Prylar som ger en tidsbesparingar?

Tjo. Har senaste tiden funderat på vad jag kan köpa, som ger mig mer tid till saker som man vill göra. Finns förstås företag som hjälper till att städa, sköta trädgård o.s.v. Men nu tänkte jag på prylar som går att köpa.

Tänker på saker som…
Diskmaskin
Tvättmaskin
Robotdammsugare
Robotgräsklippare

Har ni några andra förslag?

Sitter också och letar efter fönsterputsrobotar. Är det något att ha i dagens läge. Eller måste tekniken mogna så den blir mer användbar?

4 gillningar

Fönsterputsrobottarna behöver kunna hantera glasindelande spröjs för att bli intressant för mig. Sist jag kikade hade de problem där.

Automatiskt bevattningssystem, typ Gardena Smart Irrigation. Har själv köpt micro drip systemet och grävt ned en slang till pallkragarna. Är jag nöjd efter årets säsong köper jag en sensor med smart control med.

2 gillningar

Riskokare. Airfryer. Släng alla udda strumpor och köp 40st likadana i samma färg? :joy:

12 gillningar

Mina fönster putsas av flyttstädarna :face_with_peeking_eye:

7 gillningar

Multikokare är en väldigt bra pryl. Det är en standardgrej i köket i många länder men inte i Sverige.

2 gillningar

Bra tråd! Jag förstöker också flitigt få tag på dessa grejor/tjänster.

Matberedare: en bra sådan kan spara tid
Hello fresh abonnemang: kan spara tid och energi för en liten peng

1 gillning

Upplever att det motsatta oftast gäller, alltså att ju fler prylar man köper desto mindre tid får man. Mina undantag är bilen, robotdammsugaren och i viss mån utekäk.

6 gillningar

Ducati sparar massa tid när man ska från A till B, om man låter bli att avvika från rutten. Men det kräver disciplin jag inte har.

5 gillningar

Helt klart en grej jag kan tänka mig ha i ett växthus!

Ett ganska smart tips ändå!

Mina fönster börjar tyvärr bli ganska skitiga. Så är rädd för att jag måste göra det manuellt snart.

Har en Crockpot Express. Men jag kallar det för riskokaren. För det är enda syftet jag använder den till!

Lite annorlunda sätt att spara tid kanske men jag kan också rekommendera en sleep tracker ring (t.ex. Oura). Där kan ringen ge individuella rekommendationer för att förbättra din sömn, som kan spara en mellan 0,5 och 1 timme sömn per natt. Har funkat hur bra som helst för mig i ca 3 år och jag är jättenöjd. Kvalitetssömn över kvantitet det vill säga

4 gillningar

Poängen med multikokare är, till skillnad från riskokare och slowcooker, att kunna använda olika program och helt flexibelt kunna ställa in temperatur och tid. Vi använder den till allt möjligt och har en rad specifika rätter som bygger på att den ska användas.

1 gillning

Kan tänka mig det. En dålig robotdammsugare eller fönsterputsrobot där slutresultatet är dåligt. Ska man kämpa med prylen och ändå göra det manuellt.

Här kommer några förslag. Gränsfall till att vara enkla saker, men ändå.

• En laddstation för mobiltelefonen. Leder automatiskt till mindre skärmtid eftersom du lämnar telefonen där istället för att gå runt med den hela tiden.
  • En fet paketpostlåda. När du beställer grejor så se till att du kan få hemleverans. Spar tid när du slipper åka till ett ombud eller en postlåda.
  • Ett riktigt bra hemmakontor som gör att du kan jobba hemifrån istället för att åka till ett kontor.
  • Airfryer. Många matvaror går att stoppa i airfryern och så piper den när det är klart. Funkar med hamburgare, kokt potatis, grönsaker, kebab och allt som är panerat.
  • Kylbox eller kylväska i bilen. Gör att kylvaror du handlat klarar sig mycket längre, vilket ger en större vardagsflexibilitet. Om du lägger i några kylklampar så kan du åka och handla kylvaror på morgonen före jobbet, stoppa dem i kylväskan med kylklampar, låta bilen stå hela dagen och sen åka med med kalla kylvaror. Har du elbil så kan du köra med aktiv kylbox.
  • Hemmagym. Att riva av ett 30 min pass tar 45 min hemma (inkl dusch) och minst 1½ timme om man ska iväg till ett gym. Man behöver inte ha så mycket grejor utan det man kan få till ett bra pass med ett fåtal sammansatta övning. Romerska ringar, en viktväst och lite hantlar kommer man rätt långt med.
  • En “ingen reklam, tack”-skylt på brevlådan. Spar tid och fokus. Du slipper läsa reklamen och ta ställning till den.
  • Elektrisk gräsklippare, med sladd. Billiga att köpa, kräver noll underhåll, väger ingenting, inga batterier som ska laddas, inget bränsle, ingen olja. Att hantera sladden lär man sig snabbt. Visst är det smidigare med batteri när man väl klipper men sladden tar en minut att ta ned från kroken och en minut att hänga upp och får aldrig slut på ström.
11 gillningar

