting handlar om löneläge. På många håll finns också en stor bransch med reparatörer.
När de går sönder om det inte går att laga.
Tvättmaskinen gick sönder för några år sen, lite googlande och 500 spänn för ett nytt lås så hänger den med fortfarande. Köksfläkten har börjat få missljud, ska byta motorn i den.
Inga vitvaror är någon större panik om de skulle gå sönder, har två kylskåp, osannolikt att båda går samtidigt. Har tillgång till frysbox om frysen skulle ge sig. Har ett gäng grillar, air fryer mm om spis och ugn skulle strula. Mina föräldrar bor nära så även om det inte är roligt kan jag låna tvättmaskin där tills en ny är på plats. Kanske vore ett tillfälle att lära barnen att man inte behöver använda ett berg med tvätt varje vecka
Däremot har jag börjat fundera på värmepumpen, har kamin så ett par veckor i värsta fall går ju att klara sig men nu pratas det ju om uppemot ett års väntetid.
Den är inte så gammal att det är dags oavsett men det känns som något man får bevaka, förhoppningsvis återgår leveranstiderna till mer normala.
Jag tror verkligen inte det. Tvättmaskinen var trasig med ett läckage i trumman, det skulle inte vara värt det att flytta den någonstans till ett annat land. Jag tror snarare att den såldes någonstans som här:
Skrotsamlaren hjälper även dig som privatperson att sälja ditt järnskrot. Fota ditt järnskrot, sedan kommer Skrotsamlaren och hämtar och väger järnskrot och du får betalat via Swish eller banköverföring.
Jag byter aldrig vitvaror i förtid. Är totalt meningslöst. En gammal kan fungera i åratal till. En ny kan gå sönder nästa vecka.
Vitvaror är ju sådant man kan få ny på några dagar från dussintals ställen.
Är du säker på att han som hämtade begrepp detta? Dessutom behövs ju reservdelar för att laga andra maskiner. Det här är en storskalig verksamhet styrd av internationell brottssyndikat. Den utländska personer som åker runt i skåpbilar är knappast särskilt kunniga.
Sedan lär det ju finnas delar i tvättmaskiner som den ryska armén har behov av men den förklaringen känns mer kuriös. Dock kan ju sådan efterfrågan drivit upp priset på vissa delar och därmed gjort ny hantering lönsam.
Att metallen skulle vara så särskilt lönsam tror jag inte ett ögonblick på. Det är ett stort jobb att förvandla vitvaror till metall för återvinning. Det jobbet görs men det är inte i sig direkt lönsamt. Det är därför det finns producentansvar som gör att producenterna står för notan.
Byt aldrig i förtid. Har köpt kvalitetsvaror, både begagnat och nytt samt lagat mycket. Efter att ha köpt 10 år gammal husqvarna spis,kyl, frys, tvättmaskin och en ASKO diskmaskin är min erfarenhet följande.
Vad gäller slitage har jag läst att elektriska komponenter kan antas ha en fördelningsfunktion som säger att sannolikheten att de ska gå sönder är oberoende av hur längde de hållit.
Min erfarenhet säger också att anledningen till att vitvaror går sönder är undermåligt underhåll, dam, ansamlingar i filter, lister osv. Slutsatsen är att ny elektronik har samma sannolikhet att gå sönder jämfört den gamla vitvaran. Om den sköts rätt.
Min slutsats är att köpa kvalitet. Detta är dock en hel vetenskap i sig. Efter att ha läst lite kurser i kvalitetsutveckling lär billiga kina märken bli allt mer intressant.
Behöver du ej de nya funktionerna så byt ej. Det kan mycket väl tänkas att du till och med får sämre komponenter och betalar för funktionerna.
Det täcks väl av många hemförsäkringar?
Men visst har jag tänkt likadant med mitt Electrolux-kylskåp från 2007 som pendlar mellan -1C till 7C på samma inställning nuförtiden… Känns som dödsryckningar
Har starkt övervägt att scouta Blocket eller köpa något på en REA i förtid. Det är bara en tidsfråga.
Räcker väl att bara byta termostat med dom symtomen?
