Vad bör hemstäd i Malmö kosta?

Kanske lite off topic men ni som anlitar städhjälp (vitt), vilket timpris bör man förvänta sig?

Min enda referenspunkt just nu är en bekant som betalar 250kr/h plus 56kr för utkörning.
Värt varenda krona säger dem och jag ska testa ett år tänkte jag.

Samt ni som anlitar någon i Malmö, kan ni rekommendera någon?
Jag vill helst att de städar när jag inte är hemma.

Obs detta är inte pga nyheten med Maggan haha det var bara en olycklig slump.
Jag har varit sugen på städhjälp ett tag nu :hugs:

2 gillningar

Jag har nyttjat städhjälp tidigare, dock i och med Corona och hemarbete är det satt på paus just sedan något år, eller kanske mer, tillbaka.

Vill tro att jag haft 3timmar för ca 700, och då har man dragit av rut avdrag.

Men jag har tyckt det är väl värt kostnaden (och egentligen är det skamligt att man får ett avdrag för den hjälpen.)

1 gillning

Jag har PM:at dig om de som vi använder. De är riktigt duktiga och gillar att städa och göra fint hos folk. Då de inte har någon hemsida utan det är lite word-of-mouth så kontakta mig så kan jag skicka mobilnummer.

5 gillningar

Hur funkar det att ha städhjälp när man inte är hemma? Känns det inte otäckt att ha okänt folk “rota runt”. Tänk om de är sura på “de rika” och spottar i mjölkpaket? Doppar tandborsten i toaletten? :flushed:

Tror jag såg båda på Seinfeld eller Vänner. Kommer inte ihåg vilket.

1 gillning

Ja, absolut. Men det är som det är, höginkomsttagarpolitiker vill ha sitt.

Motiveringen är att det ska öka kundunderlaget, men jag tvivlar på att det har någon effekt. Folk som tar städhjälp hade gjort det med eller utan avdrag.

2 gillningar

Jag har inte städhjälp mest för att jag:

1. Jobbar hemifrån
  2. Inte gillar folk
  3. Kan städa efter mig själv
  4. Inte gillar folk
  5. Inte gillar folk

Typ så.

6 gillningar

Kalla mig naiv (det gör jag själv, medvetet) men jag har aldrig tänkt så här. Varför skulle någon vilja göra så, liksom?

Länge sen jag hade stödhjälp nu, men när vi hade det så funkade det finfint. Kanske just för att jag aldrig ens kom på tanken att tro dem om något annat än professionalism.

Livet blir liksom enklare, för mig, när jag tror gott om människor. Så går jag på någon snyting emellanåt när det visar sig att jag stöter på en eller två som faktiskt inte ville gott, men det är en kostnad jag hellre tar än att leva i och med misstro och tvivel.

:woman_shrugging:

(Och rent praktiskt beror det ju på om de har nyckel, eller om man har en nyckelbox, eller om de kommer när man är hemma, eller… En av de främsta vinsterna var att vi alltid dagen innan de skulle komma var tvungna att röja undan alla högar så de skulle kunna komma åt att städa. :wink: )

3 gillningar

Vi har inte städhjälp, men just det här är ju liksom den största delen av städandet. När det är klart tar det ju inte många minuter och dra över huset med dammsugare och mopp (och nåt ska väl barnen ha att hjälpa till med hemma med :thinking:)

2 gillningar

Samma här. Jag har inget emot att städa, tvärt om. Starta en bra podd (RikaTillsammans) och dra igenom huset. Bra vardagsmotion är det också. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Alltså… jag e en hejjare på att röja undan högar men sen, med katt, så kan dammsugandet lätt ta minst en timme (och då bor jag ändå ‘relativt’ litet på 95 kvm plus källare) och det är ju det värsta… jag har tidigare i livet verkligen ogillat att dammsuga (för att inte snacka om damma. Det principvägrar jag typ att göra.) då jag liksom bygger upp ilska under tiden… har blivit lite bättre, med air pods som gör att jag kan köra värsta dansmusiken och sjunga under tiden, men… nog är det där det tar tid alltid. För mig.

