Vi är i vardagen kunder hos olika företag som vi köper varor och tjänster av. Ibland har vi abonnemang av olika slag men lika ofta är vi bara stamkunder hos ett visst företag. Ibland har vi aktivt valt att köpa från ett visst företag medan vi i andra fall kanske bara bor nära en viss butik. Att välja något annat skulle alltså medföra ett visst krångel.
Jag tänkte i den här tråden att alla kunde dela upplevelser av varor eller tjänster som vi tycker är prisvärda respektive dyra. Naturligtvis har detta koppling till hur mycket vi utnyttjar olika tjänster men också till hur vi upplever servicenivå, standard osv. Frågan är alltså mycket subjektiv men kunde också ge en bild av hur vi tänker kring olika typer av kostnader. Vissa kostnader tar vi på oss med glädje medan andra mest känns betungande. Saker kostar vad de kostar och den upplevda nyttan är inte alltid så stor.
För att renodla tråden något tänkte jag att skattefinansierade tjänster inte är huvudtemat utan främst saker som vi “betalar fullpris” för. Sedan kan fullpriset ändå vara rabatterat för pensionärer, unga, medlemmar i kundklubben eller liknande men du står ändå för hela eller övervägande del av kostnaden själv. På samma sätt är saker vi tar del av gratis inte del av frågan, oavsett anledningen till att det är gratis.
Saker som jag uppfattar som prisvärda
Bredband - jag är själv del i ett gruppavtal som ger halva priset jämfört med marknaden och betalar 100-150 kr någonting för bredband
Fjärrvärme - jag bor i ett hyggligt stort hus på tre våningar som jag under 2022/2023 värmde upp för under 4000 kr, alltså för ett kalenderår.
Årskort till museer - museer kan ha varierande finansiering. Tidigare var statliga museer gratis, inte numera. Mer generellt uppfattar jag att fler museer har väldigt prisvärda årskort.
Begagnade kläder - På Sellpy är kläder inte dyra alls. Jag har i princip slutat bry mig om vad kläder kostar.
Saker som jag tycker är dyra
Matvaror - Här är förstås variationen stor men jag uppfattar många matvaror som dyra. Lidl är generellt mer prisvärt än de flesta andra butiker dock.
Finansiella tjänster - Prissättningen på finansiella tjänster framstår ofta som ett skämt. Olika procentsatser ser låga ut men blir helt absurda belopp när man räknar lite på det.
Bio - Att betala 150 kr eller mer för en biobiljett uppfattar jag generellt som dyrt. Här finns det förstås många kryphål för att komma undan billigare men till ordinarie pris känns det egentligen inte prisvärt.
Mäklare - Mäklararvoden ser jag generellt som dyra.
I den miljö jag bor i själv för tillfället finns förstås olika saker som är billiga i relativ mening. Många tjänster är generellt billigare utomlands än i Sverige, alltså om vi tittar på länder med lägre kostnadsnivå.
Det varierar ju väldigt mycket vad en mäklartjänst rent faktiskt kostar. Jag sålde en liten lägenhet i Uppsala 1998 (tror jag det var) och betalade 10.000 kr i arvode. Det var ett fast pris och jag uppfattade jag där och då inte som särskilt mycket. När jag sålde en större lägenhet i Stockholm 2013 betalade jag nästan 70.000 i arvode. Vi kan väl så att mäklaren i Uppsala i relativ mening jobbade mer för för sitt arvode än mäklaren i Stockholm. I båda fallen valde jag mäklare mest baserat på pris.
Jag personligen skulle nog placera detta i kategorin prisvärt med tanke på vad du får för dina 150kr. Inte helt lätt att hitta denna upplevelse billigare på annat vis?
Beror på vad man värdesätter. Jag har bättre soffa, bild och ljud hemma samt inget jobbigt folk omkring som stör. Vill jag pausa gör jag det. Vill jag dricka öl till filmen gör jag det.
Detta är naturligtvis subjektivt men om man har en bra och stor TV och ett bra separat ljudsystem kopplat till det så tycker jag att “hemmaupplevelsen” av att titta på film är “konkurrenskraftig”. Jag brukar själv besöka blodcentralen och välja företagscheckar som “belöning”. Det gör att jag i praktiken inte behöver betala för bio på vanligt sätt. Företagscheckarna har ett bakomliggande pris som är ungefär hälften av vad man betalar för en biobiljett i kassan.
Två möjliga faktorer som kan påverka är dels att de senaste filmerna normalt bara finns på bio dels förekomsten av effekter. Om man tycker att det faktum att en film är ny gör den mer intressant blir också bio mer prisvärt. Samma sak gäller effekter av olika slag som ofta blir mer storslagna på bio. För filmer med stort inslag av grymma effekter blir bio mer prisvärt.
Har man ett par barn och vill gå på bio blir det hiskeligt dyrt. Med biografernas priser på popcorn och läsk bir det lätt över 700 kr för en och en halv timmes nöje om nu filmen är bra. Numer är man tvingad att köpa snasket där också. Då finns det betydligt mer prisvärda saker att göra för de pengarna.
Jo jag är helt med dig att det kan upplevas dyrt men att alternativkostnaden skulle bli dyrare. Bygga en motsvarande setup hemma skulle kosta en ansenlig summa. Alltså kan man se ett biobesök som prisvärt i förhållande till vad man får för pengen.
Säg att du skulle få ett erbjudande om att åka till rymden till en kostnad för 200k. Prisvärt i förhållande till vad det är med dyrt om man enbart ser till kostnaden, speciellt om du vill ta med familjen
Detta är ett synnerligen relevant påpekande. Att titta på “Lille skutt på nya äventyr” på bio ger inte heller något större mervärde jämfört med att se dito på TV hemma.
