Anlita städfirma

Vad är era erfarenheter kring att anlita städfirma?
Tänker inte främst på flyttstäd utan på löpande basis i möblerat hem.
Vad ska man titta på när man väljer, vilka fallgropar och misstag finns att tänka på, vad bör stå med i avtal etc.
Känns som det är lättare att jämföra priser om det sker på fastpris istället för på löpande räkning då man inte vet hur lång tid olika firmor tar på sig att städa. Tänker jag rätt?

Det finns fasta standarder för sådant här. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Vart hittar man dem?
Antar att bolagen själva har avtalsförslag men de är väl i så fall skruvade för att vara bra för dem snarare än för kunden.

Några frågeställningar som kan vara bra att ha med sig:

Om du har barn, vad händer ifall de inte kan städa pga att du vabbar hemma?

Om/när de har sönder något, vem ersätter då? T.ex om de tar sönder en fönsterskiva är det du då som måste fixa fram en ny och sedan få betalt?

Jag har hemfrid de är dyra men rätt bra, förutom vissa sommarvikarier, har en nu som “bara” städar på fria ytor.

Har fått flera offerter från andra städfirmor där jag i princip kan få dem varje vecka för samma pris som hemfrid är där varannan vecka. De andra offerterna jag har fått in är kollektivavtalade säger de iaf. Vill ju gärna inte anlita någon som inte får skäligt betalt.

3 gillningar

Homemaid har kollektivavtal och är ett börsnoterat bolag. Känns seriöst.

Jag skäms lite över att jag anlitade Alberts Städservice en gång (nu har de nytt namn: Bettys). Men jag kunde ju inte veta att de använde slavar. :pensive:

1 gillning

…att jag trots min sexsiffriga månadsinkomst tycker att det är för dyrt.
Det som tar tid är ju att plocka undan egna och barnens prylar, inte att svepa över med dammsugare.
Dessutom jobbar jag hemifrån och friheten att kunna knalla runt naken om jag så vill är helt priceless :slight_smile:

3 gillningar

När vi bodde i villa med små/halvstora barn tyckte vi det var perfekt med städning varannan vecka. Som någon noterade måste man ändå plocka undan - men det var typ det som var en av fördelarna , man (ink barnen barnen) var tvungen att plocka undan överallt åtminstone varannan vecka :joy:.

De brukar räkna ut hur många timmar som kommer gå åt beroende på hur stor ytan är & hur bostaden ser ut. Sen gillar de om/att man kör på abonnemang med regelbunden städning. Förstås även för att städaren ska ha ett regelbundet schema.
Som ovan sagt lämpligt att kolla att de har alla avtal.
Vi valde också att räkna bort två rum (huset var iofs väldigt stort) så att det skulle gå lite fortare, och alltid finnas ett rum ”att göma sig i” om man jobbade hemifrån :slight_smile:

Hur fungerar regelverket med hyresvärd/BRF om man ger städfirman en nyckel att disponera så att de kan jobba när jag inte är hemma? Är det tillåtet?

Du har nyttjanderätt av lägenheten och lånar ut nyckel till vem du vill. Det som kan bli ett problem är om något blir stulet eftersom hemförsäkringen inte gäller:

1 gillning

Vad du än gör. Får du tag i en bra städfirma/städare håll hårt i den!

När vi bestämde oss för att anlita en städfirma tog vi in offerter från 3 olika företag. 2 av dem gjorde hembesök. Det var givande. Det slutade med att vi valde den dyraste. :laughing: Orsaken var att de kändes långt mer professionella än de övriga samt att de till exempel inte bara dammar runt blomkrukorna i fönstret utan lyfter på krukorna och dammar under vilket gör att hela ytan blir ordentligt städad. Samma sak var det på golvet.

Allt fungerade fint en period sedan tappade de lite. Antagligen kom det in oerfarna personer som inte fått ordentlig utbildning. Efter ett antal incidenter sa vi upp tjänste, där bland de största felen var när laminatgolvet riskerade bli allvarligt skadat när det var så blött att det bildades små vattenpölar eller att jag fick måla om en yta efter oaktsam städning. Det tog helt enkelt för mycket energi att se till att få det som vi hade avtalat och att det blev utfört enligt instruktion. Men vi kan ha haft otur. Många är alldeles säkert nöjda. Men som redan nämnts är en av de stora vinsterna att alla i huset tvingas plocka iordning ordentligt inför städningen. :slightly_smiling_face: Så mina råd är att träffa ett par städfirmor hemma hos er, hör hur de resonerar och utför jobbet, be dem notera om ni har särsklida önskemål, ömtåliga ytor o dyl. Sen är det ju inte värre än att man kan byta firma om man inte blir helt nöjd. Lycka till!