Jag känner att jag ligger lite dyrt till… har två bostäder tillsammans med min fru, inga barn - en lägenhet i Stockholm och ett sommarhus.
Jag har sammanlagd ränte- och amorteringskostnad på drygt 28 tkr före skatteavdrag. Sammanlagt alla boendekostnader ligger vi på ca 40 tkr (avgifter, vatten, el, etc…).
Vi har valt denna livsstil då vi har råd med höga inkomster och tillgångar, men går i tankarna att eventuellt sluta jobba och dra ner på kostnaderna. Hur mycket kan man räkna att dra ner på boendekostnaderna? Ska man hyra eller köpa en billigare lägenhet?
Tror det finns flera trådar på denna. Och i dessa konstateras också att det beror på vad man lägger in i kostnaderna:
Sop, VA, El etc känns givet.
Men vad gäller Amortering (är det bara lagstadgad som räknas in eller det man själv valt att betala?) och kostnader för underhåll?
Vi bor i avbetalt radhus (äganderätt), på 115kvm med två tonårsbarn. Boendekostnad på ca 5000kr /mån inkl el, vatten, sopor, samfällighetsavgift och hemförsäkring. (Direktel + luftvpump). Stockholms län.
Vi betalar drygt 14000 i månaden för bolån och amortering. Skattejämkar inte. Belåningsgrad 73 procent och kostnaden utgör knappt 18 procent av våran totala inkomst efter skatt.
Och för att svara på frågan lägger vi 15k per månad exkl amortering och sparande för underhåll. Lägger jag med dessa så blir det ytterligare 10k.
Hushållsinkomst ca 65 netto. Dvs mellan 23% och 38% av inkomsten.
Men då har vi ett stort dyrt hus med mycket “tillbehör”. Egentligen dyrare än vad jag tycker är rimligt.
äganderätt hus, åkersberga, 119kvm, 4 personer hushåll
I totalt blir ca 44,000kr per år eller 3700kr per månad. Den största utgift är fastighetskatten Hoppas de kommer men en förslag för att sänka fastighetskatten, det börjar bli för dyrt tycker jag.
Så ganska många som ligger i spannet 10-15 tkr. Så jag kan räkna med en bostadskostnad runt 10 tkr. Dvs 18 tkr lägre än vad jag har idag.
Har en excel-fil där jag trackar “cash flow” och all in har vi ca 55-60 tkr i levnadskostnader per månad. Resten går för tillfället till renoveringar av sommarhuset och lägenheten…
Borde kunna komma ner runt 30 tkr med optimering med andra ord. Tack!
Jag amorterar 3% för tillfället, jag har räknat på nya amorteringsreglerna och borde kunna sänka månadskostnaden med runda slängar 11 tkr om de inför reglerna enligt förslag.