Jag har en hyggligt normal TV hemma. Den fungerar bra även för film. Till den har jag köpt en begagnad stereo med ordentlig DAC. Nypriset för stereon var högre än för TV:n men jag betalade inte så mycket för den. Att ha bra ljud gör mycket för upplevelsen. Det ytterligare lyft som man skulle få med flerkanalsljud är inte så betydande.
Håller med att det är ordentligt dyrt. Tyvärr är marginalerna obefintliga. Biografen tjänar inga pengar på biljetterna det dom tjänar på är popcorn, godis och läsk. Jag har jobbat på bio tidigare. Jag brukar ändå ha med egen snacks för ibland är jag bara snål. Men till dom som köper snacks där så ska dom veta att dom gör gott på något sätt. Vem vet, biograferna kanske till och med finns kvar i framtiden.
Detta tror jag också delvis handlar om personlighet. Vissa vill nog komma ut och se folk och besväras kanske inte i någon större grad av folket runt om, utan nästan ser det som en del av filmupplevelsen. Kanske en haltande jämförelse, men jämför med att ta en öl på pubben eller i soffan i vardagsrummet. Jag kan se tjusningen med bägge.
Poängen är inte att uppmana till bojkott av biografer eller något annat för den delen. Man kan och bör tycka olika om vilka varor och tjänster som är generellt prisvärda eller inte. Det är däremot intressant att jämföra vilka varor man tycker generellt är prisvärda och inte. Hur lönsam en viss verksamhet har egentligen inget med frågan att göra. Det är ju fullt möjligt att en viss verksamhet är både enormt lönsam och enormt prisvärd eller tvärtom.
Vi har alla olika uppfattningar om vilket värde en vara eller tjänst skapar. Som ovan nämnt uppskattar jag t ex inte bio särskilt mycket, men det är väl mest min nedärvda aversion mot störande människor som hindrar mig från att njuta av filmen. I övrigt är det ju ganska lätt att tänka på att antal saker som kan uppfattas som
Prisvärt:
strömningstjänster, om de används. En hundring i månaden för t ex Spotify eller liknande om man lyssnar flera timmar om dagen, det är svårslaget. Å andra sidan är det nog många som har fler abonnemang än de behöver.
vatten hemma i kranen. Alldeles för billigt egentligen, givet vad vi får. Rent och gott och kostar typ ingenting.
basala livsmedel typ mjöl, ris, socker, potatis men också det mesta man behöver för att laga en fantastisk middag. En köttbit för ett par hundralappar mättar lätt en middagsbjudning om man vet hur man gör.
alkohol på systemet, särskilt fina viner, dyrare finsprit typ lagrad rom och whisky. Knappast billigare utomlands.
lyxig hemelektronik som används mycket. Jag har t ex en dyr stereo, men även hörlurar i prisklassen >10k. Dyrt, ja kanske. Men de flesta lägger mer pengar på att byta mobil ofta.
hemmaträningsutrustning typ kettlebells, trx-band etc. Kostar väldigt lite.
Ej prisvärt i min bok:
snabbmat / hämtmat av enklare typ. Jag käkar hellre makaroner med vatten än McDonalds. Och lagar garanterat bättre mat på nästan vilket kylskåp som helst än att beställa svettig pizza.
fika på stan. Ofta mediokert kaffe i medioker miljö till skyhögt pris.
charterresor till typ Mallorca med Tui el liknande. Vi är visserligen fem i familjen och har två tonåringar som drar upp priset, men en vecka i Medelhavet på svennebananhotell kostar minst lika mycket som att hyra en privat villa med pool i Italien…lätt val.
bilar, service och allt kring detta generellt. Jag har förmånsbil vilket inte heller är gratis, men man slipper iaf få ett utbrott varje gång det ska bytas hjul eller servas eller funderas på andrahandsvärdet. Marknaden är sjuk just nu och det är svårt att hävda att det är prisvärt att åka bil.
Jag tycker att bio är dyrt men kan ändå tycka att det är värt det någon enstaka gång om det är en “maffig” film där ljudet och storleken på bilden ger en upplevelse. Senaste filmen jag såg var nog sista Hobbit så det är inte ofta!
Det sämsta med att gå på bio är de andra “gästerna” som ska prata och prassla! Enbart snacks/godis inköpt på bion skulle vara helt okej för mig om de bara hade “oprassligt” snacks/godis. De skulle också ha personal som avlägsnar personer som pratar hela tiden!
Prisvärt tycker jag annars är vatten i kranen och de flesta Champagner från 400 kronor och uppåt.
Dyrt tycker jag det är att betala 90 kronor på restaurang för en öl som på systemet kostar 20 kronor men jag betalar det ändå eftersom vi går ut så sällan. 130 kronor för ett glas vin som på systemet kostar 80 kronor för en flaska är också dyrt och oftast betalar jag då hellre 160 kronor eftersom man då brukar få ett betydligt bättre vin.
Utelunch är en av de sakerna som jag tycker är minst värt. Det beror såklart också på vad man har för utbud i närheten av jobbet men alltså 120 spänn för nån trist mat i sällskap av halva stan är liksom för mig helt värdelöst. God utemat i lugn och ro är helt klart värt det men just lunch ute är inte vad jag gillar att lägga pengar på.
Bra värde för pengarna: nästan inget slår ju bibliotek. Kostar typ inget och har nästan allt.
Bra värde i storstäderna: kollektivtrafiken i iaf Sthlm och Gbg är SÅ bra. I min stad, inte alls lika bra.