Köp av diskmaskin | Vilka är era bästa tips och rekommendationer?

Vår diskmaskin har gett upp och är nu på jakt efter en ny och blir konfunderad över prisspannet och den till synes stora bristen på skillnad mellan maskiner. Så bomba mig med tips på era mest prisvärda diskmaskiner!

Kommer från en gammal högljudd cylinda med tre program. Vad är mest värt att satsa på? Behöver man en smart med Wi-Fi uppkoppling eller gör de billigare alternativen samma sak? Vad skulle ni köpa för? 5000/10000/15000kr?

Enda kravet är att den är integrerad!

Kolla begagnatmarknaden. Köpte en grymt bra maskin för många år sedan som har gått helt felfritt. Många totalrenoverade sina kök och sålde helt splitter nya vitvaror.
Vet inte hur det är nu, folk kanske håller i pengarna mer och inte renoverar lika mkt.

8 gillningar

Faktiskt inte tänkt på! Något speciellt du tittade efter för att få en bra deal?

Haha i princip de 3 märken jag tittar på hittills. Någon speciell anledning?

Måste slå ett slag för Miele som jag fått rekommenderat av många och inte kan klaga på. Lite dyrare, men vi hade t.ex. en tvättmaskin i källaren som vi fick med huset som hade hållt i 20+ år…

6 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

4 gillningar

Vår gör det, men nu blev jag nyfiken, varför är det bra tänker du? :slight_smile:

Enda nyttan jag haft med wifi på vår Bosch är att sätta på tyst läge när maskinen är igång. Har bara skett 4 gånger.

2 gillningar

Jag är vanligtvis en sucker för smarta prylar men har verkligen inte sett syftet med Wi-Fi till diskmaskinen. Tack för att du bekräftar mina misstankar :sunglasses:

3 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Inte wifi och inte Samsung, är mina enda råd. Samsung tillverkar allt mellan himmel och jord, vissa saker är bra och andra inte så bra. Vitvarorna hör till den senare kategorin.

2 gillningar

Några googlingar senare så har Miele också diskmaskiner i spannet 10000-25000kr. Ingen aning om vad skillnaden är :upside_down_face:

Det var Wi-Fi som var skillnaden :grin:

Miele har det alltid pratats om när det gäller vitvaror att de ska vara bra.

1 gillning

Grejen med Miele är väl att de går att reparera och det går att få tag på reservdelar även till äldre maskiner. Reservdelarna är dock inte billiga heller. Vi har Miele i tvättstugan i bostadsrättsföreningen och då slits de ju väldigt hårt såklart, så vi har fått reparera dem vid några tillfällen, och det har inte varit billigt direkt. Men billigare än att köpa nytt, absolut.

2 gillningar

Ofta får man vad man betalar för. Man kan inte bara säga att ”Bosch är bra”. Bosch Serie 2 är deras skräp, Serie 4 är kanske OK osv. En bra Bosch är säkert bra. Miele är bra.

1 gillning

Min Ikea rullar fint efter 11 år iaf. Fått byta hjulen på undre korgen, annars bara rengjort den med citronsyra eller ättika ca var tredje år.

Det enda den saknar är ett program mellan Eco (2t40m) och Snabb (36m).

De sista 45 minuterna av Eco-programmet är visserligen en del av torkprogrammet så har man bråttom kan man ta ut en kastrull redan efter 2 timmar, men då är den het och man får ett moln av fuktig luft i köket.

+1 gällande Samsung vitvaror. Vi har 6 vitvaror från Samsung hemma och behövt service på 4 av dessa, inkl. diskmaskinen. Dyrt märke som uppenbarligen inte håller någon högre kvalitet.

1 gillning

Inte en susning om de är prisvärda men disklådor från Fisher & Paykel är himla smidiga! (DishDrawer)

1 gillning

Uuuuh, Sääj Waat¿ :astonished:

Måste vara det mest oansvariga jag hört. Skulle aldrig lämna disk eller tvättmaskin på medans jag inte är hemma.

Jag gissar på att försäkringsbolaget tycker samma?

Eller är jag bara för försiktig?

2 gillningar