Här är våra månadsutgifter. Finns det något som ni anser sticker ut på något sätt?
Vi är medvetna om att vi lägger en del på streaming. Däremot motiverar vi det genom att det är i princip det enda vi gör utöver jobb och gym. Det innebär mindre utflykter och annat som antagligen hade kostat mer än 350kr per person i månaden.
A:s SwedBank lån är ett privatlån som betalade akuta tandläkarkostnader samma månad som vi tog studenten och några saker mindre saker. Det är 6 månader kvar.
Utöver det, har ni några åsikter på saker man realistiskt kan sänka för att spara mer?
Inget stort, men några små detaljer.
Bilkostnader typ däck, service o.s.v? Ni lägger också på bensin, är det en hybrid Ioniq ni har?
Posten Webhallen telefon, är det nån form av avbetalning? Ser väldigt dyr ut spontant.
Hur ser era tillgångar ut och vad är räntan på Swedbanklånet, samt billånet?
Jag tolkar “spara” som pengar ni stoppar in till investeringar/sparkonto?
Då återstår bilfrågan. Det är där jag ser att man kan kapa slantar, förutsatt att den inte behövs. Pendlingen verkar ju ligga utanför och ser ni mycket film och TV så känns inte bilen viktig där heller. Har man pendling med kollektivtrafik gäller väl samma kort på andra tider?
Vill man kan man ju kapa på matkontot, men det är knappast dramatiska siffror, så det skulle jag väl inte rekommendera om det inte är prio ett att kapa slantar.
Först hade jag bestämt storlek på bufferten. Om bufferten varit för liten hade jag direkt sålt värdepapper och stoppat i det tills storleken var lagom.
Finns det sen pengar kvar i värdepapper hade jag sålt värdepapper och betalat Swedbanklånet direkt. 4% garanterad avkastning. Klockrent.
Om de 300k i värdepapper inte räcker till att betala av lånen och ha en lagom buffert hade jag amorterat mesta möjliga utan att inkräkta på bufferten.
Sen lagt allt sparande på att betala av Swedbanklånet.
Sen hade jag eventuellt funderat på att betala av billånet direkt också om det var möjligt. 3% riskfri avkastning är rätt bra. Hade verkligen varit tveksam till att låna för den räntan till att köpa värdepapper (vilket är det ni gör när ni har lån och samtidigt värdepapper).
Historiskt har börsen kraschat ibland. Ledsen men jag tycker detta är jättedåligt argument.
Hade du tagit ett nytt blankolån till 4% ränta för att investera på börsen? Jag hade inte tagit det och jag förmodar att du/ni inte heller hade gjort det. Men i praktiken är det precis det ni gör.
Börsen är inte riskfri avkastning, betala av lånet är helt riskfri och garanterad avkastning (motsvarande exakt samma ränta ni har). 4% avkastning med absolut 100% säkerhet är samma sak som att betala av lånet omgående.
Det framgick inte i budgeten att de 2000 var med bil. Så övriga bilkostnader som då är gemensamma är alltså gemensam bensin för gemensamma turer och delat ägande i övrigt alltså?
I mina öron låter nästan 4000 för bilen + 2000 till i pendling med samma bil ganska dyrt. Nästan 70k på årsbasis. Ännu mer om man räknar in parkeringen.
Jag förstår på beskrivningen att alternativ till bil inte är möjligt, men finns det kanske alternativ till just den bilen? Finns alternativ till hur den används utöver jobbet idag?
Om det inte är ett alternativ att åka till jobbet utan bil kanske det är ett alternativ att byta jobb? Kan ju till och med gå ner en hel del i lön och ändå få ut ska samma om pendlingen försvinner.
I all välmening: Du framstår som lite kategorisk. Det är svårt att lämna vettig feedback om allt är hugget i sten.
Vad är tanken med din initiala fråga? Att vi ska hitta nå’n post ni inte sett? Det är det vi försöker. Men samtidigt sitter ju ni på facit där ni vet vad ni prioriterar. Upplever ni själva att budgeten är för hög?
Du antydde det med streamingtjänsterna och även om många kanske tycker de är många så har ni motiverat dessa och kommer inga förslag där heller.
Nej, jag misstänkte det. Men tänkte att eftersom bilkostnaden var det som flest verkar reagerat på som hög (jag har själv pinsamt dålig koll på vad som är rimlig kostnad där) tänkte jag att jag måste fråga. Ibland blir i alla fall jag statisk i mitt tänkande och tänker inte på att visa saker som jag tar för självklara inte är det.