Jämförelse av priset för ägt boende vs hyrt boende | Ägt boende bör pga riskpremie vara billigare

Ja, mitt eget boende generar pengar snarare än slukar pengar. Hade jag hyrt en lägenhet hade det blivit dyrare än jag bor nu…

1 gillning

Spännande, du får gärna utveckla det här. :slightly_smiling_face:

Jag tycker det är klurigt eftersom det blir lite att jämföra äpplen med päron.

• I det ägda boendet har jag en ekonomisk risk (möjlighet) det har jag inte i det hyrda

• I det ägda boendet har jag ett underhållsansvar och kommersiella fastigheter brukar man skriva av med 2 % per år, vilket ligger rätt nära min egen kostnad för vårt hus. Det har man inte heller i det hyrda boendet.

Vilket i min värld leder till följande:

• Kostnad för hyrt boende = Total kostnad för ägt boende inkl. riskpremie och underhåll

Om ovan inte stämmer så är marknaden ineffektiv. Vilket jag upplever att den i stora delar är i Sverige - men då till hyresrättens fördel till följd av hyresreglering. Det vill säga precis motsatsen till det som du skriver.

Håller du med?

PS. Det jag inte tar hänsyn till ovan (vet inte om du gör det) är ju eventuell värdeökning som vi har haft historiskt på ägt boende. Men jag utgår från att över lång tidsperiod borde värdet på det ägda boendet följa inflationen. De senaste 30 åren i Sverige är ju en historisk avvikelse på många sätt.

3 gillningar

Beror väl på,

Mitt hus kostar runt 4000 kr/månaden + säg 3000 kr/månaden i underhåll blir ca 7000 kr/månaden.

Hyrt hus är omkring ligger mellan 12 000 - 18 000 kr/månaden i kall hyra så säg det blir 18 000 kr inklusive värme och el.

Blir ca 11000 kr/månaden i skillnad eller 132 ksek/året.

132 ksek/ 1,9 msek (inköpspris) blir ca 6,9% avkastning per år :man_shrugging:.

Skulle jag räkna med dagens huspriser istället blir det lägre avkastning men skulle även behöva ta med värdeutvecklingen,

Typ (132ksek+150ksek (snitt värdeutveckling) / 3,4 msek = 8,2% avkastning per år.

Tycker ändå inte avkastningen är så farligt låg och lätt värt riskpremien…

Iof är avkastning idagsläget mycket sämre än på min första bostadsrätt där jag sparade in inköpspriset på 10 månader…

1 gillning

Det här är väl den delen man sparar med eget boende (från SVTs artikel i fredags) :smile:

Jag tycker det är klurigt att räkna 8-9 % värdeutveckling på hus framgent eller överhuvudtaget annat än historiskt. I långa dataserier på hus så är ju realavkastning typ noll på de flesta marknader bortsett från perioden 1990-2020.

Sedan tänker jag att om huset är värt 3.4 MSEK så borde ju drift och underhåll uppgå till 2 % av värdet till ca 5 666 SEK per månad om man periodiserar över en lång tidsperiod. Då ligger man ju på 4 000 + 5 666 = ca 10 000 SEK / mån. I din jämförelse med hyrt hus så ligger det ju inte långt ifrån 12 000 SEK. :thinking:

4 gillningar

Därför jag bara brukar räkna på inköpspriset och då blir avkastningen runt 6,9% per år. Inköpspriset är ändå det kapitalet som jag lagt in i huset när det köptes.

Tror du lurar dig själv med att räkna 2% per år av husvärdet. Mitt hus kommer ha ungefär samma underhållskostnader oavsett om det ligger i centrala Malmö eller norrlänska skogarna.

Det finns faktiskt statistik för detta oss SCB, där de anger snitt på 2000 kr/månaden i Sverige.

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HE__HE0202/

Här är en lång dataserie på huspriser på Stockholm. Notera i princip stillastående utveckling mellan 1878 och 1988.

Källa: Forskning - Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

2 gillningar

Det är väl egentligen inte jättekonstigt att bostadsmarknaden har utvecklat sig som den har gjort de senaste 30 åren.

Vi blir fler snabbare och vi har redan bostadsbrist som det är, även fast det byggs hur mycket som helst överallt.

Och fysisk mark tar slut på populära områden.

Kollar man bostadspriser i norra Norrland mitt ute i skogen så har det väl inte hänt ens i närheten lika mycket som i större städer. Där finns ju mark kvar att bygga på :slight_smile:

1 gillning

Det här fascinerar mig alltid. För de privata kostnaderna är nästan alltid lägre än för kommersiella fastighetsägare. Mina kompisar med flerbostadshus räknar på ca 450 SEK/kvm i underhåll per år vilket tar hänsyn till allt.

