Byta vitvaror när de går sönder - eller tidigare?

Ändå tycker man att hyllor i plast borde vara något som de med enkelhet skulle kunna 3D printa istället för att hålla ett lager…

Skulle de vara riktigt generös skulle de även kunna dela ritningarna…

Vem betalar för att skapa ritningarna till äldre produkter? Tror marknaden dessutom är försvinnande liten för privatpersoner och folk som köper hyllor vill att de är så lika originalhyllorna som möjligt så då är det troligen enklare att bygga lager med lite extra hyllor.

De flesta tillverkare har nog ett ritningsarkiv på de modeller som man släppt senaste 20 åren så ser inte vart extra kostnaden kommer?

Dörrhyllan i min Electrolux-kyl gick sönder, och jag var också chockad hur mycket reservdelarna kostar. När jag besökte återvinningstation, såg jag flera likadana kylskåp med intakta hyllor. Förstås nan får inte ta någonting därifrån, men byta hel hylla mot trasig borde vara ok… Förresten, jag är helt övertygad att folk slänger full fungerande grejer, jag kommer själv från landet och är van att åtminstone försöka fixa allt före man slänger. Mina föräldrarna såg krigets elände och fattighet efter det, dom lärde oss att inte slänga i onödan…