Vilka tjänster använder ni som förenklar livet?

Funderar på att se över vilka områden i livet vi kan få hjälp med för att kunna få mer tid över till familj.

I dagsläget har vi städhjälp vilket ger en väldigt skön avlastning.

Har även funderat på andra saker som tar tid och energi, där man hade kunnat få hjälp av någon annan istället;

• Handla mat och övriga hushållsartiklar.
  • Handy man som fixar saker i huset.
  • Personal assistant. Någon som kan utföra tjänster på distans, exempelvis mötesbokningar, boka flygbiljetter, och andra admin-tasks.

Vad har ni för tips på saker i vardagen som går att outsourca, och hur/var hittade ni rätt person för det?

2 gillningar

Betalversionen av ChatCPT. Används till allt möjligt. Det är bara en tidsfråga innan den kan ta över mycket, mycket mer.

Hus-fix outsourcas men jag kommer outsourca ännu mer framöver. När jag målade om ett av rummen senast ifrågasatte jag faktiskt mitt val. Blev först fel färgnyans, vilket jag inte upptäckte förrän efter andra lagret låg på. Sedan blev det inte helt perfekt vid elementen. När man kikar på YouTube ser man hur det går till när någon som målar på daglig basis gör det. De använde inte ens maskeringstejp och sparar någon dag bara där. Nej, det här gör jag inte själv nästa gång.

Städhjälp ska vi skaffa. Har haft det i lägenhet tidigare men nu bor vi i hus så en no brainer egentligen. Synd att man inte bor i en större stad. I London fanns det en tjänst där man kunde boka städerska med endast 45 minuters förvarning. Tänk Uber fast för tjänster. Perfekt inför den spontana middagen eller festen. Tjänsten utökades sedan med allt från rörmokare till s.k. hjältar som kunde göra det mesta.

Jag utgår nästintill uteslutet från bekantskapskretsen när det kommer till att hitta rätt personer. Det finns alltid någon som kan rekommendera någon.

2 gillningar

ChatGPT - För jobb, text, ideér
Mathem - För slippa handla mat i butik
Bolt/Uber - Tidseffektivisering

Beställer hem mat från ICA. Sparar mycket tid och energi, samt gör att jag blivit bättre på att planera middagar. En stor bonus är att jag slipper allt folk.

3 gillningar

Beställa mat online. Någon annan får gå runt i affären och plocka ihop kassen.

Har några gånger använt mig av träningscoach med bra resultat.

Har ni fått det där med mat hem att funka bra? Med bra kvalitet?
Jag har testat och jag minns fortfarande den ruttna frukten och grönsakerna jag fick. Gamla varor och ibland inte det man beställde. Tänkte att det var en engångsföreteelse men icke. Nästa beställning samma sak.
Så jag gav upp det där, går och handlar själv så jag vet vad jag får. Visst det tar tid men jag vet att jag får färska saker.
Hörde en gång två anställda som plockade varor till sån där hemkörning prata om det och sa nått i stil med att “vill dom ha fräscha saker får dom väl handla själva”.
Precis så som jag upplevt det.

1 gillning

Jag upplever att det var väldigt bra innan pandemin. Fick alltid toppkvalitet på färsk frukt och grönsaker.
Men, under och efter pandemin har det gradvis försämrats. Vet inte riktigt om det beror på plockarna eller de som levererar. Det brukar dock inte vara något problem att reklamera varor.

Hellofresh för att förenkla middagar

Har fungerat felfritt för oss. Beställer på stor matkedja i mindre stad/samhälle.

Fönsterputs för att resultatet blir bättre än när jag gör det på en bråkdel av tiden + färdiga matkassar i perioder

Mvh Kroken

Inga, för att slippa synka med idioter som inte passar tider eller levererar fel. :joy:

Jag gillar att sköta mitt hem själv. Idag har jag klippt gräset och putsat fönstren bl a. Jag ser det lika mycket som ett träningspass som en syssla. Ska jag ändå sola kan jag putsa rutorna och lyssna på podd samtidigt.

Det enda jag kommer på är att jag beställer hem apoteksvaror. Jag avskyr att stå i kö bland hostiga och snoriga pensionärer med nå’n samhallsmässig sengångare bakom disken.

6 gillningar

Eller hur. Jag tar bara in hantverkare etc om det är något jag absolut inte kan eller orkar. Typ dra om avloppet inför en badrumsrenovering eller göra om plåtarbeten på taket. I övrigt är det mest frustration.

Att som alla grannar här ha både städhjälp och nån snubbe som putsar fönster hela tiden skulle göra mig tokig.

1 gillning

Jag köper mjölk i affären för att slippa ha en egen ko.

15 gillningar

Däckhotell

Slippa bära upp och ner däcken från källarförrådet.

5 gillningar

Vi har leasing bil med däckhotell. Skönt för vi varken har plats eller intresse att fixa med bilen. Städhjälp, hämta barn från förskolan och nån som lagar middag på vardagen hade väll varit drömmigt. Flyttstäda och flytthjälp har vi anlitat vb.

Har man gott om tid och inga barn eller hobbys så :grinning:

Trädgårdsarbete som att klippa träd och häckar, men det slutar nog med att jag måste göra det själv eftersom kvaliteten på arbetet är för dålig oavsett vem vi anlitar. Vi har haft fyra olika entreprenörer och det är alltid något som inte fungerar som det är tänkt. Hos några av dessa entreprenörer får man uppfattningen att de (fortfarande) jobbar åt kommunen.

Vilken service jag däremot söker är någon som kan serva skrivare utan att behöva byta delar för halva skrivarens nypris. Jag har en Epson L810 med bläcktank och det vore jättebra om det finns en tjänst där de kan spola systemet istället för att insistera på att behöva byta något.

Eller planeringsförmåga, inte torsk på sociala medier eller arbetsnarkoman. :wink:

2 gillningar

provat att byta färgpatron/tank?

Tvätt och stryk av jobb-skjortor/blusar - strykningen håller mycket längre än när jag håller på själv och blir även bättre
Hämtar och lämnar själv på vägen och de har öppet ganska sent så man behöver inte passa tiden

1 gillning