Feedback på vår månadsbudget

Nej, det blir det inte. Du har inte mer tillgångar när du har ett lån och lika mycket pengar på kontot.

Betala av lånen nu. Spara räntan. Ta nytt lån när du ska ha kontantinsatsen. Då blir det mer pengar om ett halvår.

Ja du, att ta nytt lån hjälper oss inte ett dugg. Bankerna vi pratat med tillåter inte blancolån som kontantinsats och SBAB (enda som accepterar det) kräver ändå att det finns en större kontantinsats för att få bolån.

Hur du än vänder och vrider på det så handlar det om någon tusenlapp i skillnad.

Va? Har ni ett ett blancolån så har ni ju ett blancolån. Du kan ju inte behålla ett blancolån och samtidigt inte ha ett blancolån…

Du får ha blancolån.

Du får inte ta ett blancolån som ska användas till kontantinsats. Du behöver pengarna.

Om jag betalar av blancolånet med pengarna som vi måste ha för att få ett bolån, så kommer det ta längre tid att få ett bolån.

Så om jag betalar av blancolånet så är det pengar som försvinner från kontantinsatsen.
Om jag inte betalar av blancolånet och låter det rulla, är det pengar som går till kontantinsatsen och vi får ta bolån snabbare.

Detta är som att säga “det regnar inte men jag blir blöt p.g.a. vatten som kommer från himlen”.

Det är ju inte svårt att ta ett blancolån veckan innan ni går in och tar bolån. Alternativt ta bancolånet först i en annan bank.

Jag håller med dej helt. Resonemanget är hur korkat som helst, men är det så som bankernas modeller ser ut så får man anpassa sig. Det är ju lätt att förstå hur banken tänkt, även att man knappast blir imponerad…

Det är också lätt att gå runt. Genom bl.a. det jag beskrev.

Du verkar tro att jag väljer det här. Det är vad banken säger till mig.

De har även sagt att om jag inte kan redovisa att en större summa som helt plötsligt dyker upp inte är från lån, så kan de ta bort mitt lånelöfte. Det berättade Sparbanken och SEB.

SBAB sa att man kan få låna via dem men då måste jag ändå ha 5 % (samt lagfart och pantbrev om jag köper villa. Vilket kan bli dryga 100tkr beroende på vad vi köper). SBAB sa även att mina nuvarande blancolån är så låga att det inte spelar någon roll alls.

Lyssna på vad de faktiskt säger. Inte något annat. Alltså fler och/eller märkbart större blancolån är inte ok.

Om du har dina pengar hos Sparbanken kan inte SEB se vad som kommer in och inte. Respektive tvärtom.

Oavsett var du lånar kommer du behöva betala lagfart och pantbrev. Finns det inte heller pantbrev uttagna på fastigheten kommer du behöva betala ytterligare för att plocka ut nya. Finns det tillräckligt med pantbrev så behöver du bara betala pantsättningskostnaden.

pantsättningskostnaden?

Jag trodde pantbreven tillhörde fastigheten.

Nja. En kreditupplysning inför bolån visar dina krediter månad för månad. Om du då ökat lånen senaste månaden tror jag att bankmannen hoppar till…

Ja pantbreven följer med fastigheten. Men lantmäteriet tar en liten avgift för att teckna in dem. Dock mycket mycket lägre än att plocka ut nya (med skatten).

Angående mobilabbonemang så kan det vara värt att kika på Hallon som nämnts tidigare, eller kanske Fello om ni vill ha bättre täckning (Tre respektive Telias nät).

Iaf på Hallon kan man spara surf och jag använder oftast lite, så det passar mig bra. Brukar gå att se senaste månadens förbrukning i mobilen och kanske längre hos operatören.

Hallon 4GB 99 kr/mån

Fello 2GB 95 kr/mån

Kanske ännu smartare att kolla på en jämförelsesida :slight_smile:

Hej! När vi köpte hus 2020 fick vi låna från Handelsbanken ca 40% av kontantinsatsen (260.000 kr) till en ränta på 2,95% (privatlån) utöver de 85% av husetsvärde de erbjöd som bolån. Vid tidpunkten hade jag en billån på 140.000 kr kvar och det var inget problem enligt min bankkontakt. Det verkar inte bara skilja sig från bank till bank utan även från kontor till kontor så kolla med dem igen.

Nej. Sparbankens sa exakt “Du får inte använda lånade pengar till kontantinsatsen.”

Om banken ser att jag helt plötsligt går från 100tkr i lån till 200tkr i lån innan bolånet så kommer de begära att jag redovisar.

Intressant! Värt att kolla vidare på. SBAB har sagt att de kan låna ut 10 % av kontantinsatsen.

Då får du ju inte heller göra det du tänker göra. Behålla ett blancolån och använda pengarna till kontantinsats…

Om jag har förstått det hela rätt så handlar blancolånet om ett lån på 14.000kr utifrån vad TS skrev i sitt startinlägg (6 mån avbetalning kvar). Så i mina ögon är detta som diskuterats i de senaste inläggen en ickefråga.

2 gillningar

Då hade jag snarare sett det som om man inte ska köpa hus/lägenhet innan de 14k är betalda. Om insatsen hänger på mindre än ett månadsspar dessutom.

Stämmer. Dock med bilen blir det större. Men då räntan handlar om någon tusenlapp så är det en icke fråga.