Hej alla,
Jag har en längre tid varit väldigt intresserad av frågan om vad som rent teoretiskt är bäst: att köpa eller att hyra en lägenhet?
Ända sedan tonåren har jag blivit matad med åsikten att köpa ett hem alltid är bättre än att hyra. “Varför betala någon annan för boende när du kan betala åt dig själv” och ‘"Boenden ökar alltid i värde” är fraser jag hört om och om igen i olika former.
Och de senaste åren har det onekligen varit sant. Otroligt många har tjänat väldigt mycket pengar på sina boenden.
Av just den anledningen har jag sparat och sparat. Jobbat extra på helger, investerat delar av CSN, sparat cirka 40–45% av min inkomst osv. Aldrig tagit ut pengar från börsen och sett en bra avkastning över åren.
Nu äntligen har jag sparat ihop en kontantinsats för att kunna köpa en bostad i området där jag bor i hyresrätt.
Men efter flera år på börsen med bra avkastning, och en bostadsmarknad som de senaste åren gått sidledes (t.o.m. ner när man räknar in inflationen), började jag fråga mig själv om det verkligen är så smart att köpa en bostad. Har folk runt om mig haft rätt när de sa att det alltid är bättre att köpa ett boende? Eller har de helt enkelt sett vad som hänt de senaste åren och utgått från att det kommer fortsätta på samma sätt för alltid?
En viktig premiss för att kunna jämföra de två alternativen är att hyran rimligtvis är lägre än den totala kostnaden som man har som ägare av en bostad (inkl. amortering). Mellanskillnaden skulle man kunna investera på börsen. Beroende på hyresnivån kan ett alternativ där man hyr och investerar mellanskillnaden på börsen eventuellt slå ett scenario där man äger sin bostad.
Det finns självklart praktiska fördelar med både att köpa och hyra. Men här utgår jag från vad som är bäst rent ekonomiskt på lång sikt.
Är det bäst att hyra eller köpa en lägenhet?
När man ger sig ut i de lite mer ekonominördiga forumen (som Rikatillsammans), eller läser vad duktiga ekonomer och investerare skrivit, får man snabbt en nyanserad bild. Vissa tycker det ena, vissa det andra, och vissa menar att det är en dum fråga (dessa struntar jag i… jag vill ju veta vad jag ska välja
).
Oavsett vad så utgår mycket av de internationella slutsatserna från andra länders marknader och regleringar. Och de stämmer oftast inte överens med Sverige.
I Sverige har vi exempelvis inte fastighetsskatt, men inte heller marknadshyror. Bostadsrättsföreningen, med dess för- och nackdelar, är också ganska unik vad jag förstår.
Så hur besvarar man frågan “Ska jag köpa eller hyra en lägenhet?” För mig var det enda sättet att göra en kalkyl. En kalkyl som tar med alla viktiga aspekter som gäller i Sverige och sedan summerar resultatet.
Självklart med mängder av antaganden kring framtida börsutvecklingar, ränteläget, osv.
Så det är vad jag gjorde. Jag byggde en kalkylator, anpassad för den svenska marknaden. Dels för att jag själv ville ha en, dels för att jag hoppas att någon annan kan ha nytta av den. Nu vill jag be om hjälp att göra kalkylatorn så bra som möjligt och efterfrågar därför feedback.
Så om du har möjlighet: testa gärna kalkylatorn, ge feedback, och roasta om du vill (jag kan ta det
). Oavsett om det gäller matten bakom eller designen tar jag mer än gladeligen emot alla typer av feedback!
Kalkylatorn hittar du på: https://bostadskalkylatorn.com/
Tack på förhand!