Behöver således flytta från Göteborg och har under veckan fixat en lägenhet. Funderar på ifall jag bör anlita en flyttfirma alternativ är flytta själv med hjälp av familj och vänner. Vill helst det ska vara smidigt som möjligt samtidigt, bör flytten ha en rimlig kostnad, oftast går detta inte ihop samt att flytta skapar stress
Är det något som jag bör tänka på ifall jag anlitar en flyttfirma förutom priset?
Hur vet jag ifall flyttfirman är bra, förutom kolla på recensioner på nätet?
Vad har ni för tips?
Vår granskning visar att 347 företag, 58 procent av landets registrerade flyttfirmor, saknar tillstånd för yrkestrafik hos Transportstyrelsen, vilket krävs enligt lagen för att få transportera möbler mot ersättning.
Vi har väl flyttat 10 gånger senaste dryga 20 åren om jag räknar rätt, de flesta internationellt men även inom Sverige. I samtliga fall med flyttfirma. I tidigare år speciellt under studenttiden så flyttade man själv med eller utan kompisar beroende på bohag.
Jag föredrar helt klart att göra det med flyttfirma men det är såklart en avvägning mellan service och kostnad, samt hur mycket kraft man vill lägga på själva flytten när man ska igång på ett nytt jobb.
Mina reflektioner och tips är
Man får vad man betalar för. Dyrare är ofta bättre, mer försiktiga, tillåts ta lite mer tid. Men visst det kostar så det beror på vad man vill ha
Kolla referenser eller få dem på tips från någon som flyttat nyligen med en firma som var bra. Bra firmor blir dåliga och dåliga blir bra. Hänger såklart ihop med personalen.
Tänk igenom flytten själv. I teorin ska de fixa allt, plocka ner och plocka upp. Speciellt upp-plockningen är viktig att ha koll på så du kan dirigera var lådor & kollin ska stå och packas upp. Annars blir det lätt ett 15-spel där man måste flytta grejer, för att flytta grejer för att sätta en sak på plats.
Be om material så du kan för-packa speciellt känsliga saker (om de tillåter det). Sen får de gärna emballera dem ännu mer. Alternativt ta det själv så man har koll (för lättare grejer)
Var närvarande och tillgänglig under ner-/upp-packning. Alltså ha koll på hur saker packas. Speciellt på slutet tenderar det att trycka in grejer inuti varandra för att spara tid och plats. Då gäller det att vara med.
När de börjar blir trötta och slitna under flytten, erbjud läsk och vatten så “flyttgubbarna” inte blir för trötta.
Försök schemalägg så de börjar hos dig på morgonen. På eftermiddag, kväll är de såklart lite mer slitna (med rätta) och då sker misstag/olyckor oftare i min mening.
Det finns enormt många ”polacker” och andra som åker runt i skåpbilar och har devisen ”We don’t think, we do”. En sådan skåpbil med chaufför kan du hyra väldigt billigt. Om du tittar på Letsdeal kan du hitta konkreta erbjudanden. Jag provade detta själv för rätt länge sedan nu. Bilen var inte lastad enligt reglerna och vinglade betänkligt. Dock kom vi fram och allt gick bra. Vet inte riktigt om jag skulle rekommendera det hela men det är ett reellt alternativ.
Har aldrig använt flyttfirma och har enbart flyttat 2ggr.
Första gången från pojkrummet och andra gången från studentlägenheten.
Min känsla när jag flyttade andra gången var “aldrig igen” Det är så fruktansvärt tråkigt och tungt. Har en dubbelsäng som jag inte ser framemot att få ut igenom trapphuset. Kommer definitivt bli flyttfirma nästa gång, kosta vad det kosta vill.
Jag brukar packa själv (då det ger en chans att rensa ut) samt packa upp själv (var sak på sin plats!). Det blir billigare.
Men ALDRIG att jag tvingar mina vänner att bära mina grejer igen. Det är för studenter. (Eller ja, det är såklart en ekonomisk fråga men flyttar en till ex. bostadsrätt/hus i Sthlm så har en råd att anlita flytthjälp oxå…)
Ska du anlita flyttfirma så gör nogsam research innan för det är en riktigt risig bransch. Hanterade en fråga idag från en person som fått en kostnad muntligt och sen skulle det betalas på faktura. I själva verket skulle de ha pengarna direkt innan flytt och dessutom 3 ggr så mkt. Så kolla noggrant upp flyttfirmor.
Utgå från Hallå Konsument checklista. Enklast är att utgå från några av de mer välkända firmorna och ha allt skriftligt.
Mer seriöst då: Jag har flyttat en del. Körde flyttfirma senast och det var så värt det!
Rent pengamässigt var det inte mycket dyrare att anlita firma som körde grejerna jämfört med att själv hyra lastbil. Jag har också ett piano så det känns rätt angeläget att få hjälp av folk som vet vad de gör. Och det gjorde de sannerligen!
Mitt starkaste intryck var att jag och sambon tack vare att vi slapp bära hade sån energi att packa upp och komma iordning direkt på flyttdagen! Det var en grym känsla att peka och dirigera så att flytthjälpen ställde möbler och lådor i rätt rum. De var snabba, effektiva och proffsiga, och när de tackat för sig var vi ruskigt sugna på att få börja ställa allt iordning. Vi fick till en hemma-känsla redan samma dag och packade upp sista lådan dag tre. Det är verkligen inte min erfarenhet från tidigare när vi råddat allt själva!
Detta bygger dock på en annan viktig poäng: Förutom flytthjälp skulle verkligen rekommendera att ni anlitar städhjälp! Att städa ur gamla bostaden tar (minst) hela dagen för alla som bott där, det är ruskigt slitigt och dessutom är det inte säkert att det ens blir bra för man kör med nåt “universalmedel” istället för de riktiga grejer som städfirmorna har.
Tidigare har vi alltid tagit hjälp av vänner, men sist vi flyttade så anlitade vi en flyttfirma för första gången. Sjukt värt det!
Jag tyckte det var lite läskigt att anförtro våra saker åt främmande människor, så jag kollade runt på olika firmor. Tog en som var auktoriserad av SMF - Sveriges Möbeltransportörers Förbund. De var inte billigast men sjukt trevliga, effektiva och lätta att ha att göra med. Inte en enda pryl fick nån skråma och de var snabba som sjutton. Kändes mycket märkligt att bli klar med en flytt på nån timme istället för att hålla på en hel lång dag själv.
Som andra har sagt, jag kommer aldrig fråga mina vänner om flytthjälp och jag tar för givet att dom inte frågar mig. Jag hatar att flytta, speciellt andras grejer.
Håller med rätt många här. Flytta är det värsta som finns. Flyttfirma är A och O. Nästa gång jag flyttar blir det till och med en sådan som flyttar och packar upp så att man slipper det.
För länge sedan kunde man få flytthjälp betald av arbetsförmedlingen om man flyttade för att få jobb. Kanske gäller detta fortfarande, och för dig? Kan vara värt att kolla.
Efter att ha läst hela tråden, har jag bestämt mig att anlita en flyttfirma och har använt mig av tjänsten offerta.se och att offerterna varierar mellan 2500 kr till 15 000 kr
Flesta av flyttfirmor tar mellan 4000 kr till 7000 kr.
Budget: 4000 kr, kravet att flyttfirma har gällande försäkring, yrkesbevis, lång erfarenhet av flyttverksamhet och goda recensioner på olika ställen.