Här finns väldigt mycket kunskap inom optimering så någon har säkert redan löst gåtan
Vilken kyl/fryskombination (två separata) ger lägst total cost of ownership. Tänker att kalkylen inkluderar
inköpspris
livslängd
energiförbrukning
Där förstås livslängden samtidigt är viktigast och svårast att pricka. Energiförbrukning får väl ta hänsyn till skenande elpriser (och kanske var man bor). Tänker att vi bortser från alternativkostnaden jämfört indexssparande men det kanske är att fuska…
Det normala när man köper vitvaror är att måtten, utseendet och diverse tekniska saker begränsar urvalet rätt väsentligt.
Jag köpte ny frys och kyl 2016 (tror jag det var). Jag har en side by side lösning och valet stod mellan Electrolux och Samsung. Det blev Samsung för att de hade någon liten rabatt just då. Skåpen har bra energiklass men jag minns inget mer exakt. Electrolux-skåpen hade säkert också varit utmärkta.
Det finns många modeller med en massa lull-lull som exempelvis ismaskin och annat som kräver vattenindragning. Detta är sådant som ökar risken för vattenskador. Undvik!
De skåpen vi köpte har hittills varit mycket bra och bidragit till min överlag mycket låga elförbrukning.
Att försöka göra någon mer exakt uträkning tror jag inte på. Det viktiga ur ekonomi-synpunkt är bra energiklass samt automatisk avfrostning.
Alltså, köpte nyss en samsung kyl och frys. Tyckde den var bra med facken som fanns och sen lilla mini “ismaskinen” som fanns med, alltså som inte kräver indraget vatten. Kollade inte ens på vilken som var energieffektivast. Dem var snygga och passade bäst med måtten. Frysen förbrukar enligt spec 263 kwh per år. Så typ 500kr högt räknat? Känns som att det är lättare att jobba en timmer övertid än att bråka om det.
Såvitt jag kan se är det nästintil bortkastat att ta hänsyn till energiförbrukningen på t.ex ett kylskåp.
Om man jämför några 180cm normala kylar ser man att årsmedelförbrukningen varierar mellan typ 80-130 kwh/år beroende på energiklass.
Anta 1-4 kr i elpris så innebär det en möjlig besparing på 50-200 kr/ år eller 1000-4000 totalt om den håller i 20 år.
Jag tror däremot att vitvaror med bra energiklass håller högre kvalitet och slits mindre p.g.a sin högre enerieffektivitet.
En kyl för tex 8000 som håller 20 år kostar 400/år i kapital eller 533/ år om den går sönder efter 15 år.
Summering:
Köp en vitvara du trivs med som har funktionerna du vill ha och anta att den håller 10 år.
I min erfarenhet så har vitvaror idag rätt dålig kvalitet men sen är de väl billigare också? Electrolux kylskåpet vi har är sen 70-talet och Bosch frysbox från -87. Stått på 24/7 sedan inköp och fungerar fortfarande. Samtidigt har mina föräldrar bytt två kylskåp sedan år 2000.
Vore spännande att se vad som är bäst för miljön. Använda en äldre ineffektiv vitvara eller tillverka, transportera och återvinna 3 nya? En slags livscykel analys eller dylikt.
Köpte Miele eftersom de skulle vara av bra kvalitet. Två handtag 'a 1500 kr st har hittills gått sönder. Om jag skulle köpa nya så skulle jag f-n i mig kolla handtagen först…
Samma erfarenhet med mielen och horisontella handtag. Konstruktionsfel brottanvisning vid skruvhålen. Dock har barnen hängt på dem åtskilliga gånger… Lägsta pris nyss låg på över 2k. Hutlöst.
Vi köpte begagnad kyl och frys från Bosch för 1700:-. Matchat par, höga skåp, som har något tiotal år på nacken. Självavfrostande frys. Fungerar fint, drar nog marginellt mer än de skåp som tillverkas idag. Tror det är ett mycket ekonomiskt val! Återstår att se hur länge de håller…