Feedback på vår månadsbudget

Aha :joy: då är jag med

Om TS verkligen vill låna pengar för att investera på börsen, varför inte i så fall betala av 4%-lånet på Swedbank och sen låna motsvarande för 0-2% ränta på t.ex. Avanza?

Vad är det som är hugget i sten? Det finns saker som går att ändra och saker som inte går att ändra. Ett förslag jag fick från ett annat forum var att kolla över om jag behöver vara med i Hyresgästföreningen och om vi behövde alla streamingtjänster samtidigt. Paramount Plus försvinner om 2 månader när kampanjen är över.

Jag bad om realistiska förslag och en överblick.
“Byt jobb och sälj din bil” är inte ett realistisk förslag.

@AimHigher kom med ett realistiskt förslag, dvs, kolla över abonnemangen.

Jag förstår. Jag har dock nyligen bytt arbete efter att vara nyexaminerad. Anledningen till ökad pendling var för att jag fick 5000 mer i lön. Pendlingen ökade med drygt 1500 i månaden mot ökningen.

Hur jag än gör, kommer jag inte under 1000 i månaden på pendling och behovet av bil kvarstår.

Okej, realistiskt enligt din definition då istället: Fundera över fackavgiften. Behöver du facket? Gymkort? Kan det bytas mot löprunda/utegym/hemmaträning? Mat på jobbet beror ju på jobb, men är matlåda ett alternativ?

Jag anser fortfarande att bilbyte är realistiskt, men accepterar såklart om ni inte ser det så. Det är ju er ekonomi.

Det mesta ser ju fullt realistiskt ut, även utan sparförslagen. Personligen reagerar jag mest på telefonkostnaden annars.

Min matkostnad/månad; då är jag 1 vuxen och 2 barn (13 och 15, tjej och kille) för 2021 hamnade på 3100:-.
I år kapade jag mina matkostnader med totalt 10.000:- (!!) från förra året.
Jag har matlåda varje dag.

Hur? Synade varenda söm. Såg då att jag la småsummor på lokala mataffären. När osten höll på att ta slut. Eller “ska bara”. Småsummorna var uppe i 1000-1500:-/månad.
Jag planerar storhandling. Lista och frångår den inte. Bara inte. Håller osten på att ta slut innan det är dags att handla igen? Isf ta skinkan.
Bunkrar t.ex. kött/kyckling när det är extrapris. In med det i frysen. Då är jag snobb på kyckling; Guldfågel eller Kronfågel.
Tar hem köttfärsbox från Gröna Gårdar.

Så jag tänker “Kolla efter era matkostnader”, det går att dra in pengar där.

Och som skrivits ovan; mobilabonnemanget kan vara värd att se över.

Vill man spara in så får man också göra avkall fast den vet ni ju redan :grinning:
I övrigt; som också skrivits ovan sätt ett mål på bufferten.
Vad är planen/önskan/viljan. Vad är målet med att spara mer?

Är “Telia 369 kr” ett vanligt mobilabonnemang? @anon21410429 I sådana fall kanske det är möjligt att byta till någon nischoperatör istället för runt 100-150 kr i månaden? Alltid något. Själv kör jag Vimla för 100 kr i månaden och 6 GB. Men det är ett gammalt studentabonnemang jag fått behålla :slight_smile:

Annars är det väl bilförsäkringen jag reagerar på. 741/mån låter högt för en Ioniq med genomsnittlig körsträcka. Har du jämfört på https://www.compricer.se/ ?

@LolTu_Va Det är inkl. allt till ett hushåll inte bara mat. Shampoo, toa papper och så vidare.

Det är ett vanligt abonnemang ja. Det är något vi ska undersöka. Ska även kolla om det kan bli billigare med ett duo abonnemang.

Bilförsäkringen går att sänka med ~100 enligt compricer men mindre skydd. En kollega fick sin bil förstörd och vi ökade den till max skyddet på grund av det.

Ah, okej. Ja då är det väl bara och se nöjd ut och betala antar jag…

Men i övrigt tycker jag det är en fullt rimlig kalkyl på två personer beroende på vad som gömmer sig under “Övrigt” :wink: Men som @LolTu_Va poängterade är det ju också en fråga om vad målet med sparandet och vad som är livskvalitet här och nu också.

Spenderar nog runt 2 500 kr på mat själv i singelhushåll men det är det värt!

Min matkostnad är också inkl disk- och tvättmedel, rengöring, hudkräm, tandkräm osv. Schampoo & balsam köper jag i 1.5l-flaskor (typ “Biolage”) på nätet och räcker lätt myyyycket längre än småflaskorna som är “billigare” i mataffären.
Det enda jag inte bakar in där är medicin.

Förresten, i min nördighet och synande av kostnader så hade jag en månad förra året där jag gjorde av med 400:- på Pressbyrån. Jesus liksom… -Har nära till en och “skulle bara” i tid och otid.

Idag skriver jag allt jag köper/betalar i min Excel-fil. På så vis ser jag om/när jag börjar dra iväg med mina “ska bara”.
Ett trick jag kan rekommendera.

