Vad spenderar andra för lite pengar på enligt dig?

Bröjade fundera iom att @janbolmeson startade

Och kom fram till att det snarare är på andra hållet jag reagerar på min omgivning; så samma tråd fast motsatt, vad spenderar andra för lite pengar på enligt dig?

För mig skulle jag nog vilja påstå att den generella individen lägger för lite pengar på köksutrustning man använder varje dag (typ kniv, stekpanna etc), vardagsskor och mobil.

2 gillningar

Vi (som samhälle) spenderar för lite på kvalitet. Det är svårt att välja dyrare alternativ, trots att kvalitet i längden kan bli billigare. Kläder, möbler etc etc.

6 gillningar

Kvalitet framför kvantitet. Sen verkar svenskarna blivit bättre på att spara, men sparande/investering är mitt svar annars.

1 gillning

Instämmer med att prylar som används mycket förtjänar mycket budgetallokering, men mobiltelefonen är väl snarare urtypen för en pryl som gemene man absolut skulle klara sig med enklare och billigare modeller? Man ser ju horder av unga och inte-så-högavlönade som likväl kritat senaste Iphone Pro Max hejochhå trots att det är fullständigt overkill för lite Tinder och sms.

4 gillningar

Jobbtelefon?

Sen är det ju rätt mycket mer man gör med sin mobil. Ta kort, surfa på interwebben… nogväl för att man kanske inte behöver en iPhone Pro Max för det, men “billiga” mobiler är idag verkligen skräp. Min fru köpte nyligen en Android-telefon för 2500 kr och det är läskigt hur dålig den är. Kameran är skräp, frontkameran startar bara hälften av gångerna, appar kraschar hela tiden, skärmen är i plast… HELT annan nivå än den jobbtelefon (av samma märke) som hon hade tidigare som kostade 8500 kr. Folk gillar att säga att en billig telefon är bra nuförtiden, men det stämmer helt enkelt inte. Man behöver komma upp i minst 5000 kr för att få en telefon som inte är skräp.

1 gillning

Kanske. Jag kör bara iOS så det begränsar ju utbudet rejält och vill man köpa billigare men nytt så får det bli fjolårets modell. Har iofs jobbtelefon men det är en helt vanlig och snart två år gammal icke-pro. Kostar nog ungefär en tredjedel av flaggskeppsmodellen och är väldigt funktionell.
Men visst, i grunden håller jag med dig om att det är stor skillnad mellan lågpris och lite bättre grejer.

• Musik i alla dess former.
  • Breda, billiga indexfonder :wink:
  • Eget skapande
  • Reparationer av trasiga prylar
  • Miljövänliga alternativ
9 gillningar

Bra råvaror
Kollektivtrafik
Parterapi
Köksredskap
Underhåll av prylar
Personlig utveckling
Bra säng

9 gillningar

Snus och kaffe

3 gillningar

Fonder. På tok för lite spenderar gemene man på att köpa andelsägande i världens företag.

1 gillning

Det är klart det finns ungdommar som köper absolut senaste flaggskeppsmodellen och där det kanske är lite onödigt. Men jag tänkte mer på de många personer som går omkring med en sprucken skärm i flera månader.

2 gillningar

Jag tycker att folk spenderar för lite på sina dejtingappsprofiler – professionell hjälp med bilder och presentationstext skulle sannolikt vara en utmärkt investering för många.

4 gillningar

Ost, choklad…

1 gillning

Nätverksprylar.

Bra headset/ljudutrustning när man jobbar hemma…

Ledighet.

Aktiefonder. Det precis som att de flesta inte förstår att det ekonomiska systemet är riggat åt att man ska äga kapital som i sin tur ger avkastning. Ordet kapitalism borde trots allt ge en ledtråd.

Tid. Många arbetar mer än de skulle vilja för att köpa saker som de egentligen inte behöver.

1 gillning
  • Köksutrustning. Menar inte nödvändigtvis maskiner och sådana prylar, utan mer själva handredskaoen man använder såsom knivar, knivslip, grytor och pannor. Blir så mycket roligare och effektivare att laga mat om man har bra grejer.

• Hobby och fritidsintressen. Hör många som pratar om sina intressen och att de skulle vilja lägga mer tid på det. Men de vill av någon anledning inte lägga ett öre på det, vilket i sin tur gör att de lägger mindre tid på det också eftersom de saknar eller har för dålig utrustning för att utöva sitt intresse. Jag tycker inte man ska behöva ha dåligt samvete för att man spenderar pengar på sina intressen om det får en att må bra när man utövar dessa :slight_smile:

9 gillningar

Överlag tycker jag många är dumsnåla. Köper månadskort i lokaltrafiken månad efter månad istället för ett årskort som man tjänar in ett extra månadskort på. Köper skor för 300-400 som måste bytas ut varje kvartal istället för ett par rejälare man kan lämna in hos skomakare. Tandhygien som att använda sin tandborste tills stråna ser ut som toalettborsten…
Engångsgrejer i allmänhet. Känns som att många tar de billigaste men som i längden blir otroligt mycket dyrare.

(OBS:Detta gäller främst de som tjänar runt/över medianen per månad, förstår även att de som kämpar med ekonomin vardagligt kanske inte har något val)

1 gillning

Håller med om teknikprylar, och “använd varje dag” prylar, i många fall.

Visst, vissa köper den absolut senaste och dyraste men det finns lika många som snålar mycket, och där det inte är i proportion mot hur mkt det används.

Tycker ipaden är för dyr och köper någon billig billig surfplatta för en tusenlapp, som används timmar varje dag. Samma med mobiler. Fastklistrad vid dem men väljer alltid den billigaste budgetmodellen i telia butiken. Håller även med föregående talare om nätverksutrustning…

Och allmänt att spendera pengar på en hobby som folk inte kan så mycket om/förstår, då är det många som inte sätter beloppen i perspektiv.

Att lägga 50kr på ett “skin”/något kosmetiskt på ett spel man spelar mycket eller 20kkr på en cykel, verkar helt orimligt. Samtidigt är det helt ok att köpa en bil för 700k, lägga hundratusentals kronor på hästar eller en husbil för 1.5 mille…

Fler borde spendera rimliga mängder pengar på sånt som används mycket och varje dag och på hobbies och sånt de blir glada av. :slight_smile:

1 gillning

Andra spenderar för lite pengar på att köpa tid.

3 gillningar

Föräldraledigt! Jag upplever att många i min omgivning vill vara föräldralediga längre men inte tror/tycker sig ha råd, och för just de jag tänker på är det prioriteringsfråga - inte att de faktiskt inte skulle ha råd. Svensk förskola är på många sätt mycket bra, men det är ofta alldeles för stora barngrupper för främst de minsta barnen. Jag är glad att vi, trots två inkomster som då var under medel, valde att ha låga omkostnader till förmån för ledigt både tillsammans och lite längre än snittet. Öht har jag iaf hellre låga fasta kostnader och mer frihet i tid och valmöjligheter än att öka mina utgifter i takt med inkomsten. Så; tid!

7 gillningar