Här kommer en lista på saker jag har kommit fram till att jag inte ska ha, och som tar mer tid än de ger.

• TV och streamingtjänster (självklart egentligen).
  • Smart belysning och andra smarta prylar. Tar alltid tid att konfigurera, installera, uppdatera, boota om och buggfixa. Allt som är smart och trådlöst tenderar att börja jävlas förr eller senare. Skippa smart-grejorna och skaffa sånt som är enkelt och analogt istället.
  • Köksmaskin/matberedare. Tar tid att ta fram, göra ren och tar en massa plats. Och förr eller senare går skiten sönder också. Nu lagar jag inga jättemängder av mat men jag har kommit fram till att den tog för mycket tid och plats. Ska jag skiva stora mängder grönsaker så använder jag en manuell mandolin istället, den kostar några hundralappar och innehåller ingen elektronik som kan går sönder. Klassiskt rivjärn funkar bra om jag ska riva något. Tar 5 sekunder att pocka fram och inte lång tid att diska. Att riva 5 morötter går fortare med rivjärn än med matberedare.
  • Släpvagn. Hur kul det än är med en schysst släpvagn så är det enklare att hyra vid de tillfällen jag behöver en släpvagn. Om man håller på och renoverar är det bra, annars inte. En släpvagn drar en del pengar i underhåll, däckbyten, besiktningar mm.
6 gillningar

Beställa och hämta plockade matkassar på butiker är så sjukt prisvärt jmf med tiden det tar att handla.

7 gillningar

Min topplista:

• hemmakontor (sparar timmar varje dag på att slippa åka in till jobb)
  • hemmagym (tränar varje dag med noll ställtid)
  • robotgräsklippare. Så. Jäkla. Bra.
  • sladdlösa trädgårdsverktyg typ trimmer och häcksax. Går ungefär dubbelt så snabbt att sköta trädgården.
  • dubbla diskmaskiner. Kostade inte supermycket mer att sätta in när vi ändå renoverade köket. En är alltid smutsig och en ren. Det mesta dukas upp direkt ur den rena maskinen. Sjukt bra. Vi är fem i familjen och kör minst två maskiner om dagen.
  • frisörsax och proffstrimmer. Frugan klipper mig och alla barnen snabbt och bra. Det tar max tio minuter att klippa mig, inkl dammsugning. Jag har visserligen råd att gå till frisören men det tar tio gånger längre tid, måste bokas, är trist och blir inte bättre. Bättre att min fru får lägga pengarna på att slinga sig nån gång i halvåret. Av oklar anledning vill hon inte att jag klipper henne.
18 gillningar

En hårklippningsmaskin och en trimmer med inbyggd uppsamlare är två bra grejer.

2 gillningar

Mitt tips:

• sous vide + vacuum förpackare. Sparar väldigt mycket tid i köket, maten håller längre i kylen/frysen, köttet och kycklingen smakar bättre och du kan laga maten efter barnen har lagt sig :ok_hand:

1 gillning

Undrar också det. Erik ville ha 700kr sist för inne och ute. Man tjänar tillbaka roboten rätt snabbt? Nackdelen är såklart att man får flytta den mellan fönstren.

1 gillning

Hehe jag sålde precis vår sladdklippare. Höll på att bli galen. Nu får roboten sköta jobbet istället. :rofl:

3 gillningar