Vad spenderar andra för lite pengar på enligt dig?

Champagne!

2 gillningar

Att öka sin intjäningsförmåga.
Det gäller allt från olika kurser för att kontinuerligt utbilda sig, personlig utveckling till kläder och image som gör ett bättre intryck.

Säng. Vet inte om det stämmer, men läste någonstans att majoriteten köper dyrare köksbord än säng. Ganska skevt med tanke på hur mycket tid man spenderar i sängen. Och vilken inverkan den tiden har på ens liv.

Vissa av de aktiviteterna går ju göra på köksbordet med. Så det är klart också värt att investera i. Haha! Men ändå.

Tjänster man själv hatar att göra. Städa, tvätta, laga bil, byta däck, renovera. Tror alla har nåt vi gärna skulle byta en övertidstimma på jobbet för att slippa göra en timma hemma. Men går ändå hem och gör det. För vi inbillar oss att bara för att jag kan göra det själv så är det för dyrt att låta någon annan göra det. Fast man egentligen hellre gjort sitt jobb två timmar bara man slapp.

1 gillning

Det är ju absolut en bra prioritering.
Samtidigt glömmer man som låginkomsttagare ofta att det är ganska låga tak på föräldrapenningen. Tjänar man lite mer, eller har väldigt ojämnt fördelad inkomst i hushållet så blir inkomsttappet väldigt kännbart. Det gäller att ha sparat undan eller tagit höjd för det.

För de som inte har dem:
Robotdammsugare
Diskmaskin
Bra cykel

Sen att laga saker istället för att köpa nytt, miljövänliga/klimatsmarta alternativ, tågresor.

Pasta, den bästa pastan tillverkad av nån italiensk farmor med verktyg gjorda av enhörningshorn kostar inte så mycket mer än snabbmakaroner.

Verktyg, billiga verktyg förstör saker om man har otur.

1 gillning

+1 på den, kanske inte bara dyra verktyg men rätt verktyg. Och när man väl förstört lite så har man en god uppsättning dyra tigerhylsor också.

Vardagsmat, blir förvånad över hur lite folk lägger på kvaliteten i vardagen.

Barncyklar, nåt bättre än bojsänken med undermålig kvalitet. Satsa på ungens hoj om du har råd.

2 gillningar

Född 1900-kallt? :wink: Med tanke på hur jag ser mina tonåringar använda mobilen är det fullt rimligt att lägga de summor de lägger på dom, billiga timmar om man slår ut på använd tid och mobilerna har ersatt både TV, Stereo, Dator, Scanner o.s.v. (jaja, jag är också född 1900-kallt)

Och de folk lägger för lite pengar på är nog även i min mening mat, de prioriterar bilar och resor och äter falukorv och snabbmakaroner.

2 gillningar

Jag håller generellt med, men samtidigt vet ingen vad som händer efter en månad eller två. Det kan vara flytt, arbetsbyte eller liknande. Min tjej hade köpt månadskort i typ 20 år när hon bestämde att årskort ju var en bra grej. Detta var i januari 2020… så kan man ju räkna ut hur mycket nytta hon fick av det sedan. :roll_eyes:

2 gillningar

Nej men jag ser inte någon större anledning till att studiebidragsfinansierade tonåringar eller halstatuerade arbetslösa ska teckna abonnemang med iPhone 15 PRO Max när iPhone 13 eller 14 funkar exakt lika bra till precis alla aktiviteter de har förmåga att utföra. Jag själv som höginkomsttagare kan knappt motivera mig att köpa den dyraste telefonen pga den extremt avtagande marginalnyttan mot basmodellen.
För tydlighetens skull pratar jag inte om en fem år gammal Androidmobil från Ica Maxis fyndlåda utan en helt vanlig premiumtelefon typ IPhone.

Anekdotisk spaning, priset på ens mobiltelefon brukar vara inverterat korrelerat till vad man relativt har råd med. Har vart där själv, med en Motorola V3688 som fattig student.
Men, nu är vi i fel tråd, här skulle diskuteras vad folk spenderar för lite pengar på väl?

3 gillningar

Jo sant, men hade hon köpt årskort från första början hade 2020 inte spelat någon roll, hon hade gått plus ändå :wink: Men förstår vad du menar. Jag tänker att jag kan alltid sälja årskortet om de skulle vara så att något drastiskt ändras (2020 var ju extremt speciellt dock) så får jag tillbaka en del av kortet iallafall.

Jag kan bekräfta denna anekdotiska spaning med egen anekdotisk spaning.

2 gillningar

Konst. Folk köper något trött Canvastryck och hänger över soffan, någon prydnadsfigur på Åhléns och kanske två affischer från Desino i köket och sen var det bra så. Originalkonst är något annat och behöver inte vara oöverkomligt dyrt. Ger en helt annan inramning till ett hem. Estetiken i en oljetavla med olika lager är bättre för humöret än Prozac.

7 gillningar

I skåne finns inte ens årskort. Månadsbiljetten kostar 1300kr. Men eftersom det alltid är förseningar ska man inte vara slapp med att ansöka om ersättning, så i verkligheten är det lite billigare.

Bildäck.
Var och varannan bil har för lite mönster eller rentav kör på “åretrunt”-däck.

1 gillning

Det vet jag. :slight_smile: Episoden utspelade sig i 08-land.

1 gillning

Jag skulle nog säga precis tvärtom. Många har sina barn hemma för länge vilket drabbar framförallt barnen som får en mindre stimulerande vardag men såklart även föräldrarna som tappar inkomst.

Barn behöver andra barn, men om man har stora svårigheter att stimulera sitt barn i dagisåldern är det dags att släppa telefonen och börja leka.

3 gillningar