Skaffa hushållerska - tips och förslag?

Har folk hushållerska idag? Läste Pippi långstrump för barnen häromdagen o i den diskuterar tanterna sina hushållerskor, då kände jag aha! Det kanske är därför jag inte får ihop livet!
Jag borde ha en hushållerska!

Men har folk det förutom kändisar, superrika eller superviktiga personer?

Vi har städhjälp varannan vecka, men det är ju allt plock, disk, tvätt osv jag bara kvävs under! Kanske vore några timmar i veckan extrahjälp räddningen?

Men jag jobbar inte, är bara hemma m 4 barn, äldsta 4, nyligen fått tvillingar, när jag inte försöker mata, underhålla dem eller undvika att de tar kål på varann, så vill jag bara sova eller träna eller ta en promenad i skogen m hundarna, inte återigen sortera barnens alla leksaks kaos.

Men man vill ju inte få bortskämda ungar som inte lär sig plocka efter sig själva , har redan hört äldsta barnet säga en gång nåt i stil m ”det kan Lisa städa”, (vår städtjej), så ledsen man blir då😔

Så hur gör man?
Och fråga 2 hur anställer man dem om man nu väljer det steget, på vår ort har jag inte sett ngn firma som erbjuder det, utan antar att man måste hitta nån som startar ett bolag? Eller kan man som m aupair vara själv arbetsgivare som privatperson på nåt sätt å betala in arbetsgivaravgifter etc?Aldrig haft aupair, så vet egentligen inte hur det heller fungerar skattemässigt🤷‍♀️
Eller kan man anställa nån i sitt befintliga bolag för att städa o fixa? Fast då antar jag att man ska förmånsbeskattas etc på nåt sätt, om det ens är tillåtet att göra så? blä verkar så krångligt när det inte finns färdiga firmor…

6 gillningar

Alltså… nä, jag tror inte det är många som har det.
Men när jag läser det du skriver.

så tänker jag bums: Det är inte så här det är avsett att vara. Vi är inte skapta för detta.

För inte tusan ska man vara ensam m 4 små hela dagarna. Det är inte meningen.

Men det var inte ett svar på frågan, tyvärr har jag ingen!
Men hoppas du hittar ett sätt att lösa det på!
:people_hugging:

7 gillningar

Hur mycket disk och tvätt kan det bli egentligen? Jag förutsätter att ni har disk- och tvättmaskin i hushållet. Se till att rensa bort all skit så finns det väldigt lite att ”plocka” sen.

Hemligheten med att klara av många barn är att låta barnen anpassa sig efter de vuxna, inte tvärtom.

7 gillningar

Hej!

Om det här är hjälpen du söker tycker jag inte du ska tveka och hitta den! :muscle: Finns absolut människor i Sverige som har avlastning antingen med hushållet, barnen eller båda.

Men kan inte låta bli att göra en liknande reflektion som @tankespjarn, att det kanske är något annat som också borde hanteras? Hjälps ni två vuxna åt hemma? Är ni överens om vad som är rimliga förväntningar på livet och hemmet med 4 barn? Det känns som att det finns fler frågor att gräva i när jag läser undertonen i ditt inlägg.

Får bara anta att hel den här kommentaren är medvetet provocerande skriven eller skriven av en man född före ca 1950…?

17 gillningar

Nej, det är ett genuint menat råd som fungerar. Blir väldigt svårt att behöva ”plocka” med något som inte längre befinner sig i bostaden.

7 gillningar

Jag kan ha missförstått något men när jag har anlitat städtjänster via vanliga företag så har det varit en ”definierad” städtjänst. Det har hetat att vissa saker ingår, andra inte.

När vi tidigare hade en städerska som vi hittat privat så gjorde vi själva upp vad som skulle ingå och hur ofta. Då blev allting enklare och mer flexibelt. Vi kunde ha olika scheman olika veckor där det även ingick annat än regelrätt städning.

Det kanske är så det fungerar med vissa större och mer välkända städbolag också men att man bara behöver göra upp om det. Någon kanske vet mer om hur sådant här typiskt sett fungerar?

Hur sjutton överlever du? :sweat_smile:

Jag vet ingenting om din partner och er relation, så ta detta med en stor nypa salt. Jag tänker så här:

Du behöver hjälp några timmar i veckan för att överleva. Varför går inte din partner ner i arbetstid? Har ni pratat om situationen?

Har man 1 barn skulle eventuellt ena partnern kunna dra barn- och hushållslasset själv, medan den andra partnern satsar på karriären. Har man 2 barn blir det tuffare. Har man 3-4 barn låter det omöjligt. Skaffar man så många barn måste båda föräldrarna vara beredda på att hjälpas åt. Och bådas karriärer kommer drabbbas negativt.

Barn dyker ju inte upp ur tomma intet (oftast i alla fall). Ofta finns det ju en plan. Skaffar man barn måste båda föräldrarna ha en plan för hur man ska lägga om livet. Och kompromissa bort annat.

6 gillningar

Ska berätta Det för bebisen när han vaknar om natten för att han är hungrig. Somna om, pappa behöver sova

1 gillning

Vill bara förtydliga gällande min initiala fundering om att människan inte är designad för att vara ensam med barn på detta viset. Poängen är att vi inte heller är skapta för att vara ’bara två’ heller.

