Prylar och tjänster som underlättar vardagslivet

Inspirerad av tråden om robotdammsugare funderar jag lite över vilka andra prylar eller möjligtvis tjänster som är värda att överväga.

Snart väntar en annan arbetssituation för min del vilket åtminstone inledningsvis kommer att ta mer av min tid. Jag har alltid tyckt relativt mycket om hushållssysslor och sett det som egentid. Men när valet står mellan diverse hushållssysslor och andra fritidsaktiviteter så är det hushållssysslorna jag vill välja bort.

För ett par år sedan köpte vi en robotgräsklippare. Definitivt en av mina bästa kompisar efter diskmaskinen och tvättmaskinen. Kanske är det dags för den att få några nya kolleger?

Så nu undrar jag vilka prylar har ni som underlättar vardagen? Vilka tjänster köper ni in? Vad är mest värt det? Vad kommer ni aldrig att vilja vara utan? Vad kostar det? Finns det saker/tjänster ni köpt som inte uppfyllde förväntningarna?

1 gillning

Hemstäd! Fettskönt att slippa

2 gillningar

Ja, har övervägt det. Men varje gång har det slutar med att vi backat ur. Känns lite obekvämt att ha främlingar i hemmet på det sättet.

Hur ofta har ni det och vad betalar ni?

1 gillning

Hemstädning här också! Sthlm, 100 m2, varannan vecka för ca 1500 kr/mån.

Vi har testat några olika företag och för vår del så är ett måste att det går att kommunicera med personen. Vi har tidigare fått personer från andra länder som varken pratar svenska eller engelska och det är en helt omöjlig situation.

Vår nuvarande person är grym och jag jobbar hemifrån medan det städas. Vi kan också lämna hunden hemma själv medan det städas vilket är en enorm fördel.

Sen har vi en nanny som hämtar vår dotter en eftermiddag i veckan. Eftersom våra föräldrar bor långt bort så är det primärt ett sätt att ha någon i närheten som kan vara barnvakt mer än det hjälper den specifika dagen.

3 gillningar

Nanny kan jag förstå att man behöver utan anhöriga på nära håll. Vi har bådas släkter på samma ort så vi har fullt med hjälp när så behövs. Ovärderligt!

1 gillning
  • En bil per vuxen i hemmet
  • har man hus, släpkärra underlättar mycket i vardagen tycker jag. Slippa låna och lämna tillbaka och krångla.
  • batteridrivna verktyg, slipp att en betald klåpare kommer hem till dig och sätter upp lister snett för 800 kr i timmen
  • mer verktyg, slipp boka tid för service på bilen, gör det själv på 20 min! Tar längre tid att boka en tid och köra dit.
  • robotgräsklippare, alternativt ett lass med grus och en markduk, kostar ca samma. Lite olika känsla under fötterna…
  • stadig bakmaskin, typ Ankarsrum.
  • Babymonitor ett jävligt bra sätt att kunna gå till garaget en sväng när familjen sover fast man är fortfarande närvarande. Finns säkert bättre nu för tiden men min är 3 år gammal och används varenda dag.
1 gillning