Ett genomsnittligt småhus i Sverige är 122 kvm stort enligt boverket. I min värld applicerat på 450 SEK/kvm så blir det 54 900 SEK. Givet min 2 % regel så ger det ett värde på villan på ca 2.75 MSEK (vilket är ganska rimligt då medelpriset för en villa är ca 3 MSEK). 54 900 SEK per år blir ca 4 600 SEK i månaden. Vilket är mer än dubbelt så mycket som SCB:s siffror.

Jag är beredd att slå vad pengar om att folk har helt fel i sina uppskattning av underhåll. Man slår t.ex. inte ut en takkostnad som kommer vart 30-50 år på årsbasis.

1 gillning

Om man bara rakt av kollar till medelvärden så stämmer ju detta.

Men köper du en villa för 20 miljoner på 150kvm i exempelvis Stockholm så har du ju långt ifrån 2%. Det kostar ju inte mer med underhåll för att du bor någonstans det är dyrt.

Skulle snarare tro att man räknar med att eget arbete är grattis.

Blir en helt annan kostnadskalkyl när man har gratis arbetskraft.

1 gillning

Den viktigaste kostnaden många missar gällande ägt boende är alternativkostnaden för kapitalet man binder upp. Det kan absolut vara värt det eftersom man kanske inte vill släppa ett hus man trivs i eller som varit i släkten länge etc. alternativt att det helt enkelt inte finns någon bostad att hyra där man vill bo. Men det är likväl en kostnad. Så ska man diskutera strikt ekonomiskt måste den finnas med.

Hittar inte källorna nu, men jag har sett siffror på att prisökningarna varit minst lika extrema där, dock från låga nivåer.

Bostadspriserna drivs ju av:

• Bostadstillgången
  • Kreditgivning
  • Ränta
  • Arbetsmarknad
  • Förändringar i spelregler (t.ex. ränteavdrag, skatt etc)

Alla dessa har ju varit fördelaktiga de senaste 30 åren. Frågan är hur mycket dessa kan bidra framgent.

1 gillning

Är omkring har bostadsrätter gått från 1 kr till 500 ksek på 20 år.

Procentuellt är den ökningen markant mycket högre än Stockholm :joy:.

2 gillningar

Både ja och nej. Låt mig ta ett exempel från mitt eget liv.

För något år sedan började ett element läcka så vi var tvungna att byta ut det. I ditt fall så har du rätt - det billigaste elementet har ju samma pris oavsett vilket hus jag bor i.

Men, problemet är att med ett dyrt hus följer en viss kvalitetsstandard. I vårt fall, som bor i ett relativt dyrt hus med en relativt hög standard på alla prylar - t.ex. lamellelement(?) från 50-talet så skulle det bli väldigt konstigt att sätta in ett vanligt billigt element som inte följer de andra eller hänger ihop med standarden på huset.

Det gör att vi satten in ett liknande modernt element som följde i samma “klass” som de andra. Det här element plus installation kostade 20 000+ SEK. Så jag skulle absolut argumentera för att i teorin har du rätt, men inte i praktiken. Jag har ännu inte träffar den med ett 20+ miljoner hus som behandlar det som ett 2 miljoner-hus i utrustning, underhåll och liknande.

2 gillningar

Jo absolut är det så. Men på de bostäder som gavs bort för 1kr är jag lite skeptisk till om det blir en rättvis procentuell jämförelse :stuck_out_tongue:

Men visst, jämför man från de året/åren det kostade 1kr och inte 1-2 år framåt för att få en lite mer rättvis bild så blir det ju skevt.

Helt rätt - ännu en sak man missar här är dessutom hävstången. Man jämför kapitalutvecklingen i bostaden som har 8x hävstång mot att investera kapitalet utan samma hävstång…

Mja, du har en poäng! Men sen finns det hus som är värda 2mkr som står på en tomt som kostar 18mkr.

Oftast i de lägena så river man väl dock huset och bygger nytt, har man råd att köpa den tomten har man råd att bygga ett nytt hus.

Men ja, absolut jag köper ditt argument, man ersätter ju trasiga saker med likvärdiga och inte det billigaste man kan hitta på ikea :slight_smile:

1 gillning

Min första lägenhet köptes för 15 ksek och såldes 3 år efter för 50 ksek.

Blev bra avkastning.i procent på den också

Till det sänktes månads avgiften med 1500 kr/månaden jämnfört med hyreslägenheten.

Tror aldrig jag kommer göra en sån bra affär igen :joy:.

@janbolmeson är har du iaf ett exempel när det var lönsamt att köpa bostadsrätt enbart genom avgiftssänkningen fick man tillbaka investeringen på 10 månader.

2 gillningar

Om lägenhetspriser går ner till detta igen någonstans i Sverige så köper jag upp hela föreningen och gör om det till hyresrätter.

1 gillning