Och jodå, visst håller jag med om det med.

Men under den tiden av livet då vi hade stödhjälp var det i sanning något som underlättade och gjorde livet rikare. Barnen var mindre och både jag o (numera ex-)maken hade busy busy jobb, så ynnesten att komma hem till städat hus var fjortonde vecka var guld värd!

Så sant som det är sagt! Fast jag motionerar hellre ute i trädgården jag. :smiley:

2 gillningar

Jag antar att vi är motsatser då, jag är en hejare på att dammsuga (och vi har hundar), men röja undan högar är jag kass på :slightly_smiling_face:
Jag antar att vi skulle behöva organisationshjälp mer än städhjälp.

1 gillning

Nynnar… Vill du byta grejer (aka tjänster) med varann?

Jag tar dina högar o du tar min dammsugning? :wink:

2 gillningar

Haha, ja. Så bör man tänka men jag är också mycket misstänksam av mig.

Bodde ett tag i USA och innan man lärde sig att frisörer och taxichaufförer ska drickas ( 20% MINST, när det är dålig service enligt vissa) och även mat för avhämtning och fick många skräckhistorier berättat om man inte dricksar bra när man betalar vid beställning innan man fått maten… Tänker att det blir samma i Sverige. Folk förväntar sig nog en slant extra, även om inte 20%. Och gör man om besvikna så…

1 gillning

Lite utvärdering nu efter 4 månader med städhjälp.

Hängde också upp mig på detta, så hörde runt med lite bekanta och hittade en bekant som ville jobba extra men som inte kunde få fler timmar på sitt ordinarie jobb.
Så vi beslutade oss för att testa städning ett par månader.

Är inte det minsta orolig att ha någon jag känner här när jag inte är hemma.

Jag betalar 500kr för 2h jobb ink. framkörning 2x per månad.
Så ca 12 000kr / år extra för min bekant.

För detta avsätter jag tillfälligt 300 000kr av portföljen som med 4% avkastning bör generera denna summan över tid.

Och det bästa av allt, varannan söndag nu när jag nu får loss tid och energi jobbar jag själv extra där jag får in 2 300kr per söndag, dvs 4 600kr rakt in i portföljen per månad.

Efter knappa 5 år med ränta på ränta har jag nya 300 000kr som kan finansiera städet och de första 300 000kr som jag avsatte från portföljen behöver jag inte avsätta länge. (mental bokföring :slight_smile: )

Visst hade det varit billigare att jobba gratis för mig själv de 2x2h per månad, men det är inte värt det.

Det är guld värt nu när jag vaknar på min lediga dag och städet (som är så tråkigt) redan är fixat.

Då kan jag istället lägga den tiden på träning eller på att laga någon god mat som jag tycker är så mycket roligare.

1 gillning

Varför vitt?

Det gäller inte längre :smile:

Grejen är att om jag skulle ha anlitat någon okänd så vill jag ha någon lite mer seriös så att om man blir utsatt för stölder tex så måste jag kunna påvisa att någon har varit i lägenheten.

Finns många säkerhetsåtgärder man kan vidta om man tycker det är obehagligt, man kan skaffa ett kassaskåp och låsa in stöldbegärliga varor och papper tex.
Och man kan sätta upp kameror som spelar in och streamar live till mobilen osv

Låter vettigt.

Vi har haft städhjälp varannan vecka under flera år men avslutat det nu under corona. Köpt en robotdammsugare istället som sköter mycket av vardagsunderhållet och sedan får man komplettera med dammtork och badrum själv men inte så farligt. Rekommender robot starkt. Sjukt hur nycker damm den hittar trots att man själv dammsugit nyligen.

Hi har haft städhjälp varannan vecka ett tag och vi betalade mellan 1500-2000 kr/mån efter RUT. Vi bor i en liten stad. Inte värt pengarna tycker jag. Funderar på att skaffa robotdammsugare men tror inte den kommer att städa så noggrant som vi vill ha det.