Förenkla/ "enklifiera" saker i livet

Vilka är de bästa vanorna eller besluten ni tagit för att göra livet lite enklare och få tid för det som är viktigt och roligt?

Vi har två barn över 18 varav det ena bor hemma. Vi har var sin chefstjänst med mycket ansvar och en del resor men där vi trivs väldigt bra med våra jobb. Villa som snart är färdigrenoverad, hund som kräver sitt, äldre föräldrar som behöver stöd etc.

Nu när livet som småbarnsföräldrar är över öppnas möjligheter, men det är svårt att hitta tid och ork.

Oavslutade projekt i huset tar energi och det känns som att vi är i ett ständigt “vi ska bara…” medan dagarna med låg energi rullar på och känslan av att inte räcka till för barnen och föräldrar gnager.

Vilka vägval har ni gjort som bidragit till ett enklare och rikt liv?

7 gillningar

Målet för er bör väl vara att få mer “tid och ork”, om det är flaskhalsen.

Vad tar all tid och ork för er?

Är det chefsyrket? Ja då kanske man inte ska vara chef längre, för det kan vara jävligt jobbigt i längden råkar jag veta av egen erfarenhet.

Är det pendling? Ja då bor man närmare jobbet eller jobbar mer hemma om det går.

Är det fel förväntningar på livet? Ni är inte 20 längre, man kommer liksom inte vara full av energi hela livet. Det är ok att ha oavslutade projekt. Lev med det, eller skapa ett liv där det inte finns massvis av oavslutade projekt (t.ex. flytta till ett färdigt hus, eller en lägenhet)

Är det nåt som ger er extra energi? Man måste låta ladda kroppens batteri, och hur man laddas upp är olika för var och en. Det kan vara att gejma en kväll, att gå ut och äta gott, och köpa nåt nytt, att vara i trädgården, att hänga på detta forum, eller vad som helst annat. Men man kan inte hela livet vara 100% chef och 100% förälder och 100% partner, ibland måste man vara sig själv också.

18 gillningar

Har ni var sin chefstjänst och lön där efter så har ni säkert råd att betala någon att slutföra husprojekten så ni slipper tänka på dom iaf. För det låter ju inte som det är något som ger er energi att göra.

2 gillningar

Downsize är inte fel i varken arbete eller hem. Antar att ni har väldigt god ekonomi med två chefsjobb. Om jobben är heliga så minimera det andra. Köp färdig bostad i perfekt läge mellan jobben? Eller betala hantverkare att göra klart hos er.

2 gillningar

Tack för kloka tankar. Det kräver lite eftertanke. Mycket av det “på agendan” är i grunden roligt, men det har blivit för mycket av det goda och då blir det mesta ett måste istället.

Det blir till att lista vad som ger och tar energi just nu så får vi prioritera om.

Frågan är hur man ser till att inte trilla i fällan igen om vi lyckas bli av med det som blivit för mycket just nu.

Inte satsa på karriär utan istället glida på en lagom nivå där man kommer undan det värsta men ändå får okej arbetsuppgifter och lön. En annan grej jag gjort som har helt fantastiskt var att jobba deltid. Att bo i “mindre” ort är och så pass centralt att man inte är bilberoende är också ett fantastiskt life hack.

7 gillningar

Fick barn och gick från stor gammal villa till 75m2 lägenhet, hiss ned till parkeringen. Inget mer snöskottande eller trädgårdsarbete!

5 gillningar

Jag tror ordet du söker i rubriken är ”förenkla”

6 gillningar

Städhjälp! En bra och pålitlig elektriker, dito snickare och dito målare kommer man också långt med. Vi målar inte om huset själva, elektrikern får komma och sätta upp uttag utomhus där och när det behövs etc.

Svårare att föreställa sig är kanske att föräldrarna inte alltid kommer finnas där. Idag kräver de kanske en del hjälp och det kan vara jobbigt nog, men det är värt det i längden. Jag önskar själv att jag hade taggat ner tidigare kring min pappas infall och påhitt, men de sista åren funkade det ändå rätt bra.

Slutligen: röj ut gamla prylar som ni inte använder. Gamla kläder, allt bös i garaget som kan vara bra att ha, rackiga verktyg, fula utemöbler etc - bort med det.