1 gillning

60 000 kr på Övrigt sticker ut. Det kanske är rimligt, men det viktiga är väl att ni själva är medvetna om vad de kronorna går till. :+1::sunny::grin:

Det är egentligen helt omöjligt att ge feedback på budgeten utan att veta vad ni vill uppnå! Allt beror på vad som är viktigt för er och vad ni vill åstadkomma och prioritera.
Vill ni ha streamingtjänster, ioniq och vill slippa byta mobilabonnemang tror jag ni har hittat den heliga graalen. Perfekt!

Nåt inlägg ner ser vi att ni sparar till kontantinsats. 400kr/mån är ju dock nästan ingenting i er ekonomi, om jag får vara fräck att skriva så. Hur viktigt är detta för er och var ligger ribban?
Hur mycket pengar behöver ni få ihop och när vill ni köpa isf?

Ni har fått fina spartips ovan, men om ni inte ser något behov av att satsa på något annat område kan jag förstå att tipsen inte blir så intressanta. Pengarna räcker ju redan, så vad är problemet?

Kan du inte berätta lite mer om era drömmar och målbild med ekonomin?

1 gillning

Övrigt är lyxkonsumtion, kläder, nöje och allt annat. Allt som blir över varje månad går till sparande.

400kr är till en buffert. Vi har 10tkr i vår buffert men låter den öka eftersom när vi väl köper ett hus kommer bufferten behöva vara större.

Vi sparar i snitt 23tkr i månaden.

Aha!
Så vi har bara en budget av kostnadssidan?
I så fall tror jag redan du har fått de bästa råden från @angaudlinn , @Nightowl mfl. :slight_smile:
Grymt sparande. Grattis!

1 gillning

Glömde svara på dina frågor.

Det är egentligen inga problem med ekonomin. Men ibland är det enkelt att stirra sig blind på sin egna ekonomi och andras ögon kan hjälpa en få en annan syn. Som några anser, är bilkostnaderna rätt höga, vilket kan vara en god reflektion men det finns faktorer som inte nämns i tråden (Om allt skulle beskrivas skulle tråden bli flera sidor lång). Men det ger en en tankeställare.

Någon påpekade att telefonen är dyr, men i verkligheten är den inte det. Betalningen är på 6 månader och inte 24 månader som är standard.

Att betala av privatlånen, framförallt med tanke på att vi har pengarna till att göra det, är också en god idé. Men vårt mål är att köpa en bostad. Då krävs en kontantinsats, hur vi än gör.

Att betala av lånen innebär att det tar längre tid innan vi kan skaffa en bostad. Men att låta lånen rulla påverkar inte vår möjlighet att skaffa en bostad märkvärt. Vi har som mål att starta familj när vi har köpt ett boende (vilket även där har andra faktorer som spelar roll, ostabila uppväxter och så vidare). Vilket gör att vikten av att ha en stabil bostad är livsviktigt för oss. Det finns alltid åsikter om att det går att skaffa familj i en hyreslägenhet och så vidare, men det kommer från människor som oftast har haft någon stabilitet i sin uppväxt och inte, exempelvis haft föräldrar med heroin missbruk.

En sammanfattning av vad det finns att ändra i vår budget är:

• Kolla över mobilabonnemangen. (Det kommer mest troligen bli att vi skaffar ett familjeabonnemang via Telia som sänker kostnaderna).
  • Se över streamingtjänsterna. (Det är redan bestämt att Paramount Plus försvinner. C-more försvinner nog också).
  • Se över bilkostnaderna. (Mest troligt kommer det inte bli några större förändringar. Bil är ett behov med tanke på var våra arbetsplatser ligger samt var vi bor. Bilen kostade 150tkr och är tänkt att hålla i ett antal år när vi väl skaffar familj). En viktig aspekt är säkerhet och alternativen vi kollar på har oftast någon form av sänkt säkerhet. Däremot kommer vi nog sänka bilförsäkringen från den absolut högsta till ett steg mindre, vilket sänker kostnaden med 100kr i månaden.
  • Se över övrigt Det är lyxkonsumtion och så vidare, men det går säkert att överleva med 2000 per person i månaden.

Just det. En idé kan vara att prata med banken om hur de ser på att man har kontantinsats på plats, men också blancolån. Om jag vore bank hade jag tänkt det som att netto inte har någon egen insats, men jag vet inte hur det funkar i praktiken. Nån annan här kanske vet?

1 gillning

Vi har varit i kontakt med Sparbanken (SwedBank), Handelsbanken, SEB och SBAB för råd och hur vi bör planera. Varje bank ger olika riktlinjer (exempelvis, Sparbanken säger max 4.5ggr sin inkomst i bolån men SBAB säger 5.5) men ingen av dem anser att vårt blancolån är ett problem eftersom det är så pass lågt i jämförelse med vår inkomst.

Hur tänker du att detta går ihop? Det är ju precis tvärtom. Att lånen rullar kostar er 4% i ränta. Pengar ni istället kunde spara till kontantinsatsen.

Ni ökar risken väldigt genom att låna till 4% ränta och investera dem. Det ökar risken att ni inte har kontantinsatsen när ni behöver den.

Vi har tillräckligt för att köpa en bostad runt juni / juli. Betalar vi av blacolånen blir det längre. Det är inga risker och de 4 % är några tusenlappar. Det är inga avgörande summor.