Köpa eller hyra lägenhet? Feedback på kalkylator efterfrågas

Hej alla,

Jag har en längre tid varit väldigt intresserad av frågan om vad som rent teoretiskt är bäst: att köpa eller att hyra en lägenhet?

Ända sedan tonåren har jag blivit matad med åsikten att köpa ett hem alltid är bättre än att hyra. “Varför betala någon annan för boende när du kan betala åt dig själv” och ‘"Boenden ökar alltid i värde” är fraser jag hört om och om igen i olika former.

Och de senaste åren har det onekligen varit sant. Otroligt många har tjänat väldigt mycket pengar på sina boenden.

Av just den anledningen har jag sparat och sparat. Jobbat extra på helger, investerat delar av CSN, sparat cirka 40–45% av min inkomst osv. Aldrig tagit ut pengar från börsen och sett en bra avkastning över åren.

Nu äntligen har jag sparat ihop en kontantinsats för att kunna köpa en bostad i området där jag bor i hyresrätt.

Men efter flera år på börsen med bra avkastning, och en bostadsmarknad som de senaste åren gått sidledes (t.o.m. ner när man räknar in inflationen), började jag fråga mig själv om det verkligen är så smart att köpa en bostad. Har folk runt om mig haft rätt när de sa att det alltid är bättre att köpa ett boende? Eller har de helt enkelt sett vad som hänt de senaste åren och utgått från att det kommer fortsätta på samma sätt för alltid?

En viktig premiss för att kunna jämföra de två alternativen är att hyran rimligtvis är lägre än den totala kostnaden som man har som ägare av en bostad (inkl. amortering). Mellanskillnaden skulle man kunna investera på börsen. Beroende på hyresnivån kan ett alternativ där man hyr och investerar mellanskillnaden på börsen eventuellt slå ett scenario där man äger sin bostad.

Det finns självklart praktiska fördelar med både att köpa och hyra. Men här utgår jag från vad som är bäst rent ekonomiskt på lång sikt.

Är det bäst att hyra eller köpa en lägenhet?
När man ger sig ut i de lite mer ekonominördiga forumen (som Rikatillsammans), eller läser vad duktiga ekonomer och investerare skrivit, får man snabbt en nyanserad bild. Vissa tycker det ena, vissa det andra, och vissa menar att det är en dum fråga (dessa struntar jag i… jag vill ju veta vad jag ska välja :sweat_smile: ).

Oavsett vad så utgår mycket av de internationella slutsatserna från andra länders marknader och regleringar. Och de stämmer oftast inte överens med Sverige.

I Sverige har vi exempelvis inte fastighetsskatt, men inte heller marknadshyror. Bostadsrättsföreningen, med dess för- och nackdelar, är också ganska unik vad jag förstår.

Så hur besvarar man frågan “Ska jag köpa eller hyra en lägenhet?” För mig var det enda sättet att göra en kalkyl. En kalkyl som tar med alla viktiga aspekter som gäller i Sverige och sedan summerar resultatet.

Självklart med mängder av antaganden kring framtida börsutvecklingar, ränteläget, osv.

Så det är vad jag gjorde. Jag byggde en kalkylator, anpassad för den svenska marknaden. Dels för att jag själv ville ha en, dels för att jag hoppas att någon annan kan ha nytta av den. Nu vill jag be om hjälp att göra kalkylatorn så bra som möjligt och efterfrågar därför feedback.

Så om du har möjlighet: testa gärna kalkylatorn, ge feedback, och roasta om du vill (jag kan ta det :poultry_leg:). Oavsett om det gäller matten bakom eller designen tar jag mer än gladeligen emot alla typer av feedback!

Kalkylatorn hittar du på: https://bostadskalkylatorn.com/

Tack på förhand!

1 gillning

Finns inget givet svar på den frågan.Ibland bättre att hyra och ibland bättre att köpa. Beror ju väldigt mycket på var man bor. I stockholm har ju inte hyresmarknaden fungerat speciellt bra på väldigt länge. Det gör att många inte har så mycket val än att köpa om de vill bo i ett lite mer specifikt område. På många andra platser är det inte alls så.