Kanske det! Beror på vad den kostar pga åldern känner jag. Men ska nog kika på det
Folk skänker ju dock i princip bort premium vitvaror begagnat. Så det är lockande med något modernare! Sen har jag funderat på ”Side-by-side” kyl-frys istället för fristående som idag pga energieffektiviteten.
Byter i förväg numera efter erfarenhet från sommaren 2021 då kylskåpet gick sönder. Vi är en barnfamilj. Kylskåp fullständigt slut och restnoterat samt långa leveranstider överallt.
Det var väl covid-året 2021 och dess haveri med leveranser som var den stora anledningen.
Blev till att skanna blocket och marketplace. Räddningen blev en liten begagnad men väl fungerande kyl.
När vi senare flyttade hösten 2021 och vitvaror i den lägenheten var 10+ år så bytte vi tämligen omgående.
Ja, det var när Evergreen containerfartyget fastnade i Suezkanalen. Tror du det inträffar igen nästa gång era vitvaror går sönder?
Herrejösses… Det skulle Electrolux ha 695 spänn för till min modell Kylskåpstermostat till Kylskåp och frys - 2085649024 | Electrolux 100%+ marginal tro?
Då börjar man snudda vid priset på vissa begagnade, kompletta kylskåp
Det här med reservdelspriser till kylskåp var ju helt absurt över lag märker jag nu… Hur i helsike kan ex Nettoparts kränga en plastig dörrhylla till min modell för 500 kr?! Med raka ansikten?! Dörrhylla, Elektro Helios kyl och frys (mitten)
Det här är ju nästan värt en helt egen tråd. Håhå jaja…
Nu är det ju ett företag som ska momsa, skatta etc. Allt det där som RT-företagarna brukar tjata om.
Nog kan andra företag göra allt det där och producera plasthyllor år 2023 för mindre än 500 kr…
Kan inte tänka mig att det gick åt litervis med olja. Nåja, nog med mitt gnäll
Därför man aldrig ska köpa orginal oavsett vad det gäller.
Piratkopiorna har markant bättre pris (kan inte lova den fungerar men lättast att skruva upp och se hur termoelementet ser ut och beställa en likadan).
Annars kanske räcker att bara skruva upp och kolla om man ser något fel på eller runt termoelementet.
Iof brukar jag roa mig med att felsöka mina vitvaror (samt annan teknik) själv och försöka laga dom. Om lagningen misslyckas så köper jag nytt.
Älskar det där med originaldelar, speciellt till bilar. Lika kul varje gång man kommer fram till att originaldelarna kommer från någon tillverkare som säljer billigt från Tyskland.
Man lagar väl grejerna om det inte kostar mer än en ny? Vår tvättmaskin är från förra årtusendet och vi har lagat/bytt utslitna delar två gånger. Sista gången var för ca fyra år sedan. Kostade ca 1000 kr/gång. Diskmaskin, frys och micro har vi lagat en gång var på 15 år.
Vad använder du för tjänst för reparation? Det kunde vara intressant om det finns någon bra sådan aktör.
Hyllan ska ju passa i just ditt kylskåp också… En kvalificerad gissning är att Electrolux (plus varumärkena Elektro Helios, Husqvarna och AEG) idag lagerhåller 500+ olika dörrhyllor till kylskåp som är ca 20 år eller nyare. Någon ska hålla ordning på lagret och packa grejerna också. Det kostar.
Angående byte av vitvaror, byt när de går sönder eller åtminstone när de visar tydliga tecken på åldersrelaterade fel. Ingen idé att exempelvis kassera en 10 år gamma tvättmaskin bara för att den är 10 år. Energibesparingen är minimal så länge man räknar i kWh och kronor och inte i procent.
Men visst, om du likt min far har en frysbox från mycket tidigt 90-tal (eller före 2000 öht) i drift så är det lönsamt att byta. Men min far vill inte riktigt lyssna på mitt råd så boxen tuffar på…
Själv bytte jag övre värmeelement i min 13 år gamla Siemens-ugn, elementet kostade ca 1000 kr (om jag minns rätt) och jobbet tog max 10 minuter. Visst hade jag velat byta till en ny ugn med pyrolysrengöring men jag ville det inte så mycket att det var värt mellanskillnaden…