3 gillningar

Jag gillar att leka med ord så jag skrev en Svengelsk variant på Simplify😊

1 gillning

Tack för många kloka inspel. Jag gillar verkligen att röja ut saker men även där saknas energin just nu. Jag får nog bryta ner det till ännu mindre steg för att känna att vi ändå kan komma framåt. En låda är bättre än inget kanske :blush:

1 gillning

Städhjälp sparar tid och energi till annat.
Lej bort allt som är meckigt för er att göra så ni orkar göra det ni tycker är kul.
Exempel om ni ska bygga en altan så lej bort plintar o balkar o nöj er med att skruva trallen.
Ta en veckas semester extra. Eller långweekend ett par gånger för att samla energi mellan jul o semester. Livet är för kort för att bara njuta/ha energi under ledigheterna.

2 gillningar

Fast nu heter det ju ”förenkla” på svenska, så det behövs inget annat ord. Jag ändrade rubriken då jag fått frågan av forumledningen att hjälpa till att hålla rubrikspråket korrekt och begripligt, men ska tråden ha lite pajasvarning så missade jag det.

Enklifiera it is… utom undantagsionen av överskriftisen. :wink:

1 gillning

Att skippa att följa allt andra gör och som många verka tro är måsten. Det kan handla om allt från utlandssemester till att följa Idol på teve.

Är man trygg i sin vardag kan mycket oviktigt skalas bort och kvar finns en mer meningsfull tillvaro.

4 gillningar

Pajasvarning? Tack för den. Själv tänker jag att det handlar om att inte ta sig på så stort allvar.

5 gillningar

Helt okej. Jag förklarade bara varför jag ändrat.

Man kan ju uttrycka vilken nivå man vill ha i sättet man formulerar frågan. Jag tycker ämnet är bra och intresssnt. :grinning::+1:

1 gillning

Vi har städhjälp och fönstertvätt. Robotar för dammsugning och gräsmattan är också enkla sätt att köpa sig tid och faktiskt få en snyggare gräsmatta. Klippa slänten med trimmer tycker jag är lite stimulerande så det gör jag själv.

Vi lagar all mat själva och gillar att välja råvaror osv. Annars hade vi nog sett till att även maten kom hem i kassar.

Jag gillade rådet som kom tidigare att bosätta sig optimalt för att ta sig till jobbet. Själv hade jag lagt till att också väga in närhet till fritidsaktiviteter så man inte måste ta bilen för att motionera eller göra sånt som är kul. Även närhet till vänner känner jag är viktigt nu när jag själv bosatt mig så att ingen vill hälsa på för det är meckigt. Det sociala och möjligheten till att spontant bjuda hem nån på middag och umgänge upplever jag har högt värde.

1 gillning

Förslag på att bryta ner i mindre steg, i detta fall garderobsrensning:
Gå till garderoben och vänd på alla galgar så de hänger med kroken åt ”fel” håll. När du sedan använder ett plagg (jacka, skjortan kommer tillbaka från tvättstugan etc) hänger du galgen rätt. Efter en tid kommer du se ett mönster av kläder som används ofta och kläder som inte använts sedan du vände galgarna. Justera för sommar/vintergarderob (få går runt i linnebyxor i december) och börja rensa ut.

Samma andas barn i byrålådan: börja lägga alla plagg du använt, och sedan lägger tillbaka, till höger i lådan. Vips har du efter en tid kandidater till utrensning till vänster i samma låda.

Allt sker i vardagen, helt automagiskt.

3 gillningar

Nåt som slår mig när jag läser är att du nämner många ansvar i vardagslivet som det ändå verkar som om du vill ha kvar. Då är det kanske fel väg att plocka bort konkreta saker? Utan kanske är din fråga: hur kan man bli mer obekymrad, lugnare och lättare till sinnet?

Jag har börjat 1) gå i terapi och 2) prioritera min sömn. Det hjälper mig att sortera i hur jag vill vara och att slappna av mer.

3 gillningar

Det största är att jag sedan drygt tio år tillbaka valt att bo så att jag har promenadavstånd till jobbet. Jag har ca 30 min promenad enkel väg, vilket ger mig både motion och en stund för reflektion både på morgon och eftermiddag. Förenklingen jag ser i detta är att jag styr min egen tid, sparar en tusenlapp i månaden på SL-kortet och att jag kombinerar “pendlingen” med motion.

Utöver det har jag en enkel garderob med basplagg från Asket; jag behöver inte tänka så mycket på min outfit utan jag har alltid någorlunda likadana kläder som är hållbara och bekväma.

4 gillningar