I ditt fall bor du ju redan i det området spm du vill bo i så det låter ju inte som det finns någon jättestark anledning att köpa jmf med att fortsätta hyra. Det beror nog helt på hur du är som person och vad du prioriterar.

Själv hade jag inte haft nåt emot hyresrätt, men det alternativet fanns aldrig och därför blev vi mer eller mindre tvungna att köpa.

1 gillning

@Biggyboy Håller med om att det kan finnas många olika parametrar. Men min frågeställning fokuserar helt på det ekonomiska perspektivet. Alltså, är det mest lönsamt att bo i bostadsrätt eller hyresrätt + investera mellanskillnaden.

I mitt fall så är det helt sant att jag bor där jag vill bo, men:

1. Hade det varit bättre finansiellt att köpa?
  2. Jag skulle vilja flytta ihop med min flickvän och de behöver vi ett större boende. Och då behöver vi antingen köpa eller försöka byta lägenheten.

Rent ekonomiskt ser det mer lönsamt ut att hyra än att köpa.

Sen vet jag ju inte hur lätt det är att byta till en större hyresrätt i ert område? Hur mycket skiljer det i standard mellan bostadsrätterna och hyresrätterna? Är det väldigt viktigt för dig att ha lägenheten precis så som du vill ha den, planlösning, tapeter, kök, badrum etc?

2 gillningar

Jag skulle säga att för mig va de mer ekonomiskt att äga bostad, å då gäller det hus..

Har haft intresse sen tidig ungdom att hålla på me motorfordon.. De är en hobby som man behöver utrymme för, å hyra sånt samt boende blir klart dyrare än att äga..

Sen är är de stor skillnad på var i landet man bor, både i hyra samt äga..

Så kalkylatorn mellan äga/hyra skiljer sig mycket..

Du tänker på siffrorna i kalkylatorn? Det är bara defauly siffror. Inte mina egna siffror.

Svaret för mig är nog att köpa, men det är mer pga av det praktiska.
Rent ekonomiskt har jag kört kalkylatorn på flera scenarier, men det är hög konkurrens om de billigare hyresrätterna i området. Och så fort man jämför en lite dyrare hyresrätt, så rullar fördelen snabbt över till bostadsrätten.

Detta bygger ju dock på mängder av hypoteser kring börsutveckling, bostäders prisutveckling, osv.

Hänger på om du i längden sparar på det. Jag köpte min för 700 000 för 16 år sedan. Lån på 500 000. Och tjänar minst 3000 per månad fram till ränte höjning. Så trots 200-250 tusen kontant så gick jag jämnt på 8-9 år och har gått 2-3 000 i vinst per månad de sista 8 åren. Trots lån.

Så kalkylen är om du inom rimlig tid tjänar på och köpa bostaden jämfört med och hyra resten av livet.

Nej det förstår jag verkligen. Jag bor i Göteborg, och de enda gångerna jag får kalkylatorn att visa fördel för hyresrätt, för lägenheter med liknande standard, är när jag jämför äldre hyreslägenheter.

Dom kan ofta vara fantastiskt fina, men har ändå lägre hyra än många av de nyare lägenheterna. Och detta kan stämma trots att vitvaror, kök och badrum är renoverat.

Du menar att du inom 8 år tjänat ihop de 200-250 tusen du la in?
Men de pengarna du la in finns ju fortfarande kvar i form av ägande, eller?

Jag tänker att kalkylen absolut kan dras ut en lång tid, men kan även göras kortare. Om man har tjänat på att bo i hyresrätt efter 10år så har man antagligen tjänat på att bo i hyresrätt även efter 40år.

Och om inte det stämmer hade det ju varit bättre att bo i hyresrätt i 10år och sen köpa. Rent hypotetiskt i alla fall.

Ja de ligger kvar i lägenheten plus den har dubblerats i värde.

Min poäng var jämfört med hyres och köpe när det gäller hyran. Jag betalade 250 tusen I handpenning för att betala 2-3000 mindre per månad. Och idag har de sista 8 åren varit det samma i vinst eftersom jag tjänade tillbaka handpenning efter 8 år. Plus ökat värde och att pengarna är bundna i bostaden osv.

