Jag använde flyttfirma de två senaste gångerna ink flyttstäd. Jag tyckte det va oerhört prisvärt och kommer fortsätta använda den typen av tjänst 100%
Absolut möblerad. 4 m3 plus väskor. Resten i lager i Sverige. Man ska ju ändå känna sig hemma och då är det rätt viktigt att ha med åtminstone det viktigaste närmaste åren 
Ta hjälp av flyttfirma.
Jag anlitade Guldhedens flyttexpress förra året och var väldigt nöjd med själva flytten. De som städade hade dock missat det som var på höjden i lägenheten men att få det löst var bara ett telefonsamtal bort.
Verkligen värt det i ett läge där man behöver all tänkbar hjälp, roligare att fokusera på att komma i ordning på nya stället 
Vid senaste flytten från lägenhet till villa hyrde vi nedpackning, flytt samt flyttstäd av samma firma. Det knorrade lite vid nedpackningen då dom ansåg att det blev för många lådor. Vi godkände ett påslag, men sen såg vi att dom hade packat ner 3-4 uppblåsta vanliga ballonger i flera lådor. Men visst, dom har ju inte mandat att skippa vissa grejer, och lådorna packades med väldigt försiktig vikt pga arbetsmiljöregler etc.
Vårt största problem blev flyttstädet som genomfördes. Det genomfördes efter avtalet men vi missade att flyttstäd inte är en komplett städning av en lägenhet utan bara städ efter en överenskommen lista. När allt var klart hörde köparna av sig och sa att golvet var smutsigt vilket stämde (flyttstäd innebär generellt våttork men inte skrubb av golv), smutsigt på väggen under fläkten (flyttstäd innebär generellt sett inte tvätt av väggar öht) osv. Vi gjorde misstaget att tro, trots listan, att flyttstäd var en komplett städning. Samma hade skett vid vårt tillträde till huset. Säljaren hade använt stor firma, som hade flyttstädat enligt specifikation, men sen såg vi direkt vissa saker som var rejält skitiga.
Finns det nån firma som faktiskt gör en komplett städning?
Vi gjorde samma flytt, men packade själva dock. Otroligt nöjda med det, gick så bra. Fick tips om städfirma från flyttfirma, de gjorde allt supernoga. Det som kvte ingick var vattenlåsen, men det sa dem innan nör jag frågade om upplägget.
Vi använde samma firma till allt, Hemfrid, och var egentligen nöjda med det. Dom gjorde allt enligt avtal, och var noga. Problemet var från vår sida, att vi antog att flyttstäd var en komplett städning av lägenhet. Vi hade det i huvudet när vi kollade igenom listan vad som ingick (den listan är eller var iaf identisk med andra städfirmor). I efterhand förstod vi att flyttstäd inte är en komplett städning utan bara städ efter en standardiserad lista av moment. Den missen gör vi inte igen.
Aha, lurigt kan man tycka, särskilt när ni bokade det i samband med en flytt. Jag frågade väldigt noga om vad som ingick så vi inte skulle missa något.
När jag flyttade från Gävle till Umeå förra året så anlitade jag en firma som fixade både flytten och flyttstädningen.
Jag packade själv ner i lådor i Gävle, flyttfirman packade in allt i bilen och transporterade det till Umeå och bar in grejerna i rätt rum. Sen fixade jag uppackningen själv.
Flyttfirman kom på eftermiddagen packade in allt i flyttbilen, dagen efter så mötes vi i nya lägenheten i Umeå strax innan lunchtid. Då hade en kille från den anlitade flyttfirman kört upp på morgonen, och en kille från en lokal firma i Umeå möte upp och hjälpte till att bära in grejerna.
Vid middagstid var lägenheten bebolig och det viktigaste stod på sin plats.
Så vid längre flyttar är en flyttfirma att föredra alla dagar i veckan.
Det är bättre att göra det själv, du kommer att kontrollera dina egna saker och pengar.
Detta är mycket korrekt. Jag har precis samma erfarenhet. När du anlitar någon att städa mer regelbundet kan du lättare göra upp om hur det ska fungera. När det istället är en engångsstädning till fast pris ingår vissa saker och andra inte. Det blir i praktiken en halvmesyr.
Trådgrävsfest! Skål på det!
![]()
Här kommer lite tips och råd inför din flytt!
Flyttfirma rekommenderas om du har råd, helt klart värt det!
Vi anlitade budcenter en flyttfirma i Uppsala för både packning, flytt och städ. Otroligt nöjda!
Jag har hemstädning och har alltid köpt flyttstädning när vi flyttat, nu när RUT finns så är det extremt prisvärt. Här kan du kolla priser på flyttstädning jämföra för olika orter och hitta bra städfirmor: Flyttstädning - Jämför priser och omdömen på Compify