Håller med! Det är inget svårt men jag minns ju hur det var med första barnet. Då hade jag och min fru skärmfritt hela dagen hon var på jobbet och herreguuuuud vad tråkigt man hade
men visst fick barnet mycket uppmärksamhet. Det jag tvivlar på är att de flesta småbarnsföräldrar kör en helt skärmfri uppväxt nuförtiden.
Ja, det mest dumsnåla när det kommer till däck är väl de som kör slut på mjuka nordiska friktionsdäck under sommaren (det mjuka gummit slits fort i högre temperaturer). Otäckt att de tack vare nuvarande lagstiftning har kommit att kallas ”året runt däck”.
När vintern väl kommer har mönsterdjupet kanske minskat såpass att säkerheten kompromissas även då. Därtill sämre bromssträcka, förmåga till undanmanöver och sämre vid vått väglag under hela sommaren.
Gott öl och vin då och då. Skippa Norrlands guld och Castillo el Diablo på box. ![]()
Allt som är dumsnålt och eller kortsiktigt.
Ex hörlurar. Folk köper mediokra hörlurar av halvdan kvalitet och byter ofta osv. Tyckte mina Sennheiser HD650 var dyra när jag köpte för 3500 för 10 år sedan. Men de är lika bra än idag och kostar ungefär samma idag nya som då.
Klockor. Köp en ordentlig som håller värdet istället för att köpa en ny parfymklocka varannat år. Jag har en egentligen alldeles för dyr, men ärligt talat, gör jag mig av med den idag så är det den billigaste jag någonsin ägt.
Tangentbord etc. Köp ordentligt mekaniskt. Håller i säkert 10 år.
Finns mycket mer exempel men kan inte komma på fler nu. Men ja tekniskt sett spenderar de väl för mycket då, utspritt. Men de borde spendera mer, initialt.
På så vis kan man få använda bra grejer för samma pengar. Varför använda 10 skitprylar på 10 år när man kan använda en schysst pryl i 10 år?
Antagligen sist på att upptäcka det men så smidigt det är att veckohandla och få hemleverans. ![]()
Kostar 49:- på Ica när man kommer upp i över 700:-.
Har tidigare stuckit iväg på kvällarna efter nattning av barn dvs typ kl 20-22. Bara drivmedlet kostar motsvarande och jag upplever att inköpen blir bättre gentemot i butik. Nåt onödigt kommer med, nåt glöms etc. Därtill tidsvinst på ca 1,5 h som kan ägnas åt nåt roligare.
Du menar att just din lokala butik inte har något påslag i sin webbhandel? Här har både ICA, ICA Maxi och Willys några procents påslag utöver pack/leveransavgift. Det kostar mer än en femtiolapp…
Dessutom är jag inte helnöjd med att få hem mjölk som går ut i övermorgon, bröd bakat i förrgår eller avocado eller kött som jag inte hade valt om jag stod i butiken.
Kör även på detta med hemleverans, väldigt smidigt, dock har jag märkt att t.ex. sådant som är plockvaror/färskvaror brukar vara 50/50 på om det är fräscht, t.ex. frukt och grönt. Har du upplevt det?
Ica-Maxi-affären jag handlar av har samma pris i butik som på nätet faktiskt. Ska jag säga nåt negativt är det att utbudet inte är 100% detsamma. Fick köpa mozzarella av annat märke än vad jag brukar köpa i butik och diskmedel saknades också.
Har bara gjort det några gånger än så jag vågar inte säga varken bu eller bä om fräschören på kött/grönt eller bröd. Inget konstigt hittills dock. Tror dock att butiken ifråga har rätt bra ruljans på varorna.
Tjänster som underlättar livet. Om man redan lever en pressad tillvaro och har råd att leja ut sånt man inte gillar att göra eller inte hinner / orkar med.
Sen kan jag absolut se njutningen i att göra reparationer etc. själv men om det ska ske på bekostnad av hälsa, välmående och tid med familjen ser jag liksom inte poängen med att slita med det själv.