Aha siffrorna vara bara default👍

Hyresrätt har sina fördelar, man får flexibilitet men det får man betala en slant för. Dessutom behöver man bara ringa värden når nåt ska fixas. Å andra sidan äger man så innebär det att man låser sig lite och köper man på toppen finns alltid en risk att msn kan göra en förlust den dagen man säljer om man inte tänkt bo kvar väldigt länge. Båda alternativen har sina för och nackdelar

På kort sikt spelar det nog inte så stor roll, men planerar man att inte bli hemlös så är ju köpa överlägset.

Ni kan ju fundera på vad 40 år av att slippa en 2.5% hyreshöjning gör för ekonomin.

Det andra är ju vad som händer om en bostad ökar med 2-3% om året, när man har en hävstång som är flera gånger insatsen i och med lånet.

2 gillningar

Glöm inte “Hur många dagar kötid har du?”
Mindre än 10 år? Då blir det snabbt bostadsrätt.

Klart det lönar sig att köpa. Både ekonomiskt och livskvalitet. Att slippa hyreshöjning under 30-40 år är lönsamt.

Du kan välja var du vill bo och hur du vill bo.

Med 99% sannolikhet är boendet lyxigare än hyresrätt och du kan ju göra det hur fint som helst.

De flesta människor har intressen och då är hus med garage trevligt. Dessutom har man parkering gratis för flera bilar.

Så satsa på hus är mitt råd. När du är 50+ bor du väldigt billigt.

1 gillning

Har bott i snart 20 år i BR. Speciellt ca 2012-2022 ca var det ju en rejäl värdeökning som var bra att vara med om. Sen dess stiltje, alltså 0 % ökning (Gbg). Ångrar absolut inte BR men är ändå på Boplats kö för ev skifte i framtiden. Finns ju som du säger en del goa HR för 5-8000. Om man hittar nåt man gillar är jag eventuellt intresserad av att lösgöra kapitlet i BR, i framtiden.

1 gillning

Vi bodde i ett hyresradhus för typ 10 år sedan och betalde typ 6000kr för och vi såg av en slump nu att hyran på samma radhus har gått upp till 11000kr. Jag är nöjd med att vi köpte hus :slight_smile:

3 gillningar

Behöver man inte i denna diskussionen dra av eventuella utgifter för renoveringar och annat sånt kostnadsdrivande man får i hus, från värdeökningen? Alltså vad blir nettoutfallet av värdeökning - renoveringar/reparationer/underhåll osv.

Men jag köper helt som någon tidigare skrev att i hyresrätt så blir det över tid mycket ökade utgifter genom hyreshöjning som man inte får tillbaka.

Själv bor jag i hyresrätt och ser det som en lyx att inte behöva oroa mig för utgifter för reparationer, underhåll, höga elpriser och sånt. Slippa sköta en trädgård och fixa med en massa grejer på hus. Vad gäller värdeökning så ser jag till att spara så mycket som jag kan på börsen för att få värdeökning på det hållet istället som jag inte får i min bostad på samma sätt som hus-och BRägare får.

1 gillning

Det här är fantastiskt @Kimmchi, bra initiativ av dig!

Jag har inte stresstestat den men ska bokmärka tråden och återkomma.

Det är precis den här typen av verktyg som behövs för att folk inte ska vilseleda sig själva och andra och istället ta välgrundade beslut baserade på fakta.

De som menar att ägt boende alltid är bäst räknar sällan med alternativkostnaden för pengarna de har sänkt i bostaden men använder man en kalkylator som denna går det inte att missa.

1 gillning

Fattar, låter alltså som ett väldigt bra köp.
Jag antar att hyreslägenheterna vad ganska dyra i området? Vanligtvis brukar ju månadskostnaden (amortering inkl.) vara högre vid köp än vid hyra. I alla fall de första åren.

@snurrfint Jo precis, det är ju exakt den här typen av siffror som läggs in i kalkylatorn.

Hyreshöjning är ju ena sidan, men även avgifter i en bostadsrätt tenderar att höjas.

Och att en bostad ökar med 2-3% är nog inget speciellt bra resultat, eftersom du också har ränta på ditt lån. Och om lånet har ca 2.5% ränta så blir det ju inte någon vinst på din hävstång. Vi har ju sett 0-ränta under flera år, men det är väl inte så många som tror att det kommer igen.