Strategier för att spara pengar (och miljö)

I det ekonomiska klimat vi lever i idag verkar det tydligt att det är läge att se över sina vanor och rutiner på ett mer systematiskt sätt. Det kan ofta vara möjligt att sänka elförbrukning, bilkörande, värme inomhus eller andra saker genom att planera tillvaron lite. Det blir inte några stora effekter av sådant som att t.ex. stänga av lampor men om det handlar om övergripande livsstil kan även små regelbundna besparingar bli något att räkna med på årsbasis.

Jag är själv något av en prylmänniska och det är kanske inte i sig något att skryta med. Däremot innebär det att jag har mycket kläder. Det handlar inte om några övergående modetrender utan mer “uniform” som Angela Merkel eller Kim Jong il. Med tiden kan jag “använda upp” allt om jag bara inte går upp i vikt enormt. Det är möjligt för mig att låta bli att tvätta mina kläder på en vecka eller två om det behövs. Skulle elpriserna slå i taket kan jag plocka fram fler jeans och skjortor som jag köpt begagnade och därmed skjuta upp tvättbehovet tills elpriset känns rätt.

Även om kriget i Ukraina tar slut kommer vi sannolikt att ha betydligt mer volatila elpriser framöver. Om någon tänkt sig att leva minimalistiskt kan det innebära att man behöver tvätta ofta och kanske inte kan fylla maskinen. Det kan vara en bra idé att försöka ha “reservkläder”, kanske plagg man bara använder hemma. Att köpa nya “finkläder” att ha på kontoret eller när man träffar vänner på stan är knappast någon miljömässigt smart väg att gå.

Ovanstående var ett exempel. Är det någon annan som har något liknande tänk eller någon metod för att parera prissänkningar? Jag menar nu i första hand något lite mer invecklat än att handla på extrapris.

Jag körde några år ett försök att aldrig tvätta vintertid. Det låter helt sjukt, eller hur? Faktum är att jag haft samma storlek i ungefär 30 år och att jag går i jeans och t-shirt både hemma och på jobbet. Jag har handlat mycket på rea genom åren och även en del begagnade “finjeans” på senare år. Sedan slog det mig hur full garderoben var.

Så, på vintern tvättades handdukar, barnens kläder och deras lakan samt mina underkläder och strumpor. Alla mina lakan, tröjor, byxor, skjortor, jeans, t-shirts, hoodies etc hamnade i tvättsäckar. När våren kom och värmen steg och jag kunde torka allt ute drog tvättandet igång. Det var ofta 6-8 fullpackade postsäckar (fråga inte) som skulle sorteras och passera tvättmaskinen. Mest gjorde jag detta för att kunna torka ute, men det gav mig också en insikt om hur sjukt mycket kläder jag ägde. Det fick mig att använda upp “skräpkläder” hemma. Kläder som bara blivit liggande.

Jag gör inte så här längre, mest för att jag nu har ett barn hemma och till råga på allt en tonåring som vill ha sina kläder tvättade, helst innan de lagts till tvätt. Men skulle det bli riktig elkris eller avstängning så är knappast kläderna problemet. :slight_smile:

Oj, det blev långt. En annan stor vinst man kan göra är att faktiskt behålla allt lite längre än man tänkt. Det gäller mat i kylen, mat i frysen, elektronik som anses gammal, kläder, porslin (glas man bara druckit vatten ur eller tallrik man haft frukostmackan på måste inte in i diskmaskinen samma dag, de kan användas fler gånger) etc. Jag tror jag är bra på återanvändning i allmänhet. Gamla glasslådor etc duger till det mesta; matlådor, torrförvaring, infrysning av grejer etc och när de tjänat ut där kör man vidare genom att blanda färg i dem, tvätta penslar, förvara tvättmedel i dem etc.Både miljö och plånbok blir vinnare.

Sedan slår jag ett slag för det här med att slå på och av varmvattenberedaren (om man har sådan). En större håller värmen över rekommenderade gränsvärden i 48 timmar. Det är ju helt sjukt att den står på slentrianmässigt hela tiden.

4 gillningar

Fint nördigt inlägg. Gillar sådana :slight_smile:

2 gillningar

Det där är klokt. Ju fler kostnader man skjuter framför sig desto bättre. Ofta är det bara en mental inställning som hindrar. Sällan innebär det ett reellt problem.

1 gillning