Så jag håller med om att man behöver hjälpas åt som föräldrar. Men jag kastar nätet vidare än så. Vad mer finns det för hjälp att få? Hushållerska är ett alternativ. Att be om hjälp av familj o släkt, vänner och grannar, kanske en annan.

(Och det gäller inte enkom småbarnsåren. Jag, grannfrun och ex-grannfrun ska snart ha en hjälpas åt att städa respektive hus-aktivitet. Tre pers, tre timmar i tre hus över tre dagar. Ska bli jättekul. Och såååå skönt! För tänk var nio mantimmar kan åstadkomma som vore så mycket tuffare för mig att genomföra på egen hand!)

14 gillningar

Det låter tufft! I andra kulturer är det vid dessa tillfällen som far- och morföräldrar hjälper till (gissar att det är morföräldrarna…). Kanske kan vara ett alternativ att erbjuda farmor eller mormor husrum, mot viss hjälp med hushållet?

2 gillningar

Inte supervanligt med en ”klassisk hushållerska” som bor hos familjen mer eller mindre på heltid men att ha t ex en dagmamma till barnen är inte helt ovanligt. Jag vet en del som bott utomlands i länder i Asien som haft hushållerska där som sedan fått följa med till Sverige när de flyttat hem.

Jag ska försöka svara på din fråga med att berätta hur jag och min fru gör, utan att komma med feministiska pekpinnar.

Vi har dock bara två barn men min fru är hemma heltid medan jag jobbar 200%. Jag har alltså lite till ingen möjlighet att hjälpa till. Sover dessutom ofta borta i tjänsten.

Vi använder @Guldfeber s metod stenhårt. Vi har många leksaker men roterar dom. Så det inte finns så mycket vid varje givet tillfälle att dra fram. Vi bor även strategiskt litet på 92kvm för att det ska bli enklare att städa.

Utöver dessa två mest effektiva och enkla metoderna har vi en barnflicka. Hon har vi via yepster cirka 30h i månaden. Jätte enkelt och en 17 årig tjej som bor i närheten. Allt blir rätt med skatter och avgifter samt man får tillgång till rut.

Samt att äldsta dottern på 4 år får hjälpa till. Hon städar tömmer diskmaskinen putsar speglar osv. Hon är dessutom jätte duktig på det och tycker de är kul.

17 gillningar

När jag var ledig enbart med tvillingar var min man också föräldraledig en dag i veckan, jag var en förmiddag i veckan på öppna förskolan och en dag hos svärföräldrarna. Andra löste det med au pair. Det är inte ett normaltillstånd att vara hemma ensam med fyra barn samt att sköta allt. På något sätt behöver man antagligen ta hjälp, annars blir man utbränd. Sedan när tvillingarna började härja var min man föräldraledig, det är också ett supertips!! (Det blev covid så vi var mer eller mindre två föräldrar hemma).

Kämpa på, det blir bättre och enklare!

3 gillningar

Känns som om det borde finnas ett mellansteg mellan städhjälp varannan vecka och hushållerska på heltid. Är det inte möjligt att anlita er städare oftare? Tex två-tre gånger i veckan. Tror säkert att hon tvättar också, det brukar de också erbjuda.

Au pair brukar främst vara för barnpassning. Vet inte om det går att ha en au pair som bara gör hushållsarbete.

Lite off-topic kanske, men jag såg ett videoklipp om ett gäng familjer som levde “communal living” i flera olika hus på en stor tomt. De drömde hippiedrömmar, jobbade och passade ungar, men även där slutade det med att de anställde en kokerska som sköter storköket till hela gänget.

Mitt förslag är inte att ni ska starta hippiekollektiv, men med lite trevande kan man ju tycka att nå’n härlig ensampensionär med matlagningskunskaper skulle uppskatta att få rycka ut på korttidsgig i grannskapet. Inget hindrar ju henne/honom från att göra matlådor, baka etc också. Jag tror bara inte vårt svenska samhälle är så vana vid sådana lösningar längre.

Naivt kanske, men frågan är ju fri. Annars är ju förslaget med yepster inte så dumt.

7 gillningar

Jag är också nyfiken på detta (inte för att jag har råd men det är intressant). Testade att googla lite fast med ett annat begrepp. Har inte läst supernoggrant i det finstilta. Skriv att du söker en butler som Alfred i Batman och att du betalar bra! Vem vill inte ha det liksom :heart_eyes:

Butler – BVTLER.se – Städning hemma hos dig i Stockholm. Snabbt prisförslag.

Superb Butler att hyra | Irving Scott

Vi brukar köpa en del mat från olika kvinnor från andra länder som driver privata små verksamheter. Vi har hittat dem via Facebook och hämtat upp lådor med allt möjligt innehåll. Jättebilligt är det inte men det brukar vara bra.

1 gillning

Det är väl egentligen bara att lägga ut en annons och se om någon nappar (se exempel nedan). Jag har en singel-vän som har en städerska som även lagar mat till honom (storkok som varar i flera dagar).

Är inne på samma linje.
Annons.
Och om du vill ha det lagligt kan personen fakturera som frilansare via färdig betaltjänst.

Ingen förskola